28 059 läst · 22 svar
28k läst
22 svar
Bolån hos Avanza, Landshypotek eller SBAB?
Man får själv inte göra om värdering förrän om 5 år (FIs regler om amortering), men banken säger sig få göra om värdering på objekt som ligger som säkerhet var 6e månad. De får göra omvärdering på ditt specifika objekt, vilket kan vara högre eller lägre än snitt.M mellergard skrev:
Nja, Avanza ger dig samma ränta hela tiden. Klarar du bara kraven på belåningsgrad när du tar lånet så får du den räntan hela tiden. Står klart och tydligt på deras hemsida att de inte omförhandlar lånet om lånegraden ändras för kunden.Saxat från deras hemsida:A Aneda skrev:Hej
En fundering jag har fått när jag varit i kontakt med de "nya" aktörerna är just belåningsgraden. Deras villkor är oftast direkt kopplade till belåningsgrad och eventuellt vilket kapital man lägger hos dem.
Problemet jag ser är att man nu kan gå in med låt säga 50% belåningsgrad, men banken säger sig att ha rätt att göra en omvärdering av objektet redan efter ett halvår. Med den situation vi har dag med eventuellt sjunkande priser så kan lätt belåningsgraden då vara 60% eller 70%. Det innebär i sin tur att villkoren blir något helt annat, man kan tom lätt falla utanför de villkor de satt upp för att över huvud taget vara berättigad till att ha lån hos dem, vilket gör att man förmodligen hamnar på en helt egen lista med av banken ensidigt satta villkor. Ser alltså en risk för kortsiktighet och snabbt kraftigt ändrade villkor med vissa av de "nya" aktörerna.
"
Vad händer om värdet på bostaden går ner så jag hamnar på en belåningsgrad över 60 %?
Om värdet på bostaden sjunker och belåningsgraden hamnar över 60 % händer ingenting. Kravet på max 60 % i belåningsgrad är vid ansökningstillfället, så vi kommer inte höja räntan eller kräva höjd amortering eller liknande.
"
Eftersom Avanza inte har någon nyutlåning för tillfället så har jag inte hört med dom. Villkoren du citerar är dock för deras nya ”koncept” och där är räntan 1,29% oavsett. PB-varianten är stängd för tillfället. Hyfsad men inte fantastisk ränta. De jag har hört med är Nordnet och Landshypotek där man kan få väsentligt lägre ränta (Landshypotek dock bara en ”införsäljningsränta” bunden på 1 år).F FRS05 skrev:Nja, Avanza ger dig samma ränta hela tiden. Klarar du bara kraven på belåningsgrad när du tar lånet så får du den räntan hela tiden. Står klart och tydligt på deras hemsida att de inte omförhandlar lånet om lånegraden ändras för kunden.Saxat från deras hemsida:
"
Vad händer om värdet på bostaden går ner så jag hamnar på en belåningsgrad över 60 %?
Om värdet på bostaden sjunker och belåningsgraden hamnar över 60 % händer ingenting. Kravet på max 60 % i belåningsgrad är vid ansökningstillfället, så vi kommer inte höja räntan eller kräva höjd amortering eller liknande.
"
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Har du fortfarande 1,05 hos Danske Bank? Om inte, glöm inte uppdatera på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/anders07 skrev:
Undrar om någon vet vad som händer om man amorterar ner under minsta ingångslån ?
Exempel, på Landshypotek måste du ha 750.000kr eller mer för att låna på 0.99 %.
På Avanza minst 500.000kr.
Säg att du har 505.000kr i lån på Avanza, eller 755.000kr på LH, och vill amortera 2000kr per månad? Efter 3 månader så ligger du under minsta ingångslån?
Vad händer då?
Exempel, på Landshypotek måste du ha 750.000kr eller mer för att låna på 0.99 %.
På Avanza minst 500.000kr.
Säg att du har 505.000kr i lån på Avanza, eller 755.000kr på LH, och vill amortera 2000kr per månad? Efter 3 månader så ligger du under minsta ingångslån?
Vad händer då?
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Förmodligen händer inget men för att vara på den säkra sidan så tror jag du måste ställa frågan till Landshypotek och Avanza.
Jag tror att det står något finstil typ i kontraktet att banken har rätt att ändra på räntan om man inte längre uppfyller kraven.
Hos Hypoteket, som tar 1,28 för deras tremånaders, är minimilånegränsen 200 000 kr. Enda nackdelen med Hypoteket - annat än att de inte är billigast - är att de kräver att max får amortera 10% av lånets storlek per år.
Bankerna vill ju helst inte att du amorterar eftersom de tjänar mer på den som lånar mer.
Jag tror att det står något finstil typ i kontraktet att banken har rätt att ändra på räntan om man inte längre uppfyller kraven.
Hos Hypoteket, som tar 1,28 för deras tremånaders, är minimilånegränsen 200 000 kr. Enda nackdelen med Hypoteket - annat än att de inte är billigast - är att de kräver att max får amortera 10% av lånets storlek per år.
Bankerna vill ju helst inte att du amorterar eftersom de tjänar mer på den som lånar mer.
Liknande trådar
-
2-åriga bolån hos Handelsbanken får avslutas i förtid utan kostnad
Artikelkommentarer -
Några tydliga nackdelar med bolån hos Hypoteket?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Avanza chockhöjer "Sveriges billigaste bolån" - Landshypotek fortsatt bästa bolånebanken
Artikelkommentarer -
Bolån via avanza
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bolån lättast att få hos vem?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.