mindtwist!
 
Ja de är riktigt häftiga och snygga! Men inget man lägger över en större yta, det snurrar lite lätt i huvudet om man tittar för länge :p Var en upplevelse att förklara för återförsäljaren varför de inte kan skriva att näten är 30x30 cm. Det är de visserligen, i yttermått. Men ytan som täcks av klinker är bara 26x30. Ska bli spännande att se om de faktiskt har ändrat skyltningen när vi har vägarna förbi nästa gång. Nu är vårt entrégolv i vart fall fogat och klart. Bara resten kvar som vanligt.

IMG_1307.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Händer lite saker i köket också. Färgen på stommarna har inte härdat klart riktigt ännu, vilket sonen var kvick med att testa idag på ena täcksidan så får ta och åtgärda det :x

DSC_0160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Det blir ju sjukt snyggt!
 
johel572 skrev:
Det blir ju sjukt snyggt!
Tack, vi är relativt nöjda hittills.
 
Idag kom spis och kyl på plats, skönt att få tillbaka yta i hallen och kunna sätta upp hatthyllan igen. Efter att vi bränt av ugnarna var klockan såpass mycket att det mest avancerade vi orkade med att inviga spisen med var en färdigkokt helgskinka :surprised:

DSC_0163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Häftig spis! Två ugnar och två värmelådor?
Skinka funkar alltid! :D
 
En varmluftsugn, en multifunktionsugn, en grill och en värmelåda/långkok. Bara testat varmluften, fungerade till och med fint att göra en tårtbotten till sonens kalas imorgon. Har inte skurit i den ännu dock så får väl återkomma om det blev bra eller katastrof :p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
En grill åhå, häftigt.. hade jag haft ett större kök så hade jag helt klart införskaffat en grill på nått vis till köket (helst hade jag velat ha 2 plattor induktion, 2 gasol och en grillhäll).. men det här huset är inte riktigt gjort på det viset.. är glad att jag lyckades få kvar en LITEN beredningsyta/bänk när jag valde en 80 cm häll till nya köket.. (har nämligen ett överskåp som ska stå på bänken också, det tar ju bort 60 cm)..

..men angående hällen så måste jag tillägga att 60 cm spisar/hällar måste ha varit världens största miss i hela världshistorien.. det går fasiken inte att laga mat med fyra stekpannor/kastruller eller nått på dem (utan att de slår i varandra).. allt blir "pannkaka" - kan inte förstå hur de valde att gå från 70 cm spisar (som funkade!) till 60.. :thumbdown: de skulle möjligen ha gått från 70 - 80 om de nu skulle ändrat nått *mutter*
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
hehe tror att den blir jättebra (även om den nu skulle rasa ihop, vilket jag inte tror) :D
Har själv köpt grädde inför bakning imörrn.. ska göra "pollyfluff" imorrn så jag kan spritsa på det på pappas födelsedagstårta på måndag :)

Vad innebär multifunktionsugn? (micro också eller?)
 
Det är vanlig ugn och varmluft samt sex, eller om det till och med var åtta, andra förinställda program. Upptining av frysvaror osv. Ingen microfunktion dock.

Har aldrig vågat mig på godisfluff, är väl för bekväm med min SMB, ganacher och fruktmousser. Brukar du göra vanlig potatismjölsbotten eller något tyngre?
 
Jag har faktiskt aldrig gjort på potatismjöl, när det kommer till tårtbotten. Däremot har jag gjort rulltårtsbotten med potatismjöl.

När det kommer till tårtbottnar har jag alltid kört sockerkaksreceptet jag har i huvudet.. Alt marängbotten :) har oxå försökt mig på kladdkakebotten, utan att den ska bli för tung..men behöver försöka några ggr till tror jag hehe

Fluff är lite kul, har provat det två gånger innan, till några cupcakes och till en tårta.. (Dumlefluff vs pigallfluff).. Imorgon ska jag prova polly..och nästa gång ska jag vara äventyrslysten och prova polkagrisfluff (måste ju gå o smälta..) :)
 
Tre veckor senare än först lovat har plåtslagaren varit här idag och gått igenom exakt vad som ska göras. Arbetet är planerat att påbörjas imorgon.

I söndags köpte vi provisoriska bänkskivor till köket, har inte fått upp dem ännu tyvärr och heller inte hunnit justera alla kökslådor och -skåpsdörrar. Skola, jobb och sjukdom har tagit, och fortsätter att ta, tid just nu tyvärr.
 
Hemmakatten
Men, alltså, färdigkokt helgskinka.....Det går ju helt bort, oavsett om man har ugn eller inte. Men ert kök blir riktigt fint.
 
Hemmakatten skrev:
Men, alltså, färdigkokt helgskinka.....Det går ju helt bort, oavsett om man har ugn eller inte. Men ert kök blir riktigt fint.
Tack. Skinka fungerar alltid, fast en egenkokt är alltid bäst och är ett måste till julafton!


Nu är det tre pers här och brötar: plåtslagarna kryper omkring på taket och en annan herre sliter med att få bort en rad tegel under alla fönster för att få ett vettigt fall på blecken.
 
Idag blev plåtslagarna klara och det som återstår för oss att göra är att lägga tillbaka och anpassa takpannorna runt de nya ränndalarna samt sätta tillbaka några brädor runt ett fönster. För övrigt får väl huset äntligen anses tätt ovan jord i alla fall. Nästa år ska vi dränera och isolera källaren samt bygga ny entrétrapp, får se om fönsterbyte på hela källaren blir framåt nästa höst eller året därpå.

Ränndal pågång (den är numera klar förstås men har inga bilder på det ännu pga vädret).
DSC_0547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorsten till gamla pannan inklädd och med lock, nya huvar till avloppsavluftning och köksventilation. Det blev väldigt bra med plåt under de fönster som inte är tillräckligt höga för att fylla ut hålet i teglet.
DSC_0566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora fönstret.
DSC_0575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite träfix kvar som sagt, ska tvätta av allt och måla nästa sommar. hela fasaden skulle behöva en rejäl rengöring egentligen.
DSC_0574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.