K klimt skrev:
Tyvärr gick ni då delvis med på kraven, men den lösningen fullföljdes inte. Det tolkas nog som svaghet från er sid av köparen.
Lösningsförslaget godtogs ju inte av köparen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Finns ingen generell upplysningsplikt om fel. Är bara om felet är väsentligt som det kan bli så att säljaren behöver upplysa om det..
Jo de brf affärer jag varit med på (kollat papperen åt släktingar) via mäklare har varit att man ska uppge de fel man känner till. Jag tror att det just är fel lutning på badrumsgolvet som fått köparen att desperat göra en stämning. Klart frustrerande fel som man får leva med dag efter dag. Jag rekommenderar att man alltid gör en kort spolning i en dusch för att kolla. De andra felen tror jag är mer "fabricerade".
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nina Sol skrev:
Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.

De felen han hävdar efter köpet med stöd av besiktningsman är:
Fel lutning på badrumsgolvet.
Saknas list.
Vattenlåset i duschen ojämnt.


Vi anser att dessa fel inte är dolda och inte av avsevärd betydelse.
En rättegång är dyr. Vi har anlitat advokat men vill kolla hur ni på detta forum med varierade erfarenheter anser.
Helt ofarligt det där. Alla mäklare använder väl sig av ett avtal med formuleringen att lägenheten säljs i befintligt skick och att köparen har beretts möjlighet att undersöka objektet innan köp. Är det med så är det lugnt och ni kan låta rätten döma till er favör utan att blanda in jurister.

Håll oss uppdaterade.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag tror att det just är fel lutning på badrumsgolvet som fått köparen att desperat göra en stämning. Klart frustrerande fel som man får leva med dag efter dag.
Nu vet vi ju inte vad "fel lutning" betyder i detta case.
 
Claes Sörmland
En fundering eller ett uppslag:

I de flesta bostadrättsföreningar så följer det av stadgarna att underhållsansvaret för en lägenhets golvbrunn samt undergolvet i badrummet ligger på föreningen. Underhållsansvaret för golvbrunnens klämring och rengöring av golvbrunnen brukar ligga på bostadsrättshavaren. Endast underhållsansvaret för tätskiktet, fix och klinker som ligger ovanpå föreningens golv (som ger fallets i badrummet) brukar ligga på bostadsrättshavaren.

D v s när TS renoverade badrummet så gjordes med all sannolikhet ett antal åtgärder på TS bekostnad som egentligen ligger under bostadsrättsföreningens underhållsansvar, t ex byte av golvbrunn och att ordna ett fall. Båda av dessa underhållsåtgärder som bostadsrättsföreningen därmed formellt utförde men som TS betalade och koordinerade blev kanske inte helt bra om man ska tro köparen.

Men kan verkligen TS ansvara för detta nu så här i efterhand? Det är ju bostadsrättsföreningens sak att välja hur de vill ordna med golvets fall i badrummet och golvbrunnens funktion. Bostadsrättslagen ställer krav på föreningen att den ska hålla byggnaden i gott skick, detta inkluderar golvbrunn och undergolvet som ger badrummets fall. Och uppenbarligen hade styrelsen inte processer på plats för att detta skulle bli till fylles i detta fall. Detta ansvar ligger varken på köparen och låg aldrig på säljaren TS.

Därmed saknar TS ansvar för detta, köparen får vända sig till föreningens styrelse för en diskussion om hur detta ska lösas.
 
Redigerat:
  • Gilla
bisamråtta och 19 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu vet vi ju inte vad "fel lutning" betyder i detta case.
Nej men sannolikt så rinner vattnet ut på golvet när man duschar och det skapar irritation och konflikter varenda dag. Sen finns det då åtgärder med golvlister av olika slag till ett badrum med fel lutning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen sannolikt?
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men sannolikt så rinner vattnet ut på golvet när man duschar och det skapar irritation och konflikter varenda dag. Sen finns det då åtgärder med golvlister av olika slag till ett badrum med fel lutning.
Fallet i duschen är nog ok, men golvet utanför duschen är sannolikt plan eller till och med liten lutning från duschen.
Ligger det då hårstrån etc i vattenlåset så kan totalen upplevas som ett fel.
Köparen borde rensa vattenlåset och med erfarenheter från den åtgärden skapa en ny handlingsplan istället för att trakassera TS.

/W
 
  • Gilla
Nina Sol och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fallet i duschen är nog ok, men golvet utanför duschen är sannolikt plan eller till och med liten lutning från duschen.
Ligger det då hårstrån etc i vattenlåset så kan totalen upplevas som ett fel.
Köparen borde rensa vattenlåset och med erfarenheter från den åtgärden skapa en ny handlingsplan istället för att trakassera TS.

/W
Jovisst, den nye ägaren kanske inte vet hur man gör ren "koppen"? (om det sitter en sådan i brunnen).
TS har iaf kanske sin argumentation mer klar nu?
 
  • Gilla
Nina Sol och 1 till
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därmed saknar TS ansvar för detta,
Här är jag inte övertygad. Kan vara att TS saknar ansvar mot köparen, men även då kan han ha ett ansvar mot BRF. Själv hade jag gärna bråkat med köparen, men inte så gärna med BRF.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
S
perra i skogen perra i skogen skrev:
Skulle inte bry mig. Vill dom driva det rättsligt får dom väl kasta bort sina pengar.
Dom har vad jag ser, inget att kunna kräva er på.
Dom felen du tagit upp, hade dom kunnat sett vid visningen, dvs inga dolda fel.
Nu är det förvisso en lägenhet det här gäller så dolda fel är väl inte ens applicerbart. Men om det var det, om man säljer en villa med utfästelse om nyrenoverat badrum så är jag väldigt skeptisk till att köparens undersökningsplikt är särskilt omfattande just gällande badrummet, iaf. när det gäller viktiga saker som man bör kunna ta förgivet att de fungerar, som lutningen.
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Här är jag inte övertygad. Kan vara att TS saknar ansvar mot köparen, men även då kan han ha ett ansvar mot BRF. Själv hade jag gärna bråkat med köparen, men inte så gärna med BRF.
Jag tänker att TS har ett mycket begränsat ansvar mot BRFen då jag antar att ändringen har skett med styrelsen tillstånd och då kan styrelsen knappast komma årtal senare och klaga på att TS utförde föreningens underhåll på styrelsens uppdrag på ett felaktigt sätt.

Ungefär som att jag oljar portlåset på styrelsens uppdrag, det ger mig inte ansvar låsets funktion senare.

I grund och botten är det sittande styrelseledamöter vid tiden. som hade ansvaret. Och som vanligt i BRF-sammanhang så innebär det i praktiken mycket sällan en skadeståndsskyldighet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt men har ts betalat nån faktura eller valde köparen att inte godta den uppgörelsen?
Det låter ju ändå som fel som man kunnat upptäcka så jag vet inte vad man ska oroa sig för......
 
Kan väl knappast vara så allvarliga fel om man kommer två år efter köp och gnäller?
 
  • Gilla
dinos och 13 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu är det förvisso en lägenhet det här gäller så dolda fel är väl inte ens applicerbart. Men om det var det, om man säljer en villa med utfästelse om nyrenoverat badrum så är jag väldigt skeptisk till att köparens undersökningsplikt är särskilt omfattande just gällande badrummet, iaf. när det gäller viktiga saker som man bör kunna ta förgivet att de fungerar, som lutningen.
Nja, beror ju helt på hur utfästelsen ser ut.
Enbart "nyrenoverat badrum" är inte speciellt specifikt och du som köpare borde kontrollera hur det är gjort, av vem osv.
Säljaren själv kan ju ha renoverat det på ett sätt den tycker är bra.

Men står det "nyrenoverat badrum av firma XXXX med alla godkända intyg" ja då kan det minska din undersökningsplikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.