Pga sjukdom har det elektriska dragit ut på tiden vilket gör att vi ännu inte har hunnit börja fräsa för golvvärmen. Får se om sambon hinner börja med det ikväll eller ej.

Sedan dessa bilder togs har merparten av väggarna blivit spacklade första omgången, måste köpa mer gipsremsa och mjukfog samt hörnskydd. Som ni ser är i stort sett alla kablar dragna och det mesta som händer nu är att fixa alla kopplingar på vinden. Igår började det förberedas för spottarna genom att skruva pottor osv.

Minns ni förresten den lilla "lådväggen" i köksritningarna? Där i gick till- och frånluft (ett rör vardera) ner i källaren. Efter ett infall revs hela kalaset i helgen, tur att vi inte har beställt bänkskiva och att köket ska målas på plats så vi kan bygga en egen öppen hylla där istället. :D

DSC_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var och hämtade nya ytterdörren igår, en specialbeställd halvpardörr från Diplomat. Blir not att byta fram mot slutet av veckan.

DSC_0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att inhandla klinker till entrén så vi kan göra klart den direkt när vi ändå ska flyta in golvvärmen.

DSC_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket kommer som bekant på torsdag så hur är egentligen status på rummet? Sista slingan ska fräsas idag så i princip hade vi kunnat lägga golvet imorgon och vara klara för att börja montera köket direkt på torsdag. Tyvärr kan vi inte få hjälp med att provtrycka golvvärmen förrän fredag/lördag. Å andra sidan så kan vi få hjälp att trycka istället för att göra det själva så två dagar hit eller dit gör inte mycket skillnad egentligen mer än att vi behöver mellanförvara stommarna på lämplig plats.

DSC_0072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fick ett mail nyss från vår kökskontakt med lite information om leveransen. Undrar om antal paket är antal pallar eller hur det nu kan vara förpackat :p

Köket.JPG
 
.. jag tror ni får nio skåp punkt slut ;)

.. mycket tunga sådana, så jag hoppas ni förstärkt golv/väggar ordentligt haha :D
 
Nio skåp är ju inte så långt från sanningen egentligen eftersom det bara är tolv skåp det handlar om. Men sen kommer spis, fläkt och ho mm samtidigt. Som jag längtar efter den där spisen!

Imorgon ska spottarna kopplas in så jag roar mig med att måla klart taket, ska snart ge mig på sista omgången. Har idag inhandlat brytare och eluttag också. Ska bli skönt att slippa bygglampor och sådant sedan.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Förbereder för morgondagen genom att göra plats för så mycket som möjligt av köket i hallen. Passade på att "testa" dörren, mycket väl godkänt!
DSC_0075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y)

DSC_0078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hallen full av köksskåp, ytterdörren är bytt, vatten och avlopp till köket får sista finliret just nu och vi har fått tag i en plåtslagare. Ja, hör och häpna! Har försökt få hit någon sedan i januari och antingen så har de inte svarat eller lovat att komma (flertalet gånger) utan att dyka upp. Som av en händelse ringde jag ytterligare en firma och en mycket trevlig herre svarade och var mån om att få mina uppgifter rätt. Igår ringde han tillbaka för att verifiera adress och höra om det var ok att han kom förbi nästa morgon (dvs idag). Inte nog med att han dök upp på utsatt tid utan tog sig en rejäl titt, diskuterade vad som skulle göras, kom med förslag på förbättringar och sa att de kommer om två veckor och sätter upp allt. Min tro på att plåtslagare inte är onda, själviska människor är nästan helt återställd.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Imorgon vid tiotiden blir det provtryckning. Så framåt kvällen hoppas jag kunna lägga upp bilder på ett nästan färdiglagt golv. Förhoppningsvis kommer det bli lite tätare nu mellan bilduppdateringarna.
 
Provtryckningen igår gjorde sitt jobb, allt var tätt i början förutom vid t-kopplingen till matningen men det var lätt ordnat.

Under läggningen igår.
DSC_0089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var klart runt tiotiden igår kväll. Vilket rum det blev! Och så underligt det känns att kunna gå obehindrat där inne igen.
mms_20150928_113055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slingan i entrén som ska flytas in någon dag nu i veckan. Här är nya dörren på plats också.
mms_20150928_113203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Härligt med golv, nu börjar det se beboligt ut! :)
 
Man blir lätt hemmablind i sitt eget byggkaos.. så man glömmer av att det någon gång ska börja bli färdigt (även om man alltid ser det som målet såklart).. så när väl varje liten grej börjar bli färdigt känns det närapå overkligt!

Man njuter av både litet och stort.. så länge det händer nått :)

PS: När vi lagt in vårt nya golv i vårt vardagsrum, i huset vi hade innan, vågade jag knappt gå på det första månaden.. för det var "så fint" haha..
 
Snigla skrev:
Man blir lätt hemmablind i sitt eget byggkaos.. så man glömmer av att det någon gång ska börja bli färdigt (även om man alltid ser det som målet såklart).. så när väl varje liten grej börjar bli färdigt känns det närapå overkligt!

Man njuter av både litet och stort.. så länge det händer nått :)

PS: När vi lagt in vårt nya golv i vårt vardagsrum, i huset vi hade innan, vågade jag knappt gå på det första månaden.. för det var "så fint" haha..
Oja, hemmablind är bara förnamnet emellanåt. Och jag var precis lika nojig när vi la golvet i sovrummen. Nu har jag nog lärt mig för jag har inte riktigt varit lika försiktig i vardagsrummet.
 
Köksdelen grundmålad och som vanligt hittades områden som var undermåligt spacklade, de där jäkla skarvarna alltså.
DSC_0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bar in köket i vardagsrummet och ställde alla skåp i rätt ordning med rätt avstånd för spis och diskmaskin. Känns som att det inte skulle få plats men det är gott om utrymme kvar för täcksidor. Monteringen påbörjas på torsdag, så bara en vecka försenat. Kommer bli kalasbra det här!
DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vilket grymt hus det blir, och vilka fina ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.