Vår BRF har gått ut med info om att under stambytet för snart 20 år sedan installerade man ballofix av plast och de rekommenderar att man byter ut dessa, man får betala själv enligt styrelsen.
Vad får man räkna med för pris per styck tror ni? Och behöver man byta? Går det att kontrollera skicket?
Vad får man räkna med för pris per styck tror ni? Och behöver man byta? Går det att kontrollera skicket?
Moderator
· Stockholm
· 52 983 inlägg
Aldrig hört talas om ballofix av plast. Det är inte bara vredet som är av plast? En bild vore bra.
Om en rörfirma skall göra bytet, så gissar jag en kostnad på 3-4 000. Själva ballofixen kostar typ 100-200 kr. Lite beroende på vilken koppling den har så är det busenkelt-halvsvårt att byta själv om man aldrig gjort det.
Om en rörfirma skall göra bytet, så gissar jag en kostnad på 3-4 000. Själva ballofixen kostar typ 100-200 kr. Lite beroende på vilken koppling den har så är det busenkelt-halvsvårt att byta själv om man aldrig gjort det.
Lite ca priser:
Servicebil 300kr
Milersättning
Minsta timdebitering 1h / 1,5h / 2h á 750-1000 kr
Kulventiler (utan "avtal") 500-750 kr/st
Kulventiler (med "avtal") 150-300 kr/st
Begär ett pris på materialet, godta inte "du får rabatt" eller liknande.
Servicebil 300kr
Milersättning
Minsta timdebitering 1h / 1,5h / 2h á 750-1000 kr
Kulventiler (utan "avtal") 500-750 kr/st
Kulventiler (med "avtal") 150-300 kr/st
Begär ett pris på materialet, godta inte "du får rabatt" eller liknande.
Jo bara vredetH hempularen skrev:Aldrig hört talas om ballofix av plast. Det är inte bara vredet som är av plast? En bild vore bra.
H hempularen skrev:Aldrig hört talas om ballofix av plast. Det är inte bara vredet som är av plast? En bild vore bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar då stänga och öppna och kolla att inget läcker? Det är ett kvarts varv man kan vrida?Demmpa skrev:
Nog många i lägenhet som aldrig gör detta...Även om man har ansvaret.
Redigerat:
I alla fall "stänga & öppna", anledningen är att en ventil som inte rör på sig fastnar i det läget och när man behöver stänga ventilen så går det inte röra på den.
På typ alla kulventiler (förutom vissa undantag) så är det 90⁰ den ska vridas.
På typ alla kulventiler (förutom vissa undantag) så är det 90⁰ den ska vridas.
Det skulle vara intressant att höra mer om orsaken till att de rekommenderar ett byte. Är det för att dessa sporadiskt börjat läcka är det givetvis ett gott skäl. Är det å andra sidan att de beckat fast så att någon haft problem att stänga den vid arbete eller annan läcka är det kanske inte lika akut.
Anledningen är att plast kan spricka säger de...A Avemo skrev:Det skulle vara intressant att höra mer om orsaken till att de rekommenderar ett byte. Är det för att dessa sporadiskt börjat läcka är det givetvis ett gott skäl. Är det å andra sidan att de beckat fast så att någon haft problem att stänga den vid arbete eller annan läcka är det kanske inte lika akut.
Det innebär ju då att det inte är någon misstänkt risk för vattenläckage i kranarna. Men om du får ett vattenläckage någon annanstans blir det besvärligare att stänga av. Vet du var det finns närmast föregående avstängning? Finns de i ett våtrum? Spontant hade jag inte varit så oroad.Y yuphin skrev:
Våtrum och kök. De funkar att öppna och stänga. Skulle kunna byta själva vredet evt.A Avemo skrev: