42 270 läst · 295 svar
42k läst
295 svar
Börjar ni känna stress över Corona situationen?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Tja, LAS gäller i Sverige... Vad som gäller i Norge är en annan sak, så det beror på ju på i vilket land man är anställd.. Bor man i Sverige och jobbar i Norge brukar det vara bäst att prata med Grensetjänsten först, NAV är ju trögare än trögast...buspojken skrev:
I Sverige kan du visst bli permitterad.Dan_Johansson skrev:
Nu verkar det tyvärr inte vara så i buspojkens syrras fall så inte riktigt tillämpligt här men ändå.
Att permitteras = att skickas hem med lön men utan arbetsuppgifter
hon har bott i Norge i 30 år, vet om att NAV är som svenska försäkringskassanDan_Johansson skrev:
Sägs att viruset överlever ett tag när en smittad tagit i något och har det på händerna, eller nyst på något. Visst gör hemkörning att man undviker den fysiska kontakten och minskar risken. Samtidigt kanske belastningen blir så stor på hemkörningen att dom inte hinner med. Sedan kan jag ju tycka att om jag inte tillhör en riskgrupp så kanske det är bättre att låta dom som verkligen behöver hemkörningen kan utnyttja den.useless skrev:
Vet inte hur stor skillnaden är mellan vanlig influensa och Corona men när jag hade influensa i slutet av 2017 så blev jag sjuk i 2v, minstingen överlappade mig och blev dålig när jag varit hemma 1,5v kanske. Totalt var jag borta i 3v och hade hosta i säkert 2-3v efter återgång till arbete.Staffan2000 skrev:Om du blir smittad först, blir du sjuk först. resten sedan. Lite som staplade Dominobrickor. Med skillnaden att efter en vecka reser ni er igen. Så och, dina barn, eftersom de är inte gjorda av kristall. Att ta hand om de man tycker om, är självklart. Men att linda in dem i bomull, är inte lika självklart.
Inkubationstid är alltid svårt att sia om. Sist vi var sjuka i början på februari så blev jag sjuk först, troligtvis smittad av en på jobbet som varit i alperna (kan ha varit corona) , och frugan blev sjuk 2-3 dagar efter mig. Lyckligtvis så hade frugan storhandlat på söndagen, jag blev sjuk på lördag kväll, och hon på mån kväll, så vi hade fullt i matförrådet. Men hade båda blivit sjuka på lördagen med feber, värk i kroppen och hosta, så hade det blivit jobbigt med maten då ingen av oss hade orkat åka och handla.
Med det sagt så är det inte fel att ha lite extra hemma.
Jag tror också folk överskattar icas lager. Brukar handla hemkörning i vanliga fall och har då lärt mig vilka dagar man inte ska handla för då är mycket slut, alltså vilken vanlig vecka som helst. Vi brukar handla för 1-1,5 vecka i taget. Nu har vi handlat för kanske 1 vecka till. Det är för om man faktiskt blir sjuk så ska man klara sig. Att ha mat för 2,5 vecka hemma räknas knappast som att hamstra men om alla ändrar sina konsumtionsvanor samtidigt kommer det såklart ta helt slut i butiken. Då drar man slutsatsen att alla andra bunkrar för 6 månader framåt och blivit galna. Men jag tror att de allra allra flesta bara köpt för nån vecka framåt.
Men jag börjar faktiskt känna lite oro. Läste en italienare som skrev att min riskgrupp sorterades bort i nuläget. Det är klart att det är svårt att förhålla sig till. Så jag håller mig hemma och försöker ha barnen hemma mycket. Det som ligger till grund är ju att man inte vet hur andra agerar. Det finns flera som är helt obrydda och bara tycker det är överdrivet och hysteri. Hur vet man att en sån person stannar hemma om den är sjuk?
Men jag börjar faktiskt känna lite oro. Läste en italienare som skrev att min riskgrupp sorterades bort i nuläget. Det är klart att det är svårt att förhålla sig till. Så jag håller mig hemma och försöker ha barnen hemma mycket. Det som ligger till grund är ju att man inte vet hur andra agerar. Det finns flera som är helt obrydda och bara tycker det är överdrivet och hysteri. Hur vet man att en sån person stannar hemma om den är sjuk?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Här skiljer sig svensk lagstiftning, det finns inget utrymme att gå ner i lön, det är det man funderade på att förändra nu....M Markarbetaren skrev:
Jo, jag vet att det finns lagutrymme för att anställa folk och låta dem gå hemma med lön..tttomten skrev:
Var inte så uttänkt som det kanske lät vi hade fått en leverans av schenker felaktigt dit och passade på att handla och såg sen på fb att alla hyllor i vår (rikemans)förort var tomma.
Men min teori är som din fast att jag också tror att de som bor där redan hamstrar . Min erfarenhet sen jag bodde i ett likande område är att många av de som bor där ofta storhandlar flera kundvagnar. Så de affärerna har nog andra inköpsstrategier pga andra konsumtionsvanor. Om man läser Zlatans bok eller om överlevare från andra världskriget så har de ofta mycket mat hemma för det ger en trygghet.
svar till @Staffan2000
Men min teori är som din fast att jag också tror att de som bor där redan hamstrar . Min erfarenhet sen jag bodde i ett likande område är att många av de som bor där ofta storhandlar flera kundvagnar. Så de affärerna har nog andra inköpsstrategier pga andra konsumtionsvanor. Om man läser Zlatans bok eller om överlevare från andra världskriget så har de ofta mycket mat hemma för det ger en trygghet.
svar till @Staffan2000
Nu jobbar sambon i kommunen, så hoppas på att de likväl betalar ut lön. men jag jobbar i litet privat bolag. Så om utifall de stänger dörrarna så kommer jag bli utan. Återstår och se om många kommer fuska med sjukskrivning.W whak skrev:
Dock så märker man att oron är som störst pga alla idioter som sprider massvis med falska rykten och överdriver situationen.