705 278 läst · 3 808 svar
705k läst
3,8k svar
blocket tips
Radialarmsåg är ett amerikanskt verktyg. Finns ingen större kärlek för dem den här sidan pölen.
Negativa saker är att det sägs att de kan klättra upp på virket om den är klent byggd (och köra över din hand om det vill sig illa) men framförallt är de tydligen svåra att ställa in korrekt. Lite synd då det står en hos min mor som är så gott som ostartad... Listpris på min mors låg på 25.000 och det är tur om man får 2.000 för den nu.
Fördelar med dem är att virket trycks in mot anhållet, att det är en förvuxen gersåg så dubbla vinklar för när det behövs. Samt att det går att vrida klingan 90° och då klyva brädor med den.
Titta på YouTube och fundera på det. Det är ju en lite speciell maskin.
Negativa saker är att det sägs att de kan klättra upp på virket om den är klent byggd (och köra över din hand om det vill sig illa) men framförallt är de tydligen svåra att ställa in korrekt. Lite synd då det står en hos min mor som är så gott som ostartad... Listpris på min mors låg på 25.000 och det är tur om man får 2.000 för den nu.
Fördelar med dem är att virket trycks in mot anhållet, att det är en förvuxen gersåg så dubbla vinklar för när det behövs. Samt att det går att vrida klingan 90° och då klyva brädor med den.
Titta på YouTube och fundera på det. Det är ju en lite speciell maskin.
Verktygstokig
· Halland
· 7 627 inlägg
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snickerimaskiner https://www.blocket.se/vi/89904165.htm
Linköpings
Linköpings
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Suck att man inte är vaken. Bor ju nästgårds...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg