Hej!
Jag vill bygga ett enklare insynsskydd/staket till vår uteplats. I det område jag bor har flera grannar gjort detta men alla har lite olika lösningar för detta. Staketet blir ett par meter i längd och <1,8m i höjd för att slippa bygglov. Tanken är att ha en grind närmast huset (rabatt på sidan som vetter mot grannen) och i övrigt enkla liggande ribbor.
Nu till huvudfrågan:
Förutsättningar
Det snyggaste rent estetiskt vore att låta staketet följa kantstenen vilket skulle kräva att stolpar går att fästa i kantstenen samt i betongblocken som utgör kanten mot grunden. Men går det att borra hål i kantstenen så att jag kan fästa en stolpsko av någon sort i kantstenen?
Om det går att borra för att fästa en vanlig u-stolpsko med ankarmassa i kantstenen, är den då för klen för att bära staketet? Tänker att man i så fall kan kompensera med att sätta stolparna tätare?
Alternativ 2 - lägga staketet utanför kantstenen med montering i asfalten
I detta alternativ behöver man göra infästningar i asfalten eller på något sätt ta sig igenom densamma för att gräva ner plintar eller gjuta plintar. Vilket säkert kräver en del jobb samt riskerar att stöta på patrull i form av sprängsten eller liknande. Beroende på vad som gömmer sig under asfalten.
I både alternativ 1 och 2 tänker jag mig att man får fästa en eller två stolpskor i betongblocken som utgör kanten mot grunden eller en stolpsko i de permanenta blocken som ligger samt att lägga ut två block som sammanfogats i rännan mot huset och gjuta in en stolpsko i dessa.
Se bilder nedan för mer beskrivning.
Tack på förhand!
Jag vill bygga ett enklare insynsskydd/staket till vår uteplats. I det område jag bor har flera grannar gjort detta men alla har lite olika lösningar för detta. Staketet blir ett par meter i längd och <1,8m i höjd för att slippa bygglov. Tanken är att ha en grind närmast huset (rabatt på sidan som vetter mot grannen) och i övrigt enkla liggande ribbor.
Nu till huvudfrågan:
Förutsättningar
- uppfarten bredvid huset är asfalterad fram till själva uteplatsen som utgörs av betongblock som är cirka 10 cm i höjd)
- bredvid husgrunden är det någon form av betongblock som skapar ett avstånd till själva huset
- där uppfarten avslutas ligger en rabatt dikt an mot asfalten, gränsen utgörs av kantsten (oklar stensort men jag antar någon form av granit)
- Det går en större avdelare i form av ett plank mellan vår uppfart och grannens som sitter med rejäla stolpar, eventuellt skulle det gå att fästa staketet mot detta på något sätt
Det snyggaste rent estetiskt vore att låta staketet följa kantstenen vilket skulle kräva att stolpar går att fästa i kantstenen samt i betongblocken som utgör kanten mot grunden. Men går det att borra hål i kantstenen så att jag kan fästa en stolpsko av någon sort i kantstenen?
Om det går att borra för att fästa en vanlig u-stolpsko med ankarmassa i kantstenen, är den då för klen för att bära staketet? Tänker att man i så fall kan kompensera med att sätta stolparna tätare?
Alternativ 2 - lägga staketet utanför kantstenen med montering i asfalten
I detta alternativ behöver man göra infästningar i asfalten eller på något sätt ta sig igenom densamma för att gräva ner plintar eller gjuta plintar. Vilket säkert kräver en del jobb samt riskerar att stöta på patrull i form av sprängsten eller liknande. Beroende på vad som gömmer sig under asfalten.
I både alternativ 1 och 2 tänker jag mig att man får fästa en eller två stolpskor i betongblocken som utgör kanten mot grunden eller en stolpsko i de permanenta blocken som ligger samt att lägga ut två block som sammanfogats i rännan mot huset och gjuta in en stolpsko i dessa.
Se bilder nedan för mer beskrivning.
Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tumregler för att borra i betongtak
Stenhus -
Vilket kvistborr för att borra många 19 mm hål i ek?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kan man borra hål i yttervägg för att ta el från insidan?
El -
Fick saltvatten ur sin nyborrade brunn - företaget bör ersätta
Artikelkommentarer -
Borra hål i marksten för stolpsko
Byggmaterial & Byggteknik
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur ska jag göra med öppna spisen??
Byggmaterial & Byggteknik -
Pappremsa mellan vägg och tak?
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv
Byggmaterial & Byggteknik