Ett ändavslut på golvlisten där täcksidan börjar hade jag kört.
 
God fortsättning allihopa!

Tanken var att ha inflyttningsfest för familj och närmsta vännerna på nyårsafton med ett färdigt vardagsrum. Allt var inte så klart som vi ville men fest hade vi! Vi passade även på att, till gästernas förvåning, bli herr och fru.

DSC_0857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvlisten vid kylskåpet löste vi så här. Lite pilligt att såga till och krävde några försök. Kommer bli ännu bättre när det är klart.
DSC_0856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
För ett tag sedan uppmärksammade vi en beläggning på en liten fläck i tvättstugan. Eftersom vi stökat rätt mycket där nere med en massa smutsiga redskap osv så tänkte vi inte så mycket på det och tvättade av golvet bara. Idag var det samma visa igen fast värre och fuktigt (!), började bli nervös över att det var avloppet eftersom det går precis där beläggningen var.

Klinkern gick lätt att peta bort, visade sig vara satt direkt på den gamla färgen. Fuktigt var bara förnamnet och kändes dessutom såpaktigt. Var det tvättmaskinen som läckte? Nej, men den avloppslösning som fanns till tvättmaskinen och som följde med huset droppade friskt i en skarv bakom torkskåpet. Att det blivit så illa på kort tid kan bero på att maskinen gick varm inför nyår och att vi i vanliga fall endast tvättar någon gång i veckan. Skönt att det inte var avloppet i alla fall.

DSC_0848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Grattis!
 
Ja grattis :)
 
Grattis! (Var gästerna mest imponerade av det fina vardagsrummet eller av ert giftermål? ;)
 
Grattis och lycka till med framtiden! :)
 
Gratulerar! Blev bra med listen, precis så jag menade med ändavslut.

Då fick ni lite mer att göra i tvättstugan :p
 
Tack så mycket allihopa!

kallun skrev:
Grattis! (Var gästerna mest imponerade av det fina vardagsrummet eller av ert giftermål? ;)
Jag tror att de var i chock en bra stund när vi berättade att vi bara skulle ta och gifta oss lite snabbt innan vi kunde börja äta :p Annars inte så många kommentarer på själva vardagsrummet. Enda jag minns var att vi "har en helt ogenomtänkt placering av kylskåpet" :| Men men, fungerar fint för oss och det är det viktiga.


falkn skrev:
Gratulerar! Blev bra med listen, precis så jag menade med ändavslut.

Då fick ni lite mer att göra i tvättstugan :p
Ja det var en mycket bra idé, tack! Och tvättstuga ja, vi har plockat bort allt som mer eller mindre gick att sopa bort. Allt annat som kräver ansträngning får sitta så länge, rummet är inte prioriterat just nu.
 
På tal om vatten så tror jag inte att jag har visat vår "fina" reningsanläggning. Snygg va?

Översikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att dränera om källaren till sommaren (det behövs verkligen) och samtidigt slänga pengar på att isolera det hela. Och när vi ändå ska gräva upp runt huset så tänkte vi flytta inkommande vatten ett par rum närmare brunnen, dvs från tvättstugan till pannrummet. Och eftersom vår lilla anläggning ser ut som den gör och vi inte har exakt koll på dess funktionalitet så hade vi en herre här idag för att ta sig en titt. Som befarat borde filtret sitta innan Radonetten, avgasröret är för högt satt och pumpen i Radonetten är full av järnutfällning och måste bytas med mera med mera. Ett råvattenprov togs för snabbtester av bland annat järn så får vi se hur vi ska sätta ihop den nya anläggningen sedan. Förmodligen tar vi och skickar in ännu ett råvattenprov för att kolla upp hela baletten med mikroorganismer etc så vi gör rätt från början. Ingen idé att lägga ut tiotusentals kronor att laga Radonett med mera om det måste kompletteras längre fram igen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har man småbarn så får man i vissa kommuner vattenprover betalda, kan ju vara värt att kolla upp om så är fallet.
 
mexitegel skrev:
Har man småbarn så får man i vissa kommuner vattenprover betalda, kan ju vara värt att kolla upp om så är fallet.
Vi får göra fluorprover gratis, allt annat kostar tyvärr. Har för mig att det bara för något år sedan gick att få vattenprover gratis om man hade barn under två år men verkar som att den möjligheten har tagits bort. Vill även minnas att det dessutom inte var fullständiga prover.
 
Någon som har tips på hur man får sin äkta hälft att sätta upp fönstersmygar? Allt jag försökt med hittills tycks inte fungera, trots att det är jag som kommer göra det "jobbiga" (spackla, foga, måla, sätta foder etc) sedan.

För övrigt gjorde vi ett vattenprov för ett tag sedan när det hade regnat rejält i några dagar. Har sedan dess funderat på vem av oss som gjort fel, jag som fyllde provflaskorna eller den som analyserade proverna. För vattnet är mer eller mindre utan anmärkning. Fick utlåtandet tjänligt (utan anmärkning) och jag har själv stämt av alla mätta värden mot uppställda gränsvärden. Enda som kanske kan påpekas är radon på 134 Bq men gränsvärdet går ju egentligen först vid 1000 Bq (jo jag vet om gränsen på 100 Bq som gäller i vissa fall, dock ej ett hushåll med enskilt vatten).

Hur som helst så känns det som att proverna säger att vi har ett fantastiskt fint vatten även utan partikelfilter, UV-lampa och Radonett. Så en förklaring till utfällningen vi får i Radonett, tvättmaskin och toaletter har vi inte fått ett svar på. Fick en offert på att "laga" vår gamla Radonett som var helt ok om man jämför med att köpa en ny, men fortfarande lite för hög för att passa just nu. Så när vi dränerar om källaren och flyttar inkommande vatten blir det till att förbereda en plats för Radonetten men inte koppla in den förrän den är åtgärdad. Värdena är trots allt ok enligt oss.

Fokus detta år skulle vara trädgården och nu är det helt klart för att sätta bokhäck mot gatan nästa år (har jordförbättrat med färskt stallgödsel så det får ligga och brinna ett tag). Gungdjuren är nedgrävda igen på nya platser, perennodlingen börjat ta form på baksidan och grisarna håller den vildvuxna delen under kontroll. Björnbärssnåret är nästan utplånat! :D

Håller även på att anlägga en liten äng på fotbollsplanen och skyfflar sand från sandlådorna i omgångar för att jämna ut markhöjden på gungdelen och lägga byggsand i byggdelen. Har börjat tvätta rent klätterställningen från åratal av alger men det är bara att säga som det är, jag tål inte den värme vi har nu så inget av trädgårdsprojekten går särskilt snabbt de heller.

DSC_0061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Farfalle skrev:
Har börjat tvätta rent klätterställningen från åratal av alger men det är bara att säga som det är, jag tål inte den värme vi har nu så inget av trädgårdsprojekten går särskilt snabbt de heller.
Köp lite bensaltensid, späd enligt instruktion och spraya på och låt sedan regnet (när det kommer) skölja bort det åt dig.
 
L
Vilken underbar tråd att bara hitta av en slump. Mycket imponerad av ert slit.

Måste bara fråga om ni bott i byggkaoset under hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.