En närstående till mig har, familjen ovetandes, under flera års tid blivit utsatt för riktigt grova, hemska och vidriga brott av sin dåvarande make. Det rör sig om systematiska gärningar under mycket lång tid, utförda med stor hänsynslöshet. Att hon ännu är i livet är faktiskt en gåta.

Nu har saken rullats upp och grisen har varit häktad under en lång lång tid nu. Förhandling i rätten har skett och dom är på väg, men har ännu inte fallit. Det kommer dock till allra största säkerhet att bli ett flerårigt fängelsestraff.

Min närstående har skilt sig och skilsmässan har gått igenom.Dock har ingen bodelning gjorts.

Min närstående älskar sitt hus som även grisen bodde i innan han flyttades till betydligt mindre kvadrat med svenska gardiner för fönstren.

Hon vill gärna bo kvar om möjligt. De äger huset 50/50. Så jag utgår ifrån att hon kommer att bli tvungen att lösa ut äcklet på något sätt.

Huset är värderat till vad jag tror var 1.500.000:- för några månader sedan. Det köptes för 700.000:- Kvarvarande bolån (som de har gemensamt) ligger på 500.000:- Vet ej om banken kommer att bevilja henne att ta över lånet, eller om det ska ges något nytt (som då troligen hamnar på sämre ränta).

Renoveringar har gjorts löpande, men mkt har de gjort själva.

Hur mycket blir det i runda slängar som hon behöver köpa ut honom för..?

I nuläget har de ett gemensamt konto ifrån vilket de alltid har betalat alla räkningar ifrån. Kostnader för hus, el, mat, reparationer, djur osv. De har delat på allt. Bägges löner har alltid gått in på det kontot. Min närståendes lön går numera in på ett eget konto som bara hon förfogar över.

Varje månad får grisen in pengar på det gemensamma kontot och min närstående gör (efter råd från advokat) som så att hon betalar alla gemensamma räkningar från sitt konto och för sedan över hälften av den totala summan för räkningarna, från det gemensamma kontot.

Advokat har sagt att så länge som bodelning inte är gjord, så ska hon i princip fortsätta att betala allt som tidigare delades på, på samma sätt som tidigare. Dvs att det ska delas på.

Så än så länge så är det faktiskt till hennes fördel att det kommer in pengar och hon på så sätt ”får hälften av räkningarna betalda”.

Bodelning ska vad jag förstått ske så snart som möjligt då någon begär det, men enligt praxis kan det dröja 10 år.

Jag vill med denna tråd be om tips och råd, finns det något särskilt man bör tänka på i ett läge som detta..? Många frågor och funderingar finns.

Hur gör man t.ex med det lösöre som finns..? Saker som egentligen ägs gemensamt men som i praktiken är hans. Verktyg, maskiner, fordon..? Blir det att ta dit värderingsman, då grisen knappast lär kunna närvara själv vid bodelningen.

Hon vill få det överstökat så fort som mest rimligt, men jag och flera andra har faktiskt rått henne att inte ha bråttom med bodelningen (om det inte påverkar henne negativt psykologiskt). Så länge som det faktiskt kan fortsätta gå till som så att de delar på de (enligt juridiken) gemensamma räkningarna, så är det inte minsta lilla mer än rätt att grisen får betala för det. Det skadestånd som kommer att dömas ut, lär i traditionell svensk anda inte vara mycket mer än ett hån. Här synes det mest vara brottslingar, våldtäktsmän och personer som ljugit om ålder/identitet som kan få högre summor.

Följande frågor kanske låter konstiga eller näriga, men tro mig, om ni kände till vad han utsatt henne för så hade ni nog inte tänkt annorlunda själv.

Om hon måste köpa ut honom från huset, så är det förstås i hennes intresse att få huset värderat så lågt som möjligt. Hur går man tillväga då?

Samt finns det något annat man kan tänka på som kan gynna henne, så länge som bodelning inte är gjord?

Nya vitvaror torde förvisso öka värdet på huset, men kanske inte i alltför hög grad..? Nuvarande vitvaror sjunger på sista versen och behöver kanske bytas, samt att möbler behöver köpas..? De flesta gamla möbler är slängda, då de påminde om brotten han utsatte henne för. Jag tror inte att det är juridiskt korrekt att hon kastat så mkt, då han faktiskt ägde hälften. Men jag klandrar henne inte. Hon har köpt en hel del nytt, men vet ej om hon betalade hälften av möblerna från det gemensamma kontot eller ej. Det som hon inte kastat har hon släpat ut till ett förrådsutrymme för att slippa se det.

Om hon nu själv kommer att vänta med att begära bodelning, återstår att se. Men ingen vet isf hur lång tid det kommer att ta innan grisen begär bodelning, eller får in sina pengar på något annat konto (varpå hon lär få bråka på juridisk väg för att fortsätta få räkningarna betalda till hälften). Det kan ske i morgon, det kan också dröja flera år. Det beror väl på hur väl hans advokat tar till vara på hans intressen.

En tanke jag själv har om hans personliga ägodelar, affektionsföremål och lösöre, är att när bodelning är gjord (eller före) så får han ges tillfälle att skicka hit någon som tar hand om bråtet (kommer nog bli svårt att finna någon som vill gå hans ärende dock, hela hans familj har vänt honom ryggen). Om så inte sker så får han vara så vänlig att betala för flyttfirma eller liknande som kör det till tippen.
Tacksam för råd och tips i en situation som denna, stora som små. Någon som varit med om liknande? Finns det något särskilt lagrum som behandlar denna eller liknande situationer..? Finns det något hon (på laglig väg) kan göra för att ”det ska kosta så mkt som möjligt” för honom och så lite som möjligt för henne?

Det finns fler frågor, men vi är alla så skärrade för tillfället, så man tänker inte riktigt klart.. Därför tacksam för råd kring hur sådant här bäst kan/ska/inte ska skötas.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En bodelning sker ju normalt genom att båda parter är överens, vilket kanske blir krångligt i detta fall. Ett förslag är att hon skickar honom ett färdigt förslag som han får ta ställning till. Han ska ju inte ha någonting kvar i huset är väl en självklarhet. Kanske kan pengarna från hans del av huset bekosta flytt av prylar och magasinering?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Börja med att böla lite hos banken så de beviljar att hon tar över lånet och ta det därifrån.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Jag är lite fundersam. Du skriver att det kommer in pengar på det gemensamma kontot från honom. Hur går det till om han sitter häktad. Har han mycket pengar på sitt personliga konto som det förs över från?

Även det kontot skall i så fall ingå i uppdelningen vid bodelningen, såvida det inte är explicit enskild egendom genom äktenskapsförord.

OM de väljer att sälja huset fär 1 500 000. Och antag att mäklaren kostar 100 000. Dra av lånet på 500 000- Och det finns 900 000 att dela på. Det blir dock en reavinsstskatt. Vinsten som är grun för beräkningen är då 800 000 (1,5 milj - 0,7 milj). Från den drar man försäljningsomkostnader (mäklaren 100 000), ev. avdragsgilla renoveringskostnader, och lagfartskostnaden från när man köpte. För enkelhetens skull skippar vi det nu, utom mäklararvodet. Nettovinsten blir då 700 000. På det får de betala 22% skatt, ca 155 000. Så av de 1, 5 milj. man får vid försäljningen återstår 745 000 när lån, skatt och mäklare är betalda. De skulle ge ca 370 000 vardera. Det är den summa hon får räkna med att lösa ut honom med.

Om hon löser ut honom vid en bodelning, utgår ingen reavinstskatt, den får hon istället betala den dag hon säljer, som om hon hade varit ensam ägare hela tiden. Så hon "ärver" skatten.

Man skall komma ihåg att det finns ingen rättighet i att få lösa ut någon. Han kan begära i princip vad som helst i lösen. Men nummer ett här borde ju vara att kontrollera med banken om hon kan få ett lån som räcker, alltså dels ta över bef. lån dels så mycket som hon kan behöva låna för att lösa ut.

I kalkylen finns en fördel att räkna konservativt på vilka avdragsgilla renoveringskostnade etc. som finns. Eftersom det höjer skatten ju lägre avdrag man har. Skatten skall ju inte betalas nu, den är ett avdrag från lösensumman, fördel om skatten kan uppskattas högre.

Om det skall kunna bli ett vettigt avslut här, så tror jag att det är viktigt att försöka hålla isär det "affärsmässiga" i bodelningen från tankarna om allt hemslt som inträffat. Alltså att ekonomiskt hantera situationen så rättvist som möjligt.

Alternativet är att låta tingsrätten utse en bodelningsman, som "diktatoriskt" bestämmer vad som skall hända med alla tillgångar i boet. Huvudelen kommer då att gå som arvode till bodelningsmannen (i enklare fall kan man komma undan med kanske 250 - 300 000. Men 1 miljon kan det lätt bli).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
En bodelning sker ju normalt genom att båda parter är överens, vilket kanske blir krångligt i detta fall. Ett förslag är att hon skickar honom ett färdigt förslag som han får ta ställning till. Han ska ju inte ha någonting kvar i huset är väl en självklarhet. Kanske kan pengarna från hans del av huset bekosta flytt av prylar och magasinering?
Tack för ditt svar!

Han ska inte ha någonting kvar nej, allt ska väck.

Och det kan mkt väl visa sig vara krångligt att bli överens.. I hans störda värld så lär det inträffade vara hennes fel, som anmälde brotten till polisen.

Vad tänker du kan finnas i ett färdigt förslag som hon skickar honom för begrundande? Hur kan ett sådant se ut? Menar du typ: Jag vill ta över huset som har uppskattat värde på X (bifogat värderingar av mäklare), lån som har negativt värde på x, fordon uppskattas ha ett värde på X, lösöret beräknas ha ett värde på X. Totalt X:- lösöret vill jag inte behålla minsta lilla soffbord eller skruvmejsel av, så antingen får du efterskänka den summan och jag ombesörjer att det kastas, eller så får du efterskänka den summan och ombesörja att någon hämtar skiten
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att böla lite hos banken så de beviljar att hon tar över lånet och ta det därifrån.
Tack!

Där finns en hel del att böla om ja.. Men måste inte bodelningen vara klar då man ansöker om att få ta över lånet?
H hempularen skrev:
Jag är lite fundersam. Du skriver att det kommer in pengar på det gemensamma kontot från honom. Hur går det till om han sitter häktad. Har han mycket pengar på sitt personliga konto som det förs över från?Även det kontot skall i så fall ingå i uppdelningen vid bodelningen, såvida det inte är explicit enskild egendom genom äktenskapsförord.

OM de väljer att sälja huset fär 1 500 000. Och antag att mäklaren kostar 100 000. Dra av lånet på 500 000- Och det finns 900 000 att dela på. Det blir dock en reavinsstskatt. Vinsten som är grun för beräkningen är då 800 000 (1,5 milj - 0,7 milj). Från den drar man försäljningsomkostnader (mäklaren 100 000), ev. avdragsgilla renoveringskostnader, och lagfartskostnaden från när man köpte. För enkelhetens skull skippar vi det nu, utom mäklararvodet. Nettovinsten blir då 700 000. På det får de betala 22% skatt, ca 155 000. Så av de 1, 5 milj. man får vid försäljningen återstår 745 000 när lån, skatt och mäklare är betalda. De skulle ge ca 370 000 vardera. Det är den summa hon får räkna med att lösa ut honom med.

Om hon löser ut honom vid en bodelning, utgår ingen reavinstskatt, den får hon istället betala den dag hon säljer, som om hon hade varit ensam ägare hela tiden. Så hon "ärver" skatten.

Man skall komma ihåg att det finns ingen rättighet i att få lösa ut någon. Han kan begära i princip vad som helst i lösen. Men nummer ett här borde ju vara att kontrollera med banken om hon kan få ett lån som räcker, alltså dels ta över bef. lån dels så mycket som hon kan behöva låna för att lösa ut.

I kalkylen finns en fördel att räkna konservativt på vilka avdragsgilla renoveringskostnade etc. som finns. Eftersom det höjer skatten ju lägre avdrag man har. Skatten skall ju inte betalas nu, den är ett avdrag från lösensumman, fördel om skatten kan uppskattas högre.

Om det skall kunna bli ett vettigt avslut här, så tror jag att det är viktigt att försöka hålla isär det "affärsmässiga" i bodelningen från tankarna om allt hemslt som inträffat. Alltså att ekonomiskt hantera situationen så rättvist som möjligt.

Alternativet är att låta tingsrätten utse en bodelningsman, som "diktatoriskt" bestämmer vad som skall hända med alla tillgångar i boet. Huvudelen kommer då att gå som arvode till bodelningsmannen (i enklare fall kan man komma undan med kanske 250 - 300 000. Men 1 miljon kan det lätt bli).
Tack så mycket för ditt svar!

Det som kommer in på det gemensamma kontot är pension eller någon form av livränta. Därav månadsvis insättning. Det finns något ISK-konto och något fondsparkonto också. Jag vet ej om det sker månadsvis överföring dit fortfarande eller ej. Tror att någon av dem har privata sparkonton också, så kanske ska även dessa ingå i bodelningen?

Så att få huset värderat av en mäklare med hög provision skulle alltså vara till hennes fördel vid en fiktiv försäljning?

Ang. att få lösa ut någon, är det inte så att det ska göras en behovsprövning? Troligen lär hon anses behöva bostaden bäst, då han redan kommer att ha gratis bostad ordnad för många år framöver.

Om hon tillåts ta över lånet, då stryks helt enkelt hans skuld till banken då utgår jag ifrån? Sedan får man räkna på vad som är rimligt lösen? Antar att de (i det här fallet) 250.000:- för halva lånet är rimliga att ”dra ifrån” från lösensumman hon isf ska betala?

Det var ett fint råd med skatten, ju högre skatt ju högre avdrag från lösensumman alltså.

Låter också på dig som att en bodelningsman är något som man vill undvika så långt det är möjligt.
 
  • Gilla
TWIBRING
  • Laddar…
F Falktjern skrev:
Advokat har sagt att så länge som bodelning inte är gjord, så ska hon i princip fortsätta att betala allt som tidigare delades på, på samma sätt som tidigare. Dvs att det ska delas på.
Kan inte advokaten ge råd om hela upplägget så att det blir så bra som möjligt?
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Kan inte advokaten ge råd om hela upplägget så att det blir så bra som möjligt?
Råden hon hittills fått har varit av generell karaktär från sitt målsägarbiträde i brottsmålet. Han hade kollat med advokatbyråns familjerättsjurist.

Men hon kommer helt klart att vända sig till advokat när det blir dags för bodelning/ev. utköp.

Men vad är en advokats kunskaper jämfört med Byggahus samlade kunskap och erfarenheter? 😉
 
  • Gilla
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
Angående lösöret så har var och en rätt att behålla "sina" grejor. Det är värdet som ska delas på hälften. Fast lösöre brukar värderas väldigt lågt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Håll det hela sakligt utan tillmälen även om personen är hatad. Försök inte att fuska till fördelar genom att göra gemensamma inköp innan bodelning. Allt sådant kan ställa till det rejält.

Lämpligen får någon som representerar mannen hjälpa till här. Om han tex har någon vän kvar, eller en advokat.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
När det gäller lösöre är det hopplöst att bedöma värdet.
Om du säljer varje grej på blocket/Tradera så är ju värdet ett helt annat än om man säljer allt i en klump. Men det är ju enormt mycket jobb.

Mitt tips där är att kontakta en firma som köper dödsbon och be att få veta vad de kan betala för alltihop. Det kommer vara mindre än hälften av pengarna jämfört med att sälja en och en, det är ju så de här företagen går runt.

Men värt det! Du kommer ha tillräckligt annat att oroa dig för.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Som jag förstår det är den typen av män ofta djupt manipulativa. Jag skulle förorda en snabb bodelning snarare än en vinst.

Sen sälja allt som går att sälja, inklusive huset, med samägandelagen som grund vid behov.

Sen börja om utan karlfan kopplad till något som är hennes. Hinna lägga tid (och kanske även fysiskt avstånd) mellan sig och honom.

För en dag, sannolikt alltför snart, kommer han ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 39 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som jag förstår det är den typen av män ofta djupt manipulativa. Jag skulle förorda en snabb bodelning snarare än en vinst.

Sen sälja allt som går att sälja, inklusive huset, med samägandelagen som grund vid behov.

Sen börja om utan karlfan kopplad till något som är hennes. Hinna lägga tid (och kanske även fysiskt avstånd) mellan sig och honom.

För en dag, sannolikt alltför snart, kommer han ut.
Tilläggas är väl att kontaktförbud samt även en skyddad identitet kan vara aktuellt..
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/kontaktforbud/
 
  • Gilla
PaddyO och 8 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tilläggas är väl att kontaktförbud samt även en skyddad identitet kan vara aktuellt..
Skyddad identitet om hon bor kvar i samma hus lär ju vara lite meningslöst.
Men mitt råd hade absolut varit att sälja huset och flytta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 17 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Skyddad identitet om hon bor kvar i samma hus lär ju vara lite meningslöst.
Men mitt råd hade absolut varit att sälja huset och flytta.
Jo jag hakade bara på Nötegårdsgubben råd och la till det här med kontaktförbud samt om hotbilden är mycket stor skyddad identitet. Så sälj snabbt och flytta plus då skydd beroende på hotbild.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det verkar mycket dumt och ogenomtänkt att försöka tillskansa sig fördelar i det här läget som du i någon naiv tanke söker råd om i tråden.

Vi pratar om förhållandevis små belopp.
Om kvinnan har en anställning får hon lån till fastigheten och det spelar ingen som helst roll om hon ska lösa ut honom med 370 tkr eller 400.

Om huset nyligen är värderat av Värderingsman är marknadsvärdet troligen högre än 1,5 mkr.

Jag skulle vara noga med att han får behålla ”sina” tillhörigheter för att inte reta upp personen ytterligare.

Sen har jag svårt att förstå att man verkligen vill bo kvar i ett hus med dessa minnen, men visst i det korta perspektivet finns väl en viss trygghet i det.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.