Vår BRF har gått ut med info om att under stambytet för snart 20 år sedan installerade man ballofix av plast och de rekommenderar att man byter ut dessa, man får betala själv enligt styrelsen.
Vad får man räkna med för pris per styck tror ni? Och behöver man byta? Går det att kontrollera skicket?

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Aldrig hört talas om ballofix av plast. Det är inte bara vredet som är av plast? En bild vore bra.

Om en rörfirma skall göra bytet, så gissar jag en kostnad på 3-4 000. Själva ballofixen kostar typ 100-200 kr. Lite beroende på vilken koppling den har så är det busenkelt-halvsvårt att byta själv om man aldrig gjort det.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Lite ca priser:
Servicebil 300kr
Milersättning
Minsta timdebitering 1h / 1,5h / 2h á 750-1000 kr

Kulventiler (utan "avtal") 500-750 kr/st
Kulventiler (med "avtal") 150-300 kr/st

Begär ett pris på materialet, godta inte "du får rabatt" eller liknande.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Aldrig hört talas om ballofix av plast. Det är inte bara vredet som är av plast? En bild vore bra.

Om en rörfirma skall göra bytet, så gissar jag en kostnad på 3-4 000. Själva ballofixen kostar typ 100-200 kr. Lite beroende på vilken koppling den har så är det busenkelt-halvsvårt att byta själv om man aldrig gjort det.
Jo bara vredet

Bara själva vredet kostar typ 30 kr/st och tar 30 sekunder att byta.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
och många ballofixer går att använda utan plastvred tex. med spårskruvmejsel ,insexnyckel

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Två silverfärgade vattenventiler med svarta vred märkta "Mini Ball" i närbild, fästa på metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad ventil med svart vred på ett vattenrör, fotograferad i närbild.
Skapa konto

Bara vredet av plast vad jag kan se, och de går att vrida på, tycker även vredet känns som metall när jag knackar på det...

Närbild av ett rör med ett vridbart vred av plast, samt metalliska kopplingar.
Skapa konto
Två metalliska ventiler med svarta vred märkta "Mini ball", nära VVS-kopplingar.
Skapa konto

Det absolut viktigaste med alla typer av ventiler, det är ...

regelbunden motionering från ändläge till ändläge.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det absolut viktigaste med alla typer av ventiler, det är ...

regelbunden motionering från ändläge till ändläge.
Du menar då stänga och öppna och kolla att inget läcker? Det är ett kvarts varv man kan vrida?
Nog många i lägenhet som aldrig gör detta...Även om man har ansvaret.

Redigerat:
I alla fall "stänga & öppna", anledningen är att en ventil som inte rör på sig fastnar i det läget och när man behöver stänga ventilen så går det inte röra på den.

På typ alla kulventiler (förutom vissa undantag) så är det 90⁰ den ska vridas.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att höra mer om orsaken till att de rekommenderar ett byte. Är det för att dessa sporadiskt börjat läcka är det givetvis ett gott skäl. Är det å andra sidan att de beckat fast så att någon haft problem att stänga den vid arbete eller annan läcka är det kanske inte lika akut.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det skulle vara intressant att höra mer om orsaken till att de rekommenderar ett byte. Är det för att dessa sporadiskt börjat läcka är det givetvis ett gott skäl. Är det å andra sidan att de beckat fast så att någon haft problem att stänga den vid arbete eller annan läcka är det kanske inte lika akut.
Anledningen är att plast kan spricka säger de...

Y yuphin skrev:
Anledningen är att plast kan spricka säger de...
Det innebär ju då att det inte är någon misstänkt risk för vattenläckage i kranarna. Men om du får ett vattenläckage någon annanstans blir det besvärligare att stänga av. Vet du var det finns närmast föregående avstängning? Finns de i ett våtrum? Spontant hade jag inte varit så oroad.

• Gilla
yuphin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det innebär ju då att det inte är någon misstänkt risk för vattenläckage i kranarna. Men om du får ett vattenläckage någon annanstans blir det besvärligare att stänga av. Vet du var det finns närmast föregående avstängning? Finns de i ett våtrum? Spontant hade jag inte varit så oroad.
Våtrum och kök. De funkar att öppna och stänga. Skulle kunna byta själva vredet evt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.