A
P Pligg85 skrev:
Det gäller ju att hitta bästa möjliga avkastning på kapitalet oavsett inflationen.
I detta fall säkra kanske en halv till en miljon i räntebärande investering riskfritt och löpande sätta in amorteringen på garanterat högre inlåningsränta i två år och sen öronmärkta de till just amortering.

Sen finns det ju kapital på börsen som förväntas ge 6-7% i direktavkastning och förhoppningsvis en uppgång utöver men det är ju medel till högrisk.

Inflationen har vi klarat väldigt bra hittills. Bundet på el till löjligt lågt pris 1,5 år till. Bundet på boendet i över 8år till på längsta.
Frugan har 7 minuter och jag 2 minuter till jobbet. Bränslekostnaderna har ökat ca 2000kr på helåret.

Sett över maten som är det som ökat mest för oss. Minsta barnet blöjfri och mer planering så köpen i butik har inte ökat.

Månadskostnaderna och utgifterna nu 2023 är påtagligt lägre än för 2-3 år sedan och lönerna har ökat. Bolånet mindre och kapitalet ökat.

Så oavsett om inflationen är 10% eller det råder deflation så får man väl alltid försöka hitta bästa möjliga avkastning och i detta fall spekulera i att delvis räntesäkra en del.
men bästa möjliga kan ju aldrig vara räntesparande till 3% nu, då är ju amortera bättre såfall
 
A Aunty skrev:
är ju fortfarande en förlustaffär
Hur kan det vara en förlustaffär att pausa amorteringen och sätta in den summan på ett räntebärande konto där räntan är mer än dubbelt så hög som låneräntan?
 
A
T Taxture skrev:
Hur kan det vara en förlustaffär att pausa amorteringen och sätta in den summan på ett räntebärande konto där räntan är mer än dubbelt så hög som låneräntan?
missade att han låst räntan till på mellan 1-2%
 
A Aunty skrev:
missade att han låst räntan till på mellan 1-2%
Det är ju det som gör att det blir nån liten krona över….. men det är inga jättebelopp om man inte amorterar kraftigt i vanliga fall :thinking:
 
T Taxture skrev:
Det är ju det som gör att det blir nån liten krona över….. men det är inga jättebelopp om man inte amorterar kraftigt i vanliga fall :thinking:
Några tusenlappar blir det. Bra timpenning på de minuter det tar att sätta upp en överföring och meddela banken om man skulle göra det. Amorterar ganska blygsamma på 12kkr månaden eller 144kkr årligen. Men spar desto mer på annat sätt just nu
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
engs
Återinför aktieposter! Eller nått system med order på minst 10k sek åt gången eller så. Fyfan för när man har en order inne som bara fylls till 10% eller mindre. Har inte tid att sitta och bevaka utan lägger in en köp/-säljorder över längre tid. Vilket gör man drabbas ibland.

Vilka är det som småpytsar enstaka aktier? Varför?
Jag är inte alldeles insatt i hur kösystemet är uppbyggt på börsen, gissat det är FIFO helt enkelt.

Om jag har en order på xkr och fått köpa/sälja på den, men inte fyllts helt. Bör det betyda att man ligger först på den nivån? Sen är det någon som kommer och kränger på en 2 aktier till, helst nästa dag….
 
engs engs skrev:
Vilka är det som småpytsar enstaka aktier? Varför?
Jag kan absolut småköpa i ungefärliga batchar om 500 spänn.
Anledningen är att courtaget då blir en krona.

Gissar att många småsparare gör likadant.

Sällan jag köper och säljer i poster av 10-20k och uppåt. Är mest när jag tröttnat på något innehav och vill dumpa hela skiten och gå in på något annat.

Å andra sidan gör jag sådana köp och sälj mest på aktier som faktiskt har lite omsättning på börsen. Så ingen blir egentligen drabbad. Ordrarna fylls ändå.
 
engs
Desto större anledning att reglera, få bort sådana avarter som tom främjar att småskvätta.

Eller så får småskvättarna betala för motpartens courtage också. Kan ju bli flera om det är en skarv. Men det blir säkert för komplext. Samt att jag inte vill ha nån post värd 5k skräpandes i depån oavsett.

Ytterligare ett plus är att finansinspektionen kan lägga resurser på annat än enpetare…
 
engs engs skrev:
Återinför aktieposter! Eller nått system med order på minst 10k sek åt gången eller så. Fyfan för när man har en order inne som bara fylls till 10% eller mindre. Har inte tid att sitta och bevaka utan lägger in en köp/-säljorder över längre tid. Vilket gör man drabbas ibland.


Vilka är det som småpytsar enstaka aktier? Varför?
Jag är inte alldeles insatt i hur kösystemet är uppbyggt på börsen, gissat det är FIFO helt enkelt.

Om jag har en order på xkr och fått köpa/sälja på den, men inte fyllts helt. Bör det betyda att man ligger först på den nivån? Sen är det någon som kommer och kränger på en 2 aktier till, helst nästa dag….

Bara att du lägger ett högre köppris så får du din ”aktiepost” på en gång ;):p:cool:
 
engs
T Taxture skrev:
Bara att du lägger ett högre köppris så får du din ”aktiepost” på en gång ;):p:cool:
Visste den skulle komma. :rofl:
Men vafan, idag var det nån som sålde på mig 2st aktier i ett bolag där aktien ligger under 100 sek… därav mitt inlägg.
 
engs engs skrev:
Visste den skulle komma. :rofl:
Men vafan, idag var det nån som sålde på mig 2st aktier i ett bolag där aktien ligger under 100 sek… därav mitt inlägg.

:rofl::crysmile::p
jag har några såna själv för att utvärdera och minnas om det är bolag man vill investera i……
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Lägg ordern så den gäller i 2veckor då
 
M
Går det inte med fill or kill?
Annars ser man tydligen när algos köper. Kan ligga och ticka 2st köp varje minut, samma klockslag..
Jag kollar alltid orderboken innan jag köper. Lägger ordern med marginal så jag vet att ordern blir full.
 
M
M Markarbetaren skrev:
Waystream som jag hade på min lista tuggar på fint.
Waystream passerade 100-lappen idag men vände sedan ned lite på em och vi ligger på +45% YTD.
Riktigt roligt när man lyckas hitta bolag på dom mindre listorna som drar iväg.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
M
M Markarbetaren skrev:
Nu börjar det ploppa upp lite bolag på min screener.
Absolut inga köpråd, utan bolag som jag kollar lite närmare på.
[bild]
Denna väska med 13 bolag ligger +20% om dom köptes likaviktade 23dec. Omxspi är +8% under samma tid, så 150% bättre än index;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.