Handyman 1 skrev:
Ok,får man verkligen inte länka här,det har jag aldrig hört tidigare:thinking:
tack för tipset iaf,hittade mycket annat villhöver där också:)
Ja jag vet inte, hade inte tid att läsa reglerna och ville inte chansa. Bra att du hittade!
 
  • Plåtsax; wiss/fasan, dewalt, teng?
  • Falstång; DeWalt DWHT14689-0, vettig?
  • Plastklubba; hittade nåt som hette 1963, med de var rätt saftiga i pris. Är det värt att lägga lite extra på den?
  • Mothåll; vilket krävs? Rakt? Dimensioner?
 
Plåtslagarhammare 400g Höger/vänster fasonsax Wiss
Takplåtsax nästan ett måste om du ska klippa ut lister förhand i en formatplåt.
Falstång.
Knoster.
Plastklubba behövs antagligen bara vid upptagning av svängda falser på din taklucka övrig falsning går utmärkt med hammaren.
Med dessa verktyg kommer du väldigt långt med plåtslagerijobb. Rekommenderar att du beställer fallande längder på lister/bleck oss plåtis för det krävs inte så mycket tid att tillverka och materialet kostar listpris hos Linda/Bevego ca: 350-60:-/m2 + moms. Blir mycket enklare/snyggare montage.

Kolla här hur verktygen ser ut https://bevego.se/ Produkter/byggplåt/maskiner&verktyg. Försökte få med bilder en det sket sig totalt. :crysmile:
 
  • En plåtslagarhammare med ett slitet trähandtag på en vit bakgrund.
  • Röd och svart plåtslagarhammare på vit bakgrund, verktyg för plåtslageriarbete.
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Plåtslagarhammare 400g
Någon speciell du rekommenderar?
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Höger/vänster fasonsax Wiss
De från wiss var prisvärda, ca. 250 kr st. Köper en H och en V.
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Takplåtsax
Något tips på märke osv? Annars blir det en Kiesel. Såg att det var extrapris på Bahco's takplåtsax, 750 kr. Är det värt?
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Falstång.
Någon speciell vinkel/bredd? Märke? Stubai hade en 45 grader, 80 mm för 700 kr
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Knoster.
Detta verkar vara samma sak som ett mothåll. Hittade en från Stubai för 250 kr. Dock är det inte plastbelagt. Behövs det?
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Plastklubba
Ja det finns en chans att jag behöver göra svängda falser. Det kan inte skada att ha en om det behövs. Men det ska vara plast och inte gummi? Tips på märke? Och hur brett ska huvudet vara?
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Rekommenderar att du beställer fallande längder på lister/bleck oss plåtis för det krävs inte så mycket tid att tillverka och materialet kostar listpris hos Linda/Bevego ca: 350-60:-/m2 + moms. Blir mycket enklare/snyggare montage.
Tack för tipset. Med de priserna så är det ingen skillnad mot Biltemas pris på plåt (dock 0,9 mm). Får höra lokalt vad plåtis ska ha. Det värsta är att han verkar vara fullbelagd med jobb och jag vill inte vänta/tjata.

Tusen tack för svaren!
 
Redigerat:
richardtenggren
Har du kollat vad din lokala plåtslagare tar?
Jag gjorde en tabellritning med måtten på våra bleck, alla hade specifika längdmått och kanske 10 olika djup. Totalt typ 23 bleck, nu kommer jag inte ihåg priset men det var humant med tanke på att de bockade alla gavlar också.
Jag krånglade till det lite med att välja Plannja då de normalt kör Lindab, så plåten togs inte från rulle utan de köpte in formatplåt i den kulör jag valde.

De har även hjälpt mig tillverka fotplåtar, ståndplåtar etc. enligt ritning, har fungerat kanon.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du kollat vad din lokala plåtslagare tar?
Jag gjorde en tabellritning med måtten på våra bleck, alla hade specifika längdmått och kanske 10 olika djup. Totalt typ 23 bleck, nu kommer jag inte ihåg priset men det var humant med tanke på att de bockade alla gavlar också.
Jag krånglade till det lite med att välja Plannja då de normalt kör Lindab, så plåten togs inte från rulle utan de köpte in formatplåt i den kulör jag valde.

De har även hjälpt mig tillverka fotplåtar, ståndplåtar etc. enligt ritning, har fungerat kanon.
Jodå det har jag kollat. En ny taklucka inkl. snickerijobb med sarg går på 10000. Bleck osv har jag inte kollat, men de kan jag lika gärna tillverka själv. Ska montera ca. 70 löpmeter dropbleck längst med fasaden, 60 löpmeter nya vindskiveplåtar, ca. 50 meter takfotsplåt, krönlist över fönster. Jag vill kunna tillverka plåtarna när jag har tid att utföra arbetet och inte punga ut X antal tusen för allt detta i ett svep. Man skulle kunna dela upp jobbet på flera fakturor, men då är jag beroende av att de har tid just när jag vill. Med småbarn hemma så är det skönt att själv kunna styra över tillgången på material. Jag är säker på att jag sparar på detta i längden genom att göra det själv. Tack för tipset ändå!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Någon speciell du rekommenderar?

De från wiss var prisvärda, ca. 250 kr st. Köper en H och en V.

Något tips på märke osv? Annars blir det en Kiesel. Såg att det var extrapris på Bahco's takplåtsax, 750 kr. Är det värt?

Någon speciell vinkel/bredd? Märke? Stubai hade en 45 grader, 80 mm för 700 kr

Detta verkar vara samma sak som ett mothåll. Hittade en från Stubai för 250 kr. Dock är det inte plastbelagt. Behövs det?

Ja det finns en chans att jag behöver göra svängda falser. Det kan inte skada att ha en om det behövs. Men det ska vara plast och inte gummi? Tips på märke? Och hur brett ska huvudet vara?

Tack för tipset. Med de priserna så är det ingen skillnad mot Biltemas pris på plåt (dock 0,9 mm). Får höra lokalt vad plåtis ska ha. Det värsta är att han verkar vara fullbelagd med jobb och jag vill inte vänta/tjata.

Tusen tack för svaren!
Bahco's takplåtsax, 750 kr. Ja prisvärt.
Falstång "mellan" 45 grader ca: 40-45 bred, du har kollat på Falstång "stor", Biltema har haft dem vet jag.
Knoster = anhåll , gummit är för att inte repa lacken inget måste.
PLASTklubba, de är ca 4 x10 cm i anslaget och 15 cm långa.
Verktygen är avsedda för 0,6 plåt som vi arbetar med, 0,9 kommer bli väldigt besvärligt i ALLA avseende.
"Lycka till plåtis"
 
richardtenggren
M mhoglund skrev:
Jodå det har jag kollat. En ny taklucka inkl. snickerijobb med sarg går på 10000. Bleck osv har jag inte kollat, men de kan jag lika gärna tillverka själv. Ska montera ca. 70 löpmeter dropbleck längst med fasaden, 60 löpmeter nya vindskiveplåtar, ca. 50 meter takfotsplåt, krönlist över fönster. Jag vill kunna tillverka plåtarna när jag har tid att utföra arbetet och inte punga ut X antal tusen för allt detta i ett svep. Man skulle kunna dela upp jobbet på flera fakturor, men då är jag beroende av att de har tid just när jag vill. Med småbarn hemma så är det skönt att själv kunna styra över tillgången på material. Jag är säker på att jag sparar på detta i längden genom att göra det själv. Tack för tipset ändå!
Förstår dig, jag gör gärna allt själv jag också så förstår dig helt och hållet! :)

Men du kommer bara kunna bocka 1m-längder vi åt gången?
Bevago var trevliga när jag var dit också, inga problem att handla där som privatperson när jag frågade, gick att lösa :)
 
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Bahco's takplåtsax, 750 kr. Ja prisvärt.
Falstång "mellan" 45 grader ca: 40-45 bred, du har kollat på Falstång "stor", Biltema har haft dem vet jag.
Knoster = anhåll , gummit är för att inte repa lacken inget måste.
PLASTklubba, de är ca 4 x10 cm i anslaget och 15 cm långa.
Verktygen är avsedda för 0,6 plåt som vi arbetar med, 0,9 kommer bli väldigt besvärligt i ALLA avseende.
"Lycka till plåtis"
Tack för svar. 4x10 cm, menar du 4x10 mm? Jag kanske fattar helt fel. Men menar du att skaftet är 15 cm och huvudet 4x10cm? Eller anslagsytan (ban heter det tydligen) är 4×10mm? Snart dags att inhandla grejerna
 
Ska du bocka 1 meters plåtar? Kommer inte se grant ut med 1 meters vindskiveplåtar m.m...
 
M mhoglund skrev:
Tack för svar. 4x10 cm, menar du 4x10 mm? Jag kanske fattar helt fel. Men menar du att skaftet är 15 cm och huvudet 4x10cm? Eller anslagsytan (ban heter det tydligen) är 4×10mm? Snart dags att inhandla grejerna
4 x 10 cm
https://butik.ytor.se/product/plastklubba-rektangular Rektangulär plastklubba med grönt slagyta och naturfärgat trähandtag, märkt med måtten 4x10 cm och 15 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
4 x 10 cm
[länk] [bild]
Perfekt, tack! :D nu inväntar jag chefens godkännande att beställa nya verktyg :rofl:
 
M mackan_kal skrev:
Ska du bocka 1 meters plåtar? Kommer inte se grant ut med 1 meters vindskiveplåtar m.m...
Det är sån plåt som sitter i dagsläget och det ser helt ok ut. Inget man ser från marken heller eftersom det är 4 meter till takfot och 8 m till nock. Att det ska vara fint är inte prio, jag behöver vindskivor som täcker pannorna bättre och med drivhake. Men tack för ett välmenat tips! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.