1 753 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Började brinna i dimmer ELKO GLE315
Moderator
· Stockholm
· 53 086 inlägg
Det brukade talas om att apparaterna exploderade. Det gjorde de inte, men det uppstod en del riktiga bränder pga fel i TV apparater, dock inte så vanligt som det verkader om man läste vissa tidningar.Bo.Siltberg skrev:
Jag arbetade extra som TV reparatör under min gymnasietid på 70 talet. Det var en stor verkstad, vi maxade på ca 200 reparerade apparater på en dag, men det var ovanligt.. Men vi hade under de åren jag arbetade 2 eller 3 kunder som drabbades av riktiga bränder. Dock bara vardagsrummet som brändes ut, men vatten och rökskador i resten av huset. Framförallt Luxor hade en felkonstruerad nätdel som brukade gå sönder med en rejäl knall, men på vägen till "knall" blev ett par stora keramiska effektmotstånd vitglödgade, och spräcktes. Keramikskärvorna ramlade ned och brände sig igenom plasten i baksidan av TVn, och ned på golvet. Oftast blev det bara brännmärken (vi hade ett tiotal felaktiga nätdelar om dagen), men vissa heltäcknjngsmattor på 70 talet kunde börja brinna bra.
Och även bara brända komponenter kunde orsaka stora sotskador på väggen bakom TVn, det var relativt vanligt.
Ja, man får ju säga att flammskyddsmedel och striktare regelverk har gjort stora förbättringar för brandsäkerheten i dagens hem!H hempularen skrev:Det brukade talas om att apparaterna exploderade. Det gjorde de inte, men det uppstod en del riktiga bränder pga fel i TV apparater, dock inte så vanligt som det verkader om man läste vissa tidningar.
Jag arbetade extra som TV reparatör under min gymnasietid på 70 talet. Det var en stor verkstad, vi maxade på ca 200 reparerade apparater på en dag, men det var ovanligt.. Men vi hade under de åren jag arbetade 2 eller 3 kunder som drabbades av riktiga bränder. Dock bara vardagsrummet som brändes ut, men vatten och rökskador i resten av huset. Framförallt Luxor hade en felkonstruerad nätdel som brukade gå sönder med en rejäl knall, men på vägen till "knall" blev ett par stora keramiska effektmotstånd vitglödgade, och spräcktes. Keramikskärvorna ramlade ned och brände sig igenom plasten i baksidan av TVn, och ned på golvet. Oftast blev det bara brännmärken (vi hade ett tiotal felaktiga nätdelar om dagen), men vissa heltäcknjngsmattor på 70 talet kunde börja brinna bra.
Och även bara brända komponenter kunde orsaka stora sotskador på väggen bakom TVn, det var relativt vanligt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Och min invändning var att säkringar över huvud taget inte spelar någon roll i det här händelseförloppet. Vare sig det var C, D, diazed eller en spik. Det är lika relevant här som om vattenkranen var öppen eller inte.Dowser4711 skrev:
Därför anmärkte jag på att hans kommentar snurrar till det och riskerar att leda tråden åt fel håll.
Man kan tolka det som att jag frågar om TS har snabbsäkringar då jag underliggande undrar vad snabbsäkringar är för TS. Jag misstänker att det menas automatsäkringar.S SueCia skrev:
Jag använde C10A som exempel eftersom jag misstänker att det är det som sitter och att det röken och brand är fullt möjlig från en sådan säkring beroende på omständigheterna. Jag håller med dig. Hade jag skrivit ”med vilken säkring som helst” hade detta kunna hända så hade det varit tydligare.
Råkade själv ut för din beskrivning i början på 80-talet vid besök med min familj på juldagen hos mina föräldrar. Deras första Grundig färg-TV ca 6-7 år gammal som stod på i bakgrunden small och det sprutade gnistor ut genon slitsarna i bakstycket och tände eld på ryamattan som låg under. Mattan åkte ut ur huset och vi klarade oss. Orsaken var en kortsluten halvledarswitch i serie med linjetransformatorns primärlindning och två parallellkoplade motstånd. Kvar satt grova koppartrådar efter de två stora keramiska seriemotstånden med kylare. All keramik försvann ut på mattan i glödande form.H hempularen skrev:Det brukade talas om att apparaterna exploderade. Det gjorde de inte, men det uppstod en del riktiga bränder pga fel i TV apparater, dock inte så vanligt som det verkader om man läste vissa tidningar.
Jag har ett fritidshus som hade 500W Nobö elradiatorer i sovrummen med bimetalltermostater. Dessa termostater var konstruerade med glasklara plasthöljen och ingjutna stansade metalldelar (S-märkta). När vi kom dit på vintern ett år så hade hela termostaten på ett element tagit eld och all plast hade runnit ner på trägolvet under och förkolnat virket utan att bränna ner huset. Alla metalldelar fanns kvar inne i elementhöljet. Så branden uppstod väl av kontaktnitarnas seriemotstånd eller? Sen blev det LVI elektroniskt styrda element. Vid ett blixtnedslag 1km från stugan i elnätet ett antal år senare kortslöt triacarna på tre av elementen och de gick på full effekt kontinuerligt.A avh67f skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 922 inlägg
Precis så gick debatten. Några få exempel på TV som fattat eld överfördes på alla som bara rykte lite.P poba53 skrev:Råkade själv ut för din beskrivning i början på 80-talet vid besök med min familj på juldagen hos mina föräldrar. Deras första Grundig färg-TV ca 6-7 år gammal som stod på i bakgrunden small och det sprutade gnistor ut genon slitsarna i bakstycket och tände eld på ryamattan som låg under. Mattan åkte ut ur huset och vi klarade oss.
Exakt det fel du beskriver var vanligt ja. Det hettade upp ett motstånd tills lödningen släppte, det var säkringen, och den rök ju lite innan den bröt pga allt damm i TVn.P poba53 skrev:
Ägaren till radiobutiken med 20 års erfarenhet av den tidens rörhäckar hade aldrig sett en TV som brunnit, men många som som det rykt ur utan att orsaka minsta skada. Man behövde bara "återställa" säkringen
Det var då det, då en TV drog typ 425 W. Denna dimmer har råkat ut för glapp i strömbrytaren. Det hade med tiden kanske kunnat smälta delar av dimmern, men knappast utvecklas till en brand.
Moderator
· Stockholm
· 53 086 inlägg
Sedan har vi iofs. i släkten ett case. En släkting äger ett mindre hyreshus, och bor själv där. En av hans kusiner hyrde två trappor upp. En dam på bottenvåningen 90+ hade en urgammal TV som började brinna, troligen någon komponent som tände dammet i apparaten. Några förbipassernade räddade ut damen, men stängde inte hennes dörr efter sig. Varvid branden snabbt spred sig ut i trapphuset.
Kusinen som var hemma kände röklukt men möttes av en vägg av lågor när öppnade lägenhetsdörren.
Han satte sig vid ett fönster och inväntade brandkåren. Elden tog sig igenom ytterdörren, och han tvingades hoppa ungefär just när första brandbilen kom fram. Det gick bra. Fanns lite utskjutande saker på fasaden så han kunde fasadklättra en våning ned innan hoppet.
Huset numera återuppbyggt.
Kusinen som var hemma kände röklukt men möttes av en vägg av lågor när öppnade lägenhetsdörren.
Han satte sig vid ett fönster och inväntade brandkåren. Elden tog sig igenom ytterdörren, och han tvingades hoppa ungefär just när första brandbilen kom fram. Det gick bra. Fanns lite utskjutande saker på fasaden så han kunde fasadklättra en våning ned innan hoppet.
Huset numera återuppbyggt.
Moderator
· Stockholm
· 53 086 inlägg
Men som sagt den typ av bränd elektronik som tråden handlar om börjar (nästan) aldrig brinna på riktigt, men har man maximal otur så kan det nog bli brand.
Vid utveckling testar man vad som händer vid olika komponentfel. Identifierar känsliga komponenter och sabbar dem, kontrollerar hur värmen utvecklar sig osv.
På 80 talet var jag med på ett hörn i en utredning där vi försökte återskapa en brand. En produkt från företaget (annan produktgren än där jag egentligen arbetade) hade orsakat en storbrand på ett barnsjukhus i USA. en eller två (lite oklart) våningar brändes ur, och hela sjukhuset fick evakueras. Vi försökte komma på vad som hade gått fel. Då testade vi även att tillverka nya kraftdelar med medvetna monteringsfel (fel värden på vissa komponenter) som ev. kunde ha uppstått i vår produktion. Men vi lyckades aldrig få något att börja brinna, så brandorsaken förblev ett mysterium. Det var dock klart att branden hade börjat i vår produkt.
Men det är en typ av testning som ofta görs under utveckling av elektronik som skulle kunna orsaka brand. Den skall vara säker även om det blir fel i fabriken.
Vid utveckling testar man vad som händer vid olika komponentfel. Identifierar känsliga komponenter och sabbar dem, kontrollerar hur värmen utvecklar sig osv.
På 80 talet var jag med på ett hörn i en utredning där vi försökte återskapa en brand. En produkt från företaget (annan produktgren än där jag egentligen arbetade) hade orsakat en storbrand på ett barnsjukhus i USA. en eller två (lite oklart) våningar brändes ur, och hela sjukhuset fick evakueras. Vi försökte komma på vad som hade gått fel. Då testade vi även att tillverka nya kraftdelar med medvetna monteringsfel (fel värden på vissa komponenter) som ev. kunde ha uppstått i vår produktion. Men vi lyckades aldrig få något att börja brinna, så brandorsaken förblev ett mysterium. Det var dock klart att branden hade börjat i vår produkt.
Men det är en typ av testning som ofta görs under utveckling av elektronik som skulle kunna orsaka brand. Den skall vara säker även om det blir fel i fabriken.
Just det felet bör ju ur brandrisksynpunkt tas omhand av det oberoende överhettningsskyddet. Men ändå ett bra exempel.P poba53 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 40 inlägg
Vilket engagemang det blev här, härligt
Jag uttryckte mig säkert amatörmässigt men med snabbsäkringar menar jag automatsäkringar och jo, jag har jordfelsbrytare.
Dimmern installerades för 12 år sen av behörig elektriker. Om jag nu ska installera en ny dimmer, är det något särskilt jag behöver tänka på? Jag vill inte att detta händer på nytt.
Jag uttryckte mig säkert amatörmässigt men med snabbsäkringar menar jag automatsäkringar och jo, jag har jordfelsbrytare.
Dimmern installerades för 12 år sen av behörig elektriker. Om jag nu ska installera en ny dimmer, är det något särskilt jag behöver tänka på? Jag vill inte att detta händer på nytt.