Har problem med en alldeles för blöt gräsmatta.

Mitt tomt är inklämd mellan 2 tomter och en åker, marken sluttar från huset ner mot stenmuren som är på bilden. Utmed stenmuren så samlas stora mängder vatten.

Hur får jag vattnet att rinna ner i marken?

Huset behövde pålas, så marken har väl mer eller mindre sämsta tänkbara förutsättningar med mycket lera. Betalade för markarbetet t.o.m matjord, därefter rullade jag gräs själv.
 
  • Blöt gräsmatta som sluttar ner mot en stenmur med hus i bakgrunden under en mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt gräsmatta med vattensamling nära en stenmur, sluttande terräng mot en boningshus i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt gräsmatta med vattenansamling vid en gammal stenmur mot en åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad gräsmatta som samlar vatten vid en mossig stenmur, med åker och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch ja. Dräneringsdike kanske? Behöver inte bli för bökigt eller tungt att ordna.
 
Claes Sörmland
Ja, finns det någon lägre punkt att leda vattnet till så fungerar ett täckdike. Kallas för French drain på engelska om du vill se på Youtube.

Saknas en naturlig lägre punkt så blir det mer komplicerat. Då kan du gräva en damm eller en brunn så att du får en lägre punkt att leda täckdikets vatten till. Problemet med lera och lågt liggande mark är bara att det måste pumpas från den reservoaren för att den inte ska vattenfyllas på vintern.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, finns det någon lägre punkt att leda vattnet till så fungerar ett täckdike. Kallas för French drain på engelska om du vill se på Youtube.

Saknas en naturlig lägre punkt så blir det mer komplicerat. Då kan du gräva en damm eller en brunn så att du får en lägre punkt att leda täckdikets vatten till. Problemet med lera och lågt liggande mark är bara att det måste pumpas från den reservoaren för att den inte ska vattenfyllas på vintern.
har ingenstans leda vattnet, då jag har grannar på alla sidor förutom framsidan…
 
Claes Sörmland
F Steninredningar skrev:
har ingenstans leda vattnet, då jag har grannar på alla sidor förutom framsidan…
Då är det väl bara att förhandla med grannarna eller anlägga en öppen damm eller underjordisk reservoar.
 
B
Känns som en damm vore snyggaste lösningen på problemet!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Inget kommunalt dagvatten att koppla in sig på och pumpa till? Om inte så är det en väldigt bra ursäkt att skaffa en groddamm, vilket är en av mina drömmar.
 
Hep Hep skrev:
Inget kommunalt dagvatten att koppla in sig på och pumpa till? Om inte så är det en väldigt bra ursäkt att skaffa en groddamm, vilket är en av mina drömmar.
jag har ju en dagvattenbrunn på tomten antar jag. Kan man dra dräneringsrör till den? Vill ju helst inte gräva upp hela trädgården igen dock…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Känns som en damm vore snyggaste lösningen på problemet!
men damm är inte ett alternativt, annars hade jag inte behövt skriva här. Dammen finns ju redan så att säga.
 
Claes Sörmland
F Steninredningar skrev:
jag har ju en dagvattenbrunn på tomten antar jag. Kan man dra dräneringsrör till den? Vill ju helst inte gräva upp hela trädgården igen dock…
Om du betalar för dagvattenverksamhet till kommunen så kan du nog göra det. Kolla ABVA hos kommunen.
 
Du måste få in mer sand i profilen. Hålpipa och dressa. Ett alternativ som jag tror skulle funka är att borra 1 meter djupa hål och i med drängrus.
 
Karrock
Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Du måste få in mer sand i profilen. Hålpipa och dressa. Ett alternativ som jag tror skulle funka är att borra 1 meter djupa hål och i med drängrus.
Inte alls säkert att det löser något om det är något tiotal meter lera under.

Att anlägga som ett täckdike nära stenmuren, och ha en trumma/brunn/stenkista som du kan pumpa från låter som en av få kvarvarande lösningar, en pumpslang kan grävas ned grunt och behöver inte fall till dagvatten, förutsatt att du grejar med isolering och värmekabel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Inte alls säkert att det löser något om det är något tiotal meter lera under.

Att anlägga som ett täckdike nära stenmuren, och ha en trumma/brunn/stenkista som du kan pumpa från låter som en av få kvarvarande lösningar, en pumpslang kan grävas ned grunt och behöver inte fall till dagvatten, förutsatt att du grejar med isolering och värmekabel.
Jag menar inte bara ett hål. Förband med 20cm mellan hålen. Har fungerat bra på golfbanan iaf.
 
Claes Sörmland
Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Jag menar inte bara ett hål. Förband med 20cm mellan hålen. Har fungerat bra på golfbanan iaf.
Det funkar om det finns godartad jprd på djupet som tar emot vatten. Det kan vara så i TS fall i och med att tomten uppenbart är planschaktad. Sådan schaktning förstör den ytliga jordsstrukturen, särskilt på lerhaltiga jordar.

Men som sagt, är det lera på djupet så fungerar det inte.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Fråga den som pålade och/eller bonden hur marken ser ut längre ner. I bästa fall finns den geologiska undersökningen kvar. Se.n kan du planera åtgärder efter den infon.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.