7 063 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
Bor ekologiskt i Naturhus
Skrivet av: Gäst
Intressant koncept ? och kanske ännu intressantare som geodome. Ska bli intressant med erfa på sikt vad gäller bygg- och driftsekonomi samt klimat. Fuktproblem tror jag inte behöver uppkomma med vettigt ventilationssystem och materialval.
Har fler förslag till lösningar här: http://korta.nu/OPTiHEM.
JTD
Intressant koncept ? och kanske ännu intressantare som geodome. Ska bli intressant med erfa på sikt vad gäller bygg- och driftsekonomi samt klimat. Fuktproblem tror jag inte behöver uppkomma med vettigt ventilationssystem och materialval.
Har fler förslag till lösningar här: http://korta.nu/OPTiHEM.
JTD
Skrivet av: Morgans SE Larsson
Hej
Jag har byggt tvärtom på en råvind i gamla stan från 1634. Där glasade vi in två våningar med visuell kontakt mellan våningsplanen. Har en enkel video på youtube om någon vill se modern tid möte historien på ett elegant vis. Det tog ett år att bygga och konstruktionen ändrar mått med åratiderna så det var knepigt med inpassning av alla unika isolerglas. Rekomenderar Systemglas & Rickard som väldigt snabbt kunde leverera passbitar. 10 skjutdörrar med softstops som gör det möjligt att öppna orginalfönster. Man kan se hela konstruktionen bakom glaset, stämningsbelyst med LED.
Hej
Jag har byggt tvärtom på en råvind i gamla stan från 1634. Där glasade vi in två våningar med visuell kontakt mellan våningsplanen. Har en enkel video på youtube om någon vill se modern tid möte historien på ett elegant vis. Det tog ett år att bygga och konstruktionen ändrar mått med åratiderna så det var knepigt med inpassning av alla unika isolerglas. Rekomenderar Systemglas & Rickard som väldigt snabbt kunde leverera passbitar. 10 skjutdörrar med softstops som gör det möjligt att öppna orginalfönster. Man kan se hela konstruktionen bakom glaset, stämningsbelyst med LED.
Masugn: "En masugn, (ibland även kallad hytta, se detta uppslagsord för vidare förklaring) är en schaktugn för framställning av smält råjärn (tackjärn) genom reduktion av järnmalm med kol, numera i form av koks. Tidigare användes främst träkol som bränsle. Reduktion av järnmalm till smält järn med kol är värmekrävande, och i blästermasugnar erhålls värmen för reduktionen och smältningen genom förbränning av kol. I elektriska masugnar erhålls värmen däremot genom tillförsel av el".
Allvetare
· Västra götaland
· 9 137 inlägg
Dags att göra ett återbesök kanske? Nu finns det ju ett till "växthushus" ..