tommib
Vilken liten elfirma tar komplexa industrijobb?
Med en basnivå som den jag beskrev samt tillbyggnader för de vanliga lite mer komplexa situationerna som motorer så skulle en liten elfirma kunna ta nästan alla jobb de tar idag.
Eller menar du att den lilla elfirman anställer folk som de sedan skickar ut på jobb de inte är kompetenta att utföra medan den behöriga sitter på kontoret och svarar på ev frågor som den anställda ev ställer?
Vi har redan idag en situation där en elfirma omöjligen kan ta på sig alla jobb då det är för komplext, även om de teoretiskt får. Marknaden reglerar tyvärr sig själv här så att problemet inte blir mer uppenbart.

Att det skulle bli ett A-, B- och C-lag stämmer, om din definition av detta är att folk har olika kompetens. Redan idag är det naturligtvis så, det är bara inte formaliserat. Poängen med mitt förslag är att man kan öka sin kompetens formellt, utanför företaget om man så vill. Då kan den individuella elektrikern bli mer kompetent och anställningsbar någon annan stans om hen önskar, utan att behöva vara hänvisad till arbetsgivarens välvilja att vidareutbilda.

tommib
Jag är för övrigt tveksam till att samhällskostnaderna är det som står först när man beslutar om detta. ESV, som ansvarig myndighet, har möjligen den ansatsen. Trots detta var det de som faktiskt ville utreda frågan om personlig behörighet. EIO och SEK har absolut inget intresse vad gäller samhällskostnader, de skiter garanterat i detta. Pseudomyndigheten SEK vet jag inte men sannolikt har de bara sin egen fortlevnad på agendan.

I Bo Ds utredning så talar man väldigt kort om ansvarsbiten. Idag har man ett system där en behörig potentiellt är ansvarig för tio- eller hundratals med personer. Det är orimligt! Den behörige kan inte kontrollera alla och då litar man istället på sk "egenkontrollprogram" eller i förväg bestämda kontrollpunkter. Vad är det som hindrar dessa kontrollpunkter från att vara allmänna? Så att en installatör med personlig behörighet vet vilka kontroller som behöver göras? El är farligt, ja. Men det är i de flesta fall inte så komplext som vissa vill låta påskina. I en vanlig villainstallation gäller det mest att vara noggrann och hålla reda på vilken tåt som går vart. Bilar är också farliga, men lik förbaskat så har var och varannan Svensson ett körkort...

• Gilla
joob och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.