nizzehult
Ved är bökigt att hålla på med och börjar även på att bli dyrt och ska man ha den som huvudvärmekälla så krävs både närvaro och vedtillgång. Däremot så skulle det kanske gå att koppla på en sån på en annan värmekälla som komplement? Installerade en kamin i huset och tokeldade en vinter för att få ner kostnaderna men det blev marginell skillnad. Då tror jag mer på pellets och då bygger man samtidigt en stor silo som man kan lasta råvaran med traktor. Men det ryms inte i huset utan det får i så fall bli en del av garaget.

Havet bottenfryser aldrig och det låter dyrt om man även ska gräva ner dem i havsbotten. Nu är det grunt och förutom strandremsan som är stenig så tror jag det är sand längre ut, säg inom 20 meter. Det här är väl knappast nåt man kan göra själv? Hur långa slingor brukar man behöva och hur långt ner i botten ska dom?
 
nizzehult
Om man koncentrerar sig på själva byggnaderna: det finns massor med företag som erbjuder halv- och helfabrikat av hus, många som levererar enbart block i olika storlekar men även dom som säljer rena byggsatser - mer eller mindre kompletta. I princip efter kundens önskemål. Ni som har gjort lite efterforskningar: är det idé att räkna på sånt? Självklart så är jag införstådd i att leverantören ska tjäna på affären men skulle jag själv, som privatperson köpa in allt materiel via en större bygghandel så är det tveksamt om jag skulle komma nära dom inköpspriser som dom har.
Sen är det otroligt svårt att överblicka hur komplett byggsatsen egentligen är; visst man rabblar upp alla reglar och takstolar osv. men för en lekman är det oerhört svårt att se vad som fattas. Många har inget tak med. Andra har isolering som tillval och reglarna (= ytterväggarna) är som standard bara 145 mm tjocka och så här håller det på. Det är lite som att köpa bil, ska man ha ditt och datt så kostar det extra och vissa saker trodde man i sin enfald var inkluderat.
Någon säger att det blir billigast att bygga lösvirkeshus och gör man en bra deal med en byggfirma så kommer man ner i skäliga pengar.
Andra säger att man ska köpa block, gärna större modellen och sen sätta upp dem själva med en kranbil.
Sen finns det dom som tycker att man ska köpa ett stomrest skal då det går snabbt som attan att sätta upp för den som kan det.

Lite speciellt kanske det blir i vårt fall då det ska vara väldigt energisnålt och några leverantörer kanske inte kan erbjuda detta men i övrigt så borde det gå att räkna fram vilket som är billigast och någon/några här har förhoppningsvis redan gjort det?
 
Har byggt ett fritids/åretrunthus i lösvirke, 99 kvm + dubbelcarport med 30 kvm förråd/gäststuga i funkisstil. Välisolerade, 400 i plattan, 570 lösull, vägg 220+45+95 för den summan som du har tänkt dig. Har alla handmaskiner själv och tillgång till allt övrigt som lastmaskin, traktor med kärra, hakiställning, stor kompressor mm. Har kompisar, släkt i dem flesta yrkeskategorier att rådfråga vilket har varit en fördel då jag har gjort det mesta själv.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Intressant. 360mm vägg??? Bor ni där året om? Hur är det uppvärmt och vilken driftsekonomi har ni?
Jag tänker nog göra ett större garage än så men huset kommer inte att bli mer än 100kvm (yttermått).

När jag pratade med en byggfirma om att jag nog kunde göra sulan för runt 1000,-/kvm så fnös dom bara.
Så då satte jag mig ner och räknade och tog priser direkt från Byggmax.
Kantbalk som man bygger i sektioner tror jag landade på runt 11500,- med lite småprylar runtomkring.
30cm isolering (S80EPS) landande på ca 200,-/kvm, alltså 17600,-
Armeringsnät: 40,-/kvm = 3500 + distansklossar, säg 3700,-
Betong räknade jag på 1500,- kbm och det bör gå 8 kbm. Samt framkörning osv, säg 20000,- totalt.
Jag är nu uppe i 52800,- och det som tillkommer är fiberduk, makadam, golvvärmeslang, VVS-rör och markarbeten inkl uppfyllning men även om jag lägger ut 42000,- på allt det så kommer jag ändå "bara" upp i 1000,-/kvm. Har jag missat nåt?
 
Vet inte vart du lägger kostnader för grävning till hus och garage grunderna, dränering, brunnar, grusning, avlopp mm. När jag räknar på grundkostnad så räknar jag in grävning, grusning, transportkostnader för grus och grundmaterial, VVS mm. I min grund har jag bockat byglar och gjorde korgar med 5st 12mm järn, sedan går det åt lite a och b järn vid skarvar och hörn, plattan är även dubbelarmerad i yttervarvet. Kommer betongbilen nära grunden så att det går att gjuta med ränna eller måste du ta dit pumpbil? Kommer du att gjuta själv? Hyra laser, helikopter, vib mm. Priser jag har betalt för betong är 1570 kr samt etableringskostnad pumpbil 2250 + 2250/tim. Alla priser är ex moms. Virsbo golvvärmeslang samt fördelare avståndsskenor mm till 99m2 21000kr inkl moms. Lejer man allt så är nog priset 2000-2500kr/m2
 
nizzehult
Jag har just varit och besökt en kollega som ligger ett år före mig kan man säga. Han håller på att montera blocken nu. Han har gjutit en egen sula runt 100kvm och stannade på ganska precis 1000,-/kvm.

Jag kommer att leja en pensionerad grävare som bor i byn för att göra all planering och grävning och han får då ta dit det materiel som behövs genom sina kontakter men jag anser att 42' bör täcka hans kostnader och lite grus. Dränering, brunnar, avlopp och VVS sätter jag på avloppskontot men självklart ska det också inkluderas i hela kostnaden. Blir inte så mycket som berörs i själva huset, några tusenlappar kanske.

Det kommer att gå att gjuta med ränna. Vib kan jag låna. Helikopter och laser är överkurs för den som kan sin sak (alltså inte jag, man jag känner folk som kan det). Kommer att gjuta under varma delen av året.
Någon dubbelarmering eller korgar(?) har jag dock inte räknat med.

När jag inredde övervåningen så drog jag golvvärmen själv. Inte från dyr-Virsbo utan från ett företag i Boden. Tror jag
betalade runt 15' för alltihopa, inkl fördelare, ventiler och termostater.
 
Totalkostnaden för mina plattor är under 1000kr/m2 så det är ingen omöjlighet. Att laser och helikopter är överkurs håller jag inte ned om. Nog vill jag köra med helikopter och glätta ytan på garagegolvet så att det blir lätt städat samt använda lasern för att få fall mot golvbrunn/oljeavskiljare.
 
nizzehult
Tja, i garaget vill jag nog glätta ytan men i boningshuset finns det ingen större anledning att göra det. En skicklig gjutare får rätt fall utan laser, tänk på att det fanns en tid när man byggde hus utan dessa hjälpmedel...Däremot är visst en vibrobalk nåt som hjälper mycket.
 
nizzehult
Jag blev lite intresserad av det här med att köpa block och byggsats. Härifrån köpte min kompis:
http://www.lundqvisttravaru.se/byggsystem/vaggblock/
Nästan allt var förkapat och enkelt att sätta upp. Tar kanske två dagar för två man.
Han valde att inte köpa taket, fönster/dörrar från dem.

Ni som har byggt lösvirke: kollade ni på alternativet med block? Enda gången jag kan tänka mig att man kan räkna hem det är om man har tillgång till virket, kanske äger egen skog eller nåt. Annars har jag svårt att tro att det går att räkna hem, i alla fall med någon större vinst. Som bonus så fixar firman som levererar blocken även konstruktionsritiningar och annat som kommunen kräver.
 
nizzehult skrev:
Jag blev lite intresserad av det här med att köpa block och byggsats. Härifrån köpte min kompis:
[länk]
Nästan allt var förkapat och enkelt att sätta upp. Tar kanske två dagar för två man.
Han valde att inte köpa taket, fönster/dörrar från dem.

Ni som har byggt lösvirke: kollade ni på alternativet med block? Enda gången jag kan tänka mig att man kan räkna hem det är om man har tillgång till virket, kanske äger egen skog eller nåt. Annars har jag svårt att tro att det går att räkna hem, i alla fall med någon större vinst. Som bonus så fixar firman som levererar blocken även konstruktionsritiningar och annat som kommunen kräver.
Block var minst dubbla pengen för mig, byggde lösvirke och hade taket på på dag 3 tror jag. Inga konstigheter att spika ihop block på plattan med spikpistol och en kap&ger.

Tycker TS budget låter låg, vet folk som lyckas men jag tycker jag gjort det jäkligt billigt på 75+30 för ~1,4Mkr alltså c:a 13-14000 per kvm. Då byggde jag billigare än TS utan golvvärme mm.
 
nizzehult
Dubbla pengen! Verkligen??? Nu har jag ingen direkt brådska men vid alla byggen gäller det ju att snabbt få huset vädersäkrat så en viss tidspress föreligger de första dygnen.
Sen tror jag att det är avgörande rent kostnadsmässigt vad man har för kontakter på materielsidan och där känner jag att jag bör kunna få en del bra uppgörelser. Blir väl också en del spill om man gör allt kapande på plats?
Gick du till en såg eller ett byggvaruhus för att få bra pris på virke? Hur tjocka väggar gjorde du?
 
nizzehult
Jag gjorde en liten kalkyl igår och kom fram till nåt riktigt intressant. Som "prismall" så använde jag ByggMax eftersom dom har nästan allt och priserna är enkla att få fram.

Jag utgick från ett hus som ska vara 8.5x11.5 i funkisstil, höjd 4.1 på ena sidan och 2.5 på den andra. 10 graders takvinkel. Medelhöjden på de "lutande" sidorna är alltså 3.3m.

Sen laborerade jag med olika tjocklekar på den stående regeln som sitter i ytterväggarna; 145, 170, 190 och 220. Den liggande 45x45 som sitter ytterst är fast.
Jag använde inte vindpapp utan satte i stället impregnerad gips 9.5mm längst ut. Lite dyrare men det har sina fördelar.
Som isolering användes skivor (ej matta) 45 + samma tjocklek som den stående regeln.
Utanpå gipsen sitter sedan en tunn läkt och på detta sen 120mm lockpanel.
Till sist syll 40lpm i samma dimension som den stående regeln samt 80lpm för hammarbandet.
Jag räknade för enkelhetens skull på "block" som var 1,2m breda och det kanske gör att man får göra lite annorlunda vid hörnen, men materielåtgången är ungefär densamma.

Det som tillkommer är fönster, dörrar, takpapp och yttertak, isolering under tak, syllpapp, expanderbult, skruv/spik och givetvis all inredning - inklusive innertak.
Virke för kortling för fönster och dörrar är heller inte inräknat.

Detta är priserna. Inklusive moms.
145mm 42741,-
170mm 45204,-
190mm 47232,-
220mm 49587,-

Alltså: för ett komplett skal som har 265mm tjocklek på vägg och isolering, exkulsive tak så kommer man att hamna på under 50' i materielkostnad - och detta på ByggMax!!
Amazing.
 
nizzehult skrev:
Dubbla pengen! Verkligen??? Nu har jag ingen direkt brådska men vid alla byggen gäller det ju att snabbt få huset vädersäkrat så en viss tidspress föreligger de första dygnen.
Sen tror jag att det är avgörande rent kostnadsmässigt vad man har för kontakter på materielsidan och där känner jag att jag bör kunna få en del bra uppgörelser. Blir väl också en del spill om man gör allt kapande på plats?
Gick du till en såg eller ett byggvaruhus för att få bra pris på virke? Hur tjocka väggar gjorde du?
Du behöver ju antagligen kranbil om du ska köra block, väldigt stor kostnad. Spillet är minimalt om du tänker efter lite när du beställer längden på virket.
Jag hade bra kontakter på brädgård men inte från blockleverantör. Betalade kanske 80 000 för hela stommen inkl panel till fasad och billigaste blocken jag hittade kostade 170' med sämre (mindre isolering) i stommen.
 
nizzehult
Kranbil har en polare så den kostnaden skulle bli försumbar. Men det behövs ju bara vid storblock, småblock som är 1.2m hanterar man på två man.
Ja, jag tror nog att man kan komma ner i ca 100' för stommen, inklusive fönster och yttertak och isolering under taket. Har bra kontakter på just fönster och dörrar.
För plattan har jag räknat med ungefär lika mycket (med golvvärme).
All VVS inklusive luft/vattenvärmepump hoppas jag klara på 100'.
El drar jag själv förutom det sista som jag inte får göra. 50' borde räcka.
Golv, innertak, väggar och annat i huset fixar jag själv. Troligen också ventilationen. Tror att 100' räcker.
Köket får IKEA stå för och där räcker 75' vet jag.

Är då uppe i 525' och om man exkluderar vad tomten kostade och alla inkopplingsavgifter så är det långt kvar upp till 1Mkr.... eller har jag glömt nåt?
 
nizzehult skrev:
Kranbil har en polare så den kostnaden skulle bli försumbar. Men det behövs ju bara vid storblock, småblock som är 1.2m hanterar man på två man.
Ja, jag tror nog att man kan komma ner i ca 100' för stommen, inklusive fönster och yttertak och isolering under taket. Har bra kontakter på just fönster och dörrar.
För plattan har jag räknat med ungefär lika mycket (med golvvärme).
All VVS inklusive luft/vattenvärmepump hoppas jag klara på 100'.
El drar jag själv förutom det sista som jag inte får göra. 50' borde räcka.
Golv, innertak, väggar och annat i huset fixar jag själv. Troligen också ventilationen. Tror att 100' räcker.
Köket får IKEA stå för och där räcker 75' vet jag.

Är då uppe i 525' och om man exkluderar vad tomten kostade och alla inkopplingsavgifter så är det långt kvar upp till 1Mkr.... eller har jag glömt nåt?
Alla byggherrekostnader?
- Pantbrevskostnad
- Lagfart
- Kontrollansvarig
- Ansluting el, Vatten, fiber, driftkostnad el under byggtiden
- Bygglovskostnad

Nån finplanering kanske, kan tyvärr bli rätt dyrt.

100 inkl fönster, tak och isolering är väldigt lite. Jag tycker jag också har bra kontaker och betalade 40' inkl frakt för fönster och fönsterdörr. Ytterdörr från 5000. En entreprenör isolerade vinden för 18' med lösull.
Yttertak kostade c:a 40-50' med bandtäckt plåt, säkert lite billigare med pannor.
Övrig plåt typ takavvattning 10-20'

Gips och dylikt för komplettering invändigt

Fixar du ALLT själv blir det billigt men tro mig, det är rätt många arbetstimmar...

Sen sophantering, väldigt skönt med avfallscontainer men kostar ju 2500 per tömning enbart brännbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.