FredrikR skrev:
Är det bara jag eller har hyvelpriserna skenat sista månaden?!
:x
Jag är beredd att hålla med. Överlag verkar det som hemsnickrande blivit något populärare ute i stugorna de senaste åren samtidigt som folk insett att julahyvlarna kanske inte håller högsta klass. Den här måste ju va nåt slags rekord (du leta väl hyvel i Dalarna?), jag köpte min identiska modell för 1000:- för 2 år sen och då var jag första köpare som hörde av sig, flera dagar efter annonsen lades ut. http://www.blocket.se/dalarna/Rikt_planhyvel_64148305.htm?ca=23&w=3

Dock, det där är en rejält bra hyvel, jag tror inte han får mer än 5000:- och då är det inte så dåligt köp.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av att det varit billigt (men jag började ju inte leta på allvar förrän i somras). Jag köpte ju en inca för 5000. Den hade bara 800mm bord och inte någon tersa kutter. Det var dock huggsexa efter den hyveln för det priset. Enda anledningen till att jag fick den var att jag ringde 8 min efter att annonsen kom upp och hade möjlighet att åka nästan direkt, mitt på dagen (vardag) för att köpa den. Den var visserligen i exceptionellt bra skick!

Jag är dock grymt nöjd med min hyvel. Värd varenda krona, Tycker inte postningen är speciellt krånglig, byter hyvelstål och postar in de nya på 20 min.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag är beredd att hålla med. Överlag verkar det som hemsnickrande blivit något populärare ute i stugorna de senaste åren samtidigt som folk insett att julahyvlarna kanske inte håller högsta klass. Den här måste ju va nåt slags rekord (du leta väl hyvel i Dalarna?), jag köpte min identiska modell för 1000:- för 2 år sen och då var jag första köpare som hörde av sig, flera dagar efter annonsen lades ut. [länk]

Dock, det där är en rejält bra hyvel, jag tror inte han får mer än 5000:- och då är det inte så dåligt köp.
Precis, Dalarna med omnejd är drömmen. :)

Kollade på den du länkar till, är det en "vanlig" 260mm Inca med tersa kutter, eller har denna nå andra finesser som jag inte förstått?
 
Ja den är vanlig eller vad man ska kalla det. Dock är Tersamodellen rätt ovanlig så helt vanlig är den kanske inte. Är det 3-stålskutter så är den ännu mindre vanlig och betingar faktiskt det där priset utomlands.
 
Nån som har några åsikter om hyveln ifråga här? En emco, vet inte hur bred den är 250mm kanske, isåfall för smal för att det ska värt att uppgradera för mig. Tror det är en kombi, ser ut att vara lite skadad.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Trasvarv__spansug_mm_63736709.htm?ca=2&w=1

Svarven är också fin. Detta är i Umeå så det kunde ev. va möjligt att åka över för riktigt bra deals.

Verkar va en MH26, inget att ha:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/102924-emco-rikt-plan-mh26.html
 
Redigerat:
Det handlar inte så mycket om tiden i detta fall mera om handhavande.
En sådan svarv har jag och den är stadig och bra. Men gängan är en tum gänga. Håller själv på att svarva en adapter så man får M33
 
Jag har själv en svarv som passar min verkstad storleksmässigt, så jag behöver ingen heller, mest en lite större hyvel jag kunde ha sett mig ha.

Min svarv har också tumgänga men konstig gammal standard (7/8x12tpi) men jag skaffade adapter för att få den till 3/4x16 tpi som jag uppfattade som den normala standarden, iaf. i England, om man vill köpa från nätet, axminster osv så kändes det som en bra gänga.
 
Bröt ut diskussionen om gamla rikthyvlars värde så att vi kan fokusera på fynden i denna tråden. //Mod
 
Jag ha tyvärr ingen aning om vad som anses standard i England. Även om man köper axminsters chuck eller annat märke så har dom M33 så jag tänker att det blir bra. Och det verkar vara en standar (oskriven förmodligen) i metriska värden. Då jag har set att många tillverkare har den gängan på svarvarna.

Men det viktigaste är att man kan montera på vad man vill på sin svarv.
 
badtastex skrev:
Du har väl inte så långt till Grebbestad Fredrik?

[länk]

Kanske inte så billigt men jag skulle gärna ha en sån Moreten istället för min Robland.
40mil, tyvärr. :(
 
Oj, jag tänkte helt fel. :surprised:
 
Krilleman
Någon som renoverar i Södermanland innan jul?

http://www.blocket.se/sodermanland/BORTSKANKES_nya_koksluckor__garderober_mm_64383521.htm?ca=12&w=1

Jag tömmer mitt förråd och har en del material kvar efter lägenhetsrenovering.

nya Tidaholm köksluckor
helt nya IKEA lådfronter, ny låda 60cm
massvis med extra hyllplan till köksskåp eller garderober
Vita garderober nedmonterade
VITRINSKÅP med belysning, furu, nedmonterad för transport
korgar till garderober
toalettstol
säck med glasullsisolering
fin rölakan MATTA mörkgrå
hurts / kökskåp med 5 lådor
ca 50 st gångjärn till garderober
halvhink med tapetklister
diverse annat

Hämtas ALLT senast 21 dec så är det gratis
 
vectrex skrev:
En inca till bra pris! Nästan så jag är sugen att köpa själv!
[länk]
Trodde nästan det skulle börja spruta ut Incor i närheten av Dalarna på Blocket nu efter att jag köpt.
Har kvar bevakningen så jag får chansen att gräma mig om det dyker upp nå fynd ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.