3 383 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Borde inte säkringen gått?
Hej fredrik är ingen expert på värmekablar men mellan skärm och ledare ska du ha oändligt motstånd eller om du har isolationsprovare minst två megaohm. Mellan ledare ska du ha kontakt med ett motstånd, hur stort beror på effekten på kabeln. Är du säker på att du har matning fram? Självreglerande kablar blir väldigt varma när temperaturen sjunker och knappt varma alls vid högre temperatur, därav namnet "självreglerande". Är du säker på att den var trasig?
Håller med om att det är jättekonstigt.
Men efter att ha använt mig av kablen sen 2010 så har den alltid hållit vattnet rinnande. Men senaste vintern frös vattnet flera gånger. Detta utan att säkring gått.
Jag har själv mätt upp 230 volt i kopplingsdosan vid matningen så matningen verkar ju vara helt ok.
Vågar man koppla in matningsänden och mäta ledarna i den numera avklippta änden?
Då ska jag väl få 230 där också?
(Kanske bäst att låta elektriker göra detta.)
Men efter att ha använt mig av kablen sen 2010 så har den alltid hållit vattnet rinnande. Men senaste vintern frös vattnet flera gånger. Detta utan att säkring gått.
Jag har själv mätt upp 230 volt i kopplingsdosan vid matningen så matningen verkar ju vara helt ok.
Vågar man koppla in matningsänden och mäta ledarna i den numera avklippta änden?
Då ska jag väl få 230 där också?
(Kanske bäst att låta elektriker göra detta.)
HejE elmont skrev:
Just vad jag tänkte. Dock har jag själv ingen tångamparemätare. Men det lär väl en elektriker ha? Skulle man kunna göra detsamma med en multimeter?
Med en multimeter är det lite knepigt att mäta Amper. Men släpp på och känn om kabeln blir varmare, men ha tålamod för det tar en stund. Jag tror inte att det är en T2blå du har, om jag inte mins helt fel så är den värmekabeln rund och den får inte kapas. Jag tycker mig se att din kabel är "platt" och därmed en självreglerande som man kan kapa vart man vill.
Ps
Är du det minsta tveksam så tycker jag att du ska ta dit en yrkesman.
Ps
Är du det minsta tveksam så tycker jag att du ska ta dit en yrkesman.
Så kan man inte mäta!
Om du tar en vanlig glödlampa och mäter motståndet i OHM så borde säkringen lösa om du kopplar in 230V, men det gör den inte då volfram och flera metaller blir högohmiga vi högre temp.
Så funkar självreglerande värmekabel.
Om du tar en vanlig glödlampa och mäter motståndet i OHM så borde säkringen lösa om du kopplar in 230V, men det gör den inte då volfram och flera metaller blir högohmiga vi högre temp.
Så funkar självreglerande värmekabel.
Han mäter bara om det är avbrott eller inte.L Leif i Skåne skrev:
Kollade igen på avslutningsatsen jag hittade. Kan det vara sådan otur att denna enbart är för matningsänden? Tittar man på bilden ser man på skissen att det snarare ser ut som att den är anpassad för matningsänden man ska använda den till.
Vad tror ni?
Toppen vore ju om den är tillämpbar för båda ändar.
Mvh
Fredrik
Vad tror ni?
Toppen vore ju om den är tillämpbar för båda ändar.
Mvh
Fredrik
Den du visar verkar vara komplett för båda ändarna och tänkt för att kapa till önskad längd kabel från längre. Den kan du isolera änden med men först får du kolla om den är ok sett till effekt.
Mätningarna visar ju att den är ok i sina parallella matningstrådar och skyddsflätan. Däremot kan jag tycka att motståndet mellan är högt och ger bara runt 1 W/m vid kallststart. Nu är det ju relativt varmt omgivande men det borde vara betydligt högre effekt ändå åtminstone direkt vid inkoppling. Det stämmer ju också bra med ditt symptom med frysning pga för låg effekt. Den kan vara ok på vissa delar utefter längden och död på vissa.
Isolera den tillfälligt i änden och koppla in den några timmar sen koppla loss och mät resistansen mellan trådarna igen. Du ska då få ännu högre värde om den är riktig på någon punkt öht. Men jag tycker det lutar åt ny kabel tyvärr.
Mätningarna visar ju att den är ok i sina parallella matningstrådar och skyddsflätan. Däremot kan jag tycka att motståndet mellan är högt och ger bara runt 1 W/m vid kallststart. Nu är det ju relativt varmt omgivande men det borde vara betydligt högre effekt ändå åtminstone direkt vid inkoppling. Det stämmer ju också bra med ditt symptom med frysning pga för låg effekt. Den kan vara ok på vissa delar utefter längden och död på vissa.
Isolera den tillfälligt i änden och koppla in den några timmar sen koppla loss och mät resistansen mellan trådarna igen. Du ska då få ännu högre värde om den är riktig på någon punkt öht. Men jag tycker det lutar åt ny kabel tyvärr.
Hej
Nu har jag testat att köra kabeln.
Efter 1 timme
Märkbart varm i Matningsände
Knappt märkbart varm i avslutningsände
Efter 1,5 timme
Märkbart varm i Matningsände
Knappt märkbart varm i Avslutningsände
Slog av satte på igen.
Efter ytterligare 30 minuter
Knappt märkbart varm i Matningsände
Kall i avslutningsände
Matningsände 1145 ohm
Avslutningsände 1144 ohm
Innan jag säger något vad är eran dom angående kabeln?
Om jag räknar rätt ger kabeln 46 watt och det på 32 m. Låter lite, men nu är omgivningen varm, kan det vara annat då det är kyligare?
Mvh
Fredrik
Nu har jag testat att köra kabeln.
Efter 1 timme
Märkbart varm i Matningsände
Knappt märkbart varm i avslutningsände
Efter 1,5 timme
Märkbart varm i Matningsände
Knappt märkbart varm i Avslutningsände
Slog av satte på igen.
Efter ytterligare 30 minuter
Knappt märkbart varm i Matningsände
Kall i avslutningsände
Matningsände 1145 ohm
Avslutningsände 1144 ohm
Innan jag säger något vad är eran dom angående kabeln?
Om jag räknar rätt ger kabeln 46 watt och det på 32 m. Låter lite, men nu är omgivningen varm, kan det vara annat då det är kyligare?
Mvh
Fredrik
Jag tror att du har nått knas i det ledande skiktet mellan trådarna. Jag har varit med om att det tidigare, dvs att värmekabeln blivit varm på en del sträckor och kall på vissa avsnitt. Efter att jag bytt ut kablarna så har det fungerat helt OK.
Varför och vad som har hänt i kabeln vet jag inte jag vet bara att dom inte fungerat som när dom varit nya. Felet har uppträtt på olika fabrikat och i olika anläggningar. Jag har tex fått byta ut flera hundra meter i ett utegångsstall/ligghall där meterlånga sträckor inte fungerat och vattenledningarna frusit "punktvis"
Ps
En som jag inte haft nått problem med är ETL
Varför och vad som har hänt i kabeln vet jag inte jag vet bara att dom inte fungerat som när dom varit nya. Felet har uppträtt på olika fabrikat och i olika anläggningar. Jag har tex fått byta ut flera hundra meter i ett utegångsstall/ligghall där meterlånga sträckor inte fungerat och vattenledningarna frusit "punktvis"
Ps
En som jag inte haft nått problem med är ETL
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Borde inte jordfelsbrytare vara 2 mätare för att skydda mot att PEN går av?
El -
Man får byta uttag själv borde inte koppla maskin till dosa vara samma sak ?
El -
PRK - den borde vara i botten men min mätning säger inte det...
Vatten & Avlopp -
Rotavdrag på del som inte täcks av försäkringen?
Försäkringar -
CTC panna ger inte värme som den borde
Värme allmänt