OM nu vinklarna är hopplösa att få till med standardböjar, så har jag för mig att jag sett en form av flexslang för ändamålet.

Det brukar gå att få till!
Köp en tub Glidex och smeta på generöst på skarvarna och pussla ihop med vinklar, 15, 30, 45 som det behövs så du får en liten "båge" uppåt och alla skarvar ligger i vandra (men inte inskjutna). Tar du med en ny Y-koppling också går det enklare.
Bågen kommer att vara typ 30-40 cm ovanför marken och sen trampar du ner på bågen och styr med ett järnspett så ska du se att allt glider ihop... :)

Jarlingar Jarlingar skrev:
[bild] (y)
Detta är den rätta lösningen om vattnet kommer från båda håll i röret i nederkant och skall ut i röret i överkant. Då skall det inte vara en T-koppling som du har visat utan det skall kopplas så som Jarling har visat med sina blå linjer i ovanstående bild.

Orange avloppsrör med svart koppling och böjar i grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet ska delas upp som min tunna mörkare blå linje visade, varför det ska kunna delas upp är en annan historia som jag inte går in på. Tack för upplysningen om 15-graders böjar, jag visste inte att de fanns och det fanns inga sådana i den stora proffsbyggvaruhandel jag brukar gå till. Lätt att hitta på annat ställe.

Undvik t-rör, använd markgrenrör (vinklat flöde) istället för att få vattnet att rinna fint.

kulle
G gråsten skrev:
[bild]

Vattnet ska delas upp som min tunna mörkare blå linje visade, varför det ska kunna delas upp är en annan historia som jag inte går in på. Tack för upplysningen om 15-graders böjar, jag visste inte att de fanns och det fanns inga sådana i den stora proffsbyggvaruhandel jag brukar gå till. Lätt att hitta på annat ställe.
Det där är absolut inte en bra lösning om vattnet ska ut i det nedre röret

Ja, Y-rör är bättre men du behöver köpa en med rak koppling och inte dubbelmuff... Köp en extra glidmuff för att få på den på det raka röret.

G gråsten skrev:
Vattnet ska delas upp som min tunna mörkare blå linje visade, varför det ska kunna delas upp är en annan historia
Om du ids dela med dig om varför så kanske vi kan hjälpas åt och hitta en bättre lösning.

För den info som finns så är inte T-rör en bra lösning..

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du ids dela med dig om varför så kanske vi kan hjälpas åt och hitta en bättre lösning.

För den info som finns så är inte T-rör en bra lösning..
Så här blev det med inspektionsbrunn. Det funkar tack vare tipset om att det finns 15 graders böj. Regnvattnet från höger ska till en början åt vänster men senare ”uppåt” och då kan inloppet till vänster täppas för. Regnvattnet ska senare ned i den infiltrationsbrunn som ligger överst i bild. Installationen är i Belgien. Väntar på att kommunen lägger avlopp i gatan vilket dröjt 25 år. Då behövs inte den svarta slangen längre som leder pumpat vatten till den nya brunnen från en äldre infiltrationsbrunn som slutat fungera.

• Grävd ränna med en inspektionsbrunn och orangea avloppsrör med 15 graders böj för regnvattenledning i en trädgård.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Grannens infiltrationsbrunn har också slutat ta emot vatten från trekammarbrunnen. Istället för att lägga 5500 euro på en ny temporär Nattlig gatubild där vatten pumpas ut och skapar en pöl längs trottoarkanten.
Skapa konto
infiltrationsbrunn pumpar han ut vattnet på gatan i väntan på det kommunala avloppet som vi hoppas kommer i höst.
Detta i den kommun i Belgien som har lägst kommunalskatt. Bättre dröja 25 år med avlopp för några invånare än att höja skatten för då kanske man inte blir återvald.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.