nino nino skrev:
Sbb höjer utdelningen med 12öre /året
Från 11 till 23 alltså? (y)
 
tttomten tttomten skrev:
Från 11 till 23 alltså? (y)
Nej fel av mig 11 till 12
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
Sbb höjer utdelningen med 12öre /året
Och aktien fortsätter ned:thinking:
 
A
M Markarbetaren skrev:
Och aktien fortsätter ned:thinking:
det är väl ganska klart den ska ned på de beskedet
 
Hade Ryssland fonder förr.

Numer måste jag ha stabilare ekonomisk planering utan oro.

Skrapat ihop så jag klarar mig. Pengar i egendom / eget hus, mycket billig i drift.
Band räntan på lilla lånet i 5 år.

+ 10 % i ränta om fem år är deffinitivt ingen kris.

Är det nåt ni börshajar planerar för?
 
H Hybro skrev:
Hade Ryssland fonder förr.

Numer måste jag ha stabilare ekonomisk planering utan oro.

Skrapat ihop så jag klarar mig. Pengar i egendom / eget hus, mycket billig i drift.
Band räntan på lilla lånet i 5 år.

+ 10 % i ränta om fem år är deffinitivt ingen kris.

Är det nåt ni börshajar planerar för?
Vad menar du med ”+10% i ränta om fem år”?
 
Z Zodde skrev:
Vad menar du med ”+10% i ränta om fem år”?
Förmodligen bolåneräntan. Han klarar en bolåneränta på 10%.
 
Det är ju lite frestande att stoppa in på typ klarna som har statlig insättningsgaranti 3,4%. Låsa 2 år och bara psykologiska vetskapen om att men tjänar riskfritt på bolånet :)

Sa nyss till frugan att det bästa är att ta bort amorteringen, sätta in till en dubbelt så hög ränta och sen låta det ligga till bundna går ut.
 
A
P Pligg85 skrev:
Det är ju lite frestande att stoppa in på typ klarna som har statlig insättningsgaranti 3,4%. Låsa 2 år och bara psykologiska vetskapen om att men tjänar riskfritt på bolånet :)

Sa nyss till frugan att det bästa är att ta bort amorteringen, sätta in till en dubbelt så hög ränta och sen låta det ligga till bundna går ut.
förtydliga i hur du tänker.
inflationen är ju över 3,4 och kommer vara det i överskådlig tid, du kommer med andra ord gå back på ditt förslag
 
A Aunty skrev:
förtydliga i hur du tänker.
inflationen är ju över 3,4 och kommer vara det i överskådlig tid, du kommer med andra ord gå back på ditt förslag
Man amorterar hela det sparade beloppet inklusive räntan efter dom två åren
 
A Aunty skrev:
förtydliga i hur du tänker.
inflationen är ju över 3,4 och kommer vara det i överskådlig tid, du kommer med andra ord gå back på ditt förslag
Det gäller ju att hitta bästa möjliga avkastning på kapitalet oavsett inflationen.
I detta fall säkra kanske en halv till en miljon i räntebärande investering riskfritt och löpande sätta in amorteringen på garanterat högre inlåningsränta i två år och sen öronmärkta de till just amortering.

Sen finns det ju kapital på börsen som förväntas ge 6-7% i direktavkastning och förhoppningsvis en uppgång utöver men det är ju medel till högrisk.

Inflationen har vi klarat väldigt bra hittills. Bundet på el till löjligt lågt pris 1,5 år till. Bundet på boendet i över 8år till på längsta.
Frugan har 7 minuter och jag 2 minuter till jobbet. Bränslekostnaderna har ökat ca 2000kr på helåret.

Sett över maten som är det som ökat mest för oss. Minsta barnet blöjfri och mer planering så köpen i butik har inte ökat.

Månadskostnaderna och utgifterna nu 2023 är påtagligt lägre än för 2-3 år sedan och lönerna har ökat. Bolånet mindre och kapitalet ökat.

Så oavsett om inflationen är 10% eller det råder deflation så får man väl alltid försöka hitta bästa möjliga avkastning och i detta fall spekulera i att delvis räntesäkra en del.
 
M
H Hybro skrev:
Hade Ryssland fonder förr.

Numer måste jag ha stabilare ekonomisk planering utan oro.

Skrapat ihop så jag klarar mig. Pengar i egendom / eget hus, mycket billig i drift.
Band räntan på lilla lånet i 5 år.

+ 10 % i ränta om fem år är deffinitivt ingen kris.

Är det nåt ni börshajar planerar för?
Jag undvek Rysslandsfonder så jag klarar mig också:)
Köpte Ferronordic i samma veva som dom avvecklade verksamheten i Ryssland, det har hittills varit en lönsam affär. Det är väl det enda jag kan komma på som jag har gjort med koppling till Ryssland direkt.

Indirekt har det varit lönsamt med alla typer av sjöfrakt, hellst i kombination med gas eller olja. Norska bolag och vissa danska har fungerat fint i min portfölj när Ryssland fått sanktioner på sig.

Band mitt miljonlån för ett år sedan som jag tog i coronadippen i mars 2020 (för börsinvesteringar) på 3 år till 1,31%. Just denna portfölj är +11,85% i år. Så hävstången är ännu intakt.
 
P Pligg85 skrev:
Det gäller ju att hitta bästa möjliga avkastning på kapitalet oavsett inflationen.
I detta fall säkra kanske en halv till en miljon i räntebärande investering riskfritt och löpande sätta in amorteringen på garanterat högre inlåningsränta i två år och sen öronmärkta de till just amortering.

Sen finns det ju kapital på börsen som förväntas ge 6-7% i direktavkastning och förhoppningsvis en uppgång utöver men det är ju medel till högrisk.

Inflationen har vi klarat väldigt bra hittills. Bundet på el till löjligt lågt pris 1,5 år till. Bundet på boendet i över 8år till på längsta.
Frugan har 7 minuter och jag 2 minuter till jobbet. Bränslekostnaderna har ökat ca 2000kr på helåret.

Sett över maten som är det som ökat mest för oss. Minsta barnet blöjfri och mer planering så köpen i butik har inte ökat.

Månadskostnaderna och utgifterna nu 2023 är påtagligt lägre än för 2-3 år sedan och lönerna har ökat. Bolånet mindre och kapitalet ökat.

Så oavsett om inflationen är 10% eller det råder deflation så får man väl alltid försöka hitta bästa möjliga avkastning och i detta fall spekulera i att delvis räntesäkra en del.
Låter som du lever effektivt, är målet att hinna spara så mycket du kan tills du dör?
 
X xLnT skrev:
Låter som du lever effektivt, är målet att hinna spara så mycket du kan tills du dör?
Målet har väl alltid varit att leva på passiva inkomster och låta pengarna jobba för mig och inte tvärtom.

Har lagt stora summor på leksaker och båten är ett svart hål för pengarna så effektivt är det inte.
 
A
T Taxture skrev:
Man amorterar hela det sparade beloppet inklusive räntan efter dom två åren
är ju fortfarande en förlustaffär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.