Är det själviskhet?
Som jag ser det så bidrar man till att stabilisera bysamhället och skapa förutsättningar för byn att leva vidare på lång sikt när man skapar fastigheter som är tillräckligt stora för att ge utrymme för förändrade behov och nya möjligheter.
Sett i ett längre perspektiv är ju bostadsområden där man inte ryms att göra någonting annat än bo en kärnfamilj per fastighet en väldig instabil samhällsform. Om arbetsmarknaden blir gungig så finns det ingen annan råd än att flytta bort och så töms byn på folk och det blir ett Kristineberg av altihop.

Finns det däremot litet utrymme för småföretagande och vedhantering och extraknäck i olika former och kanske också möjlighet att bygga en sytningsstuga för gammelfolket då har man flexibilitet som gör att folk klarar sig genom alla växlingar och bor kvar i århundrade efter århundrade med litet varierande användning av fastigheterna.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säg att priset blir 200.000 kr.
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
Fast fastighetsskatten för tomt är nog 1%

H heimlaga skrev:
Är det själviskhet?
Som jag ser det så bidrar man till att stabilisera bysamhället och skapa förutsättningar för byn att leva vidare på lång sikt när man skapar fastigheter som är tillräckligt stora för att ge utrymme för förändrade behov och nya möjligheter.
Sett i ett längre perspektiv är ju bostadsområden där man inte ryms att göra någonting annat än bo en kärnfamilj per fastighet en väldig instabil samhällsform. Om arbetsmarknaden blir gungig så finns det ingen annan råd än att flytta bort och så töms byn på folk och det blir ett Kristineberg av altihop.
Så kan man också se det! Det förutsätter förstås att jag slår samman fastigheterna.

Vad är problemet om någon annan köper tomten för att bygga? Något års byggande som kanske stör. Vi tycks prata om ett område där den som bygger knappast bygger ett jättehus som skulle kunna förstöra eventuell utsikt. Låt en köpare kunna bygga ett eget hem!

Vi gjorde det. Vi köpte tomten som ligger granne med oss för att slippa att någon flyttar in. Ångrar det inte.

• Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
Funderade på att köpa "granntomten" för några år sedan var "bara" på 2200 hektar eller 22 miljoner m2...
Den gick för mindre än 1:-/m2

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Generellt hade jag hemskt gärna köpt tomt/mark bredvid min egen, alla dagar i veckan! Men det är ju både en ekonomisk fråga och en "behövande" fråga.

Har man absolut inget behov av den på något vis, ja då kan det kännas lite onödigt att lägga ut pengar på det (speciellt om det gäller väldigt dyra områden). Men om jag själv hade pengar så vill jag alltid ha mer mark :)

För mig (där jag bor nu, där jag gärna vill köpa mark) så är det som så att jag vill ha mer mark för att slå upp ett par växthus till och anlägga damm.. och får jag tag på 1-2 hektar.. så ökar det värdet drastiskt på gården troligen (då kan kan sälja det som hästgård.. nu bara avstyckad tomt.. med stallbyggnad).

Sedan är det den aspekten av utsikt också.. ena sidan av vårt bostadshus ligger ganska nära tomtgränsen.. och har strålande utsikt.. vill inte ha någon bebyggelse framför köksfönstret!

Så det är lite behovsanalys som krävs liksom.. väga för och nackdelar. Oavsett.. så ska marken skötas.. och skicket kommer påverka din nuvarande tomt :) De kommer ju höra ihop.. och ska ju se trevligt och vårdat ut ihop för att hålla upp ett värde.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D

Finns pengarna så köp! Lätt att jag gjort det för att slippa få grannar.

Mindre träd funkar bra att elda upp i öppna spisen.

• Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Skulle köpa men kolla med kommun så att det inte finns krav på byggnation eller andra dumheter

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så kan man också se det! Det förutsätter förstås att jag slår samman fastigheterna.
Egentligen inte.
Praktiskt kan du använde dem som en tomt och så länge du ser till att de är skrivna på samma ägare går de att slå ihop när man vill i ett senare skede. Eller aldrig.
Det är många som äger flera närliggande jordbitar och praktiskt använder dem som en jordbit.

L Limpan4all skrev:
Funderade på att köpa "granntomten" för några år sedan var "bara" på 2200 hektar eller 22 miljoner m2...
Den gick för mindre än 1:-/m2
Jag hoppade också att handla skogen som ligger mot en av tomtgränserna, 4.5mille för 65hektar i 08 ses kanske som billigt. Men inga pengar jag har. Hade jag varit jägare så hade det säkert varit annorlunda tänk.

A
Jag skulle absolut köpa om jag hade råd, om inget annat bara för att säkerställa att det inte uppstår problem med nya grannar om jag trivs som det är :) Även om risken är liten kan en förändring innebära att ni inte längre trivs så bra som ni gjort. Sen är det aldrig fel att äga mark?

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Sällar mig till skaran: Köp!!!
Kolla bara att det inte finns föreläggande om att det måste uppföras byggnad, eller andra regler/servitut etc som kan vara ofördelaktiga.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Sällar mig till skaran: Köp!!!
Kolla bara att det inte finns föreläggande om att det måste uppföras byggnad, eller andra regler/servitut etc som kan vara ofördelaktiga.
H Harrierenius skrev:
Skulle köpa men kolla med kommun så att det inte finns krav på byggnation eller andra dumheter
Tackar för tipset! Kan man lita på att mäklaren har korrekta uppgifter/måste uppge detta eller ska jag rota fram ett nummer till rätt avdelning hos kommunen?

Den har ju som sagt stått obebyggd i herrans massa år. Kan detta ändras i samband med att ägaren, som inte är kommunen, säljer den?

Det står endast så här hos mäklaren: ”Detaljplanen tillåter bostäder med en våning och fastigheten får bebyggas med max ¼ av den totala ytan. I övrigt är det ett normalt bygglovsförfarande som gäller.”

Lite märkligt med begränsningen till enplans för övrigt, med tanke på att majoriteten av husen på gatan har två våningar. Kanske för att det redan ligger väldigt högt upp. Jag råkar veta att vårt hus ligger högst beläget i kommunen (med ögonmått mätt... 1,5-2 meter högre än det intilliggande) och det var också ett tvåplans tills man rev ena planet -86. Då kan vi alltså inte bygga till ett plan igen, om vi så skulle vilja?
Eller kan en detaljplan gälla endast en tomt?

Nåväl... lite off-topic kanske!

H heimlaga skrev:
Egentligen inte.
Praktiskt kan du använde dem som en tomt och så länge du ser till att de är skrivna på samma ägare går de att slå ihop när man vill i ett senare skede. Eller aldrig.
Det är många som äger flera närliggande jordbitar och praktiskt använder dem som en jordbit.
Jo men det är där det kan tyckas bli själviskt. Vad hjälper det kommunen att jag köper upp tomten och låter den stå obebyggd i 50 år för att sen sälja den när jag flyttar in på hemmet.

Som sagt, jag kommer absolut försöka vinna budgivningen, men ser inte hur det skulle gynna kommunen mer än om en familj får bygga ett hus där nu direkt? Så jag ser ändå Arnes poäng, även om min trivsel väger mer än någon annans tillgång till tomten, i mina ögon.

Redigerat:
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Skulle inte lita på mäklaren. Ring runt och kolla. Finns det några andra avgifter än fastighetsskatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.