W
Så fint, härlig med folk som vågar med lite färg och kör inte bara med tråkiga vitt, grått och sterila, deprimerande färger.
 
Kul som inspiration - jag skulle kunna tänka mig att välja en eller max två av de där idéerna :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vad kritiska många är och talar om dåligt smak!

Det som många tycker är smaklöst - är smakfullt och välplanerat för mig - sedan vet jag att 99,9 % av alla bostäder har i många stycken felaktig belysning, oergonomisk och dyr i onödan!

Sååå , kasta inte sten i glashus.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Tycker det är riktigt fräckt, men jag tror inte det är något som används så ofta, i vart fall inte på det viset som på bilderna. Överdrivet, absolut!
 
helder, kan du ge oss några exempel på då en vanlig standardinstallation är dyrare än det visade exemplen? Samt när menar du att standardinstallationer i bostäder är oergonomiska.
 
elmont skrev:
helder, kan du ge oss några exempel på då en vanlig standardinstallation är dyrare än det visade exemplen? Samt när menar du att standardinstallationer i bostäder är oergonomiska.
Jag ska undvika att bli långrandig.

Börjar med en rättelse: - Jag skrev att 99,9% av alla installationer är dyra i onödan - inte att de var dyrare än det visade exemplet, tycke jag skrev klart - nåja,alla gör vi fel.
Den i exemplet är kostsam, tar säkert upp en massa golvplats samt är svårstädad. Men vill man ha discoljus i taket på vardagsrummet så får man väl betala för det - "Vill man vara fin får man lida pin".
Projicerade vattenvågor på taket kan ha en behaglig avslappnande effekt.

- Vill inte gå in mycket på detaljer sorry, det skulle ta en massa tid och diskussion - men praktiskt taget alla armaturer och installationer som finns är inte optimerade. De är gjorda och beräknade för glödlampor (eller att ersätta dessa) och utnyttjar inte alla den nya tekniken eller nya placeringar av ljuskällor som bl a LED tillåter. Visst finns det ljusberäkningsprogram , men de lär inte ut hur man placerar ljus eller vad man bör välja för armaturer eller färgtemperatur, sånt måste man veta eller prova fram själv.

- Man kan komma långt om man studerar och förstår elteknik, ergonomi, psykologi, fotografi/optik och/eller ljusteknik (scenljus tx - jag förstår att det inte är lätt för många). Dessutom låter det både löjligt och överdrivet för vissa, att jag tar upp så mycket som behövs för ljussättningen - dock kan nog ingen påstå att någon av dessa är ovidkommande för förståelsen och utförandet av en installation.

- i många fall både inom och utomhus har man olämplig bländande belysning i vissa vinklar; antingen på grund av estetiska val av armaturers yttre eller okunskap/ointresse om ljusspridning och dess effekter.
Även färgval och kontraststyrkor i rummen kan försvåra att få den stämningen eller funktionen man eftersträvar med ljuset.


Oj det blev rätt långt ändå - jag ville bara stolpa upp de grundläggande punkterna - ber om ursäkt till alla ni som somnat halvvägs i texten :D

Önskar er en fin Valborg..
 
elmont skrev:
Varför tror någon att elektriker skulle vilja hålla på med ljusdesign ??? det är ofta tvärt om dom vill för det mesta ha enkla och funktionella anläggningar utan en masssa "krimskrams"
Nja det stämmer nog inte längre. Jag tycker det är väldigt roligt att leka ljusdesigner!


//Patrik
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Du har väl inte jobbat länge nog med kunder som aldrig blir nöjda för att dom har tänkt sig ett annat resultat ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Nja det stämmer nog inte längre. Jag tycker det är väldigt roligt att leka ljusdesigner!


//Patrik
Lätt att bli euforisk när man ser resultatet av lyckad ljusdesign. Behövs en välfungerande skapande ådra.
Har mött folk med mycket utbildning som, för allt i livet, inte lyckas få till rätt ljus trots att de får bra betalt för det. Jobbigt när man inte får den efterstävade stämningen. - De får bara inte grep om hur de ska sätta ljuset.
- Andra med väldigt lite kunskap och en intuitiv förståelse kan lyckas väldigt bra!
Ljussättning har många grenar, man kan dessutom vara bra på olika saker.

Lol tänk till exempel en rockkonsert utan ljuseffekter - vad platt det skulle bli! :D

- Artisterna har sagt att ljuset gör halva föreställningen - det är inspirerande och mycket roligare för dem när det fungerar väl.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Intressant slutsats att det skulle vara en elektriker som ligger bakom detta projekt – och just i detta fall tydligen en hantverkare och inte en designer som skapat något...hur kommer det sig och vad är resonemangen bakom det undrar man?

Ni skriver ju sällan om "Månadens snickarbyggda" hus t.ex. trots att alla hus byggs av snickare – liksom all el dras av elektriker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.