148 152 läst · 543 svar
148k läst
543 svar
Blivit stämda pga ”fel i badrum i nyrenoverad bostadsrätt. Dolt fel?
Dolda fel är ju just dolda fel
Köparna har ju haft all möjlighet under visningen att ta ett glas vatten och hälla ut för att kolla lutningen
Och resten är ju knappast dolda fel heller, det hade dom ju med lätthet kunnat se
Ett lite läckande rör inne i en vägg ser man inte så lätt
En felbyggt bärande vägg ser man inte utifrån…. DET är dolda fel
Jag hade aldrig betalat någon faktura åt köparna
Hade aldrig betalat tbx några pengar heller
Dom försöker bara mjölka tillbaka pengar
Dom har inget i rätten att vinna
Önska dom lycka till i sitt hus
Köparna har ju haft all möjlighet under visningen att ta ett glas vatten och hälla ut för att kolla lutningen
Och resten är ju knappast dolda fel heller, det hade dom ju med lätthet kunnat se
Ett lite läckande rör inne i en vägg ser man inte så lätt
En felbyggt bärande vägg ser man inte utifrån…. DET är dolda fel
Jag hade aldrig betalat någon faktura åt köparna
Hade aldrig betalat tbx några pengar heller
Dom försöker bara mjölka tillbaka pengar
Dom har inget i rätten att vinna
Önska dom lycka till i sitt hus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Men då talar vi ju om lagstöd. Finns det lagstöd så gäller det givetvis, men när det hävdad att det inte behövs lagstöd utan det räcket om det står i stadgarna, vilket paralun hävdar, så envisas jag med att han har fel.BirgitS skrev:
Nej, nu är tingsrätten inblandad och köparens experutlåtande som åberopas, det är förlikning eller rättegång som gäller....Nyfniken skrev:
Oavsett utfallet så kommer det kosta pengar..
Säljarna behöver en oerhörd duktig advokat och egna expert utlåtanden.
Vi har vid första reklamationsförsöket från köparen erbjudit oss att avhjälpa problemet genom att betala fakturan men köparen ville ha pengar istället. Vi gick inte med på det.K Kent Henell skrev:Som köpare har man själv ganska långt ansvar att besikta bostaden.
Jag vet tyvärr det av egen erfarenhet.
Vad jag kan se utifrån din beskrivning så är det långt ifrån ett dolt fel!
Det är fånigt att dom ens drar det där till en rättegång!
Har jag förstått det rätt att ni redan betalat för hantverkaren? Isåfall är ju ärendet redan avslutat?
Mvh
Vi har vid första reklamationsförsöket från köparen erbjudit oss att avhjälpa problemet genom att betala fakturan men köparen ville ha pengar istället. Vi gick inte med på det.K Kent Henell skrev:Som köpare har man själv ganska långt ansvar att besikta bostaden.
Jag vet tyvärr det av egen erfarenhet.
Vad jag kan se utifrån din beskrivning så är det långt ifrån ett dolt fel!
Det är fånigt att dom ens drar det där till en rättegång!
Har jag förstått det rätt att ni redan betalat för hantverkaren? Isåfall är ju ärendet redan avslutat?
Mvh
Besiktning gjordes av köpare 1,5 år efter köpet.V Viktorbyggahus skrev:
Finns inga kvitton men är gjord av utbildad hantverkare som är anställd av godkänd firma.
ja, sargen fanns på plats vid visningen.
Ja, det står i befintligt skick.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Jag har funderat på det här uppslaget som jag kom med och jag tror det är helt irrelevant. Köparen stämmer ju säljaren TS för att lägenheten inte överensstämde med avtalet vid köpet. Varför den inte överensstämde med avtalet spelar ingen roll, t ex om det berodde på något utanför lägenhetens juridiska gränser enligt bostadsrättslagen eller utanför TS tidigare underhållsansvar.Claes Sörmland skrev:En fundering eller ett uppslag:
I de flesta bostadrättsföreningar så följer det av stadgarna att underhållsansvaret för en lägenhets golvbrunn samt undergolvet i badrummet ligger på föreningen. Underhållsansvaret för golvbrunnens klämring och rengöring av golvbrunnen brukar ligga på bostadsrättshavaren. Endast underhållsansvaret för tätskiktet, fix och klinker som ligger ovanpå föreningens golv (som ger fallets i badrummet) brukar ligga på bostadsrättshavaren.
D v s när TS renoverade badrummet så gjordes med all sannolikhet ett antal åtgärder på TS bekostnad som egentligen ligger under bostadsrättsföreningens underhållsansvar, t ex byte av golvbrunn och att ordna ett fall. Båda av dessa underhållsåtgärder som bostadsrättsföreningen därmed formellt utförde men som TS betalade och koordinerade blev kanske inte helt bra om man ska tro köparen.
Men kan verkligen TS ansvara för detta nu så här i efterhand? Det är ju bostadsrättsföreningens sak att välja hur de vill ordna med golvets fall i badrummet och golvbrunnens funktion. Bostadsrättslagen ställer krav på föreningen att den ska hålla byggnaden i gott skick, detta inkluderar golvbrunn och undergolvet som ger badrummets fall. Och uppenbarligen hade styrelsen inte processer på plats för att detta skulle bli till fylles i detta fall. Detta ansvar ligger varken på köparen och låg aldrig på säljaren TS.
Därmed saknar TS ansvar för detta, köparen får vända sig till föreningens styrelse för en diskussion om hur detta ska lösas.
Säljs t ex en bostadsrätt där ventilationens funktion kommer och går p g a ett problem med fläktarna på vinden så kan köparen fortfarande stämma säljaren för att i avtalet ha utfäst hur väl den nyinstallerade ventilationen fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nej, det är inte fackmässigt gjort när det inte följer branschreglerna utan att avvikelserna från branschreglerna har dokumenterats. Fackmässigt innebär inte att det har gjorts av hantverkare utan att det är gjort enligt branschregler etc.N Nina Sol skrev:
Tyvärr en dyr historia för köparen att dra till rätten.N Nina Sol skrev:Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.
De felen han hävdar efter köpet med stöd av besiktningsman är:
Fel lutning på badrumsgolvet.
Saknas list.
Vattenlåset i duschen ojämnt.
Vi anser att dessa fel inte är dolda och inte av avsevärd betydelse.
En rättegång är dyr. Vi har anlitat advokat men vill kolla hur ni på detta forum med varierade erfarenheter anser.
N Nina Sol skrev:Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.
De felen han hävdar efter köpet med stöd av besiktningsman är:
Fel lutning på badrumsgolvet.
Saknas list.
Vattenlåset i duschen ojämnt.
Vi anser att dessa fel inte är dolda och inte av avsevärd betydelse.
En rättegång är dyr. Vi har anlitat advokat men vill kolla hur ni på detta forum med varierade erfarenheter anser.
Som säljare har du rättsskydd upp till 80% genom hemförsäkringen upptill en viss nivå.
Du behöver inte oroa dig.
Kolla med Mäklarsamfundet så hjälper dom dig.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg
Tror inte att det kostar mer än 6-700kr för att lämna in en stämningsansökan, så det är billigt, om han kan få till en förlikning på några hundra tusen genom skrämseltaktik!Andre Garemani skrev:
Inte i nya badrum, det här handlar om ett renoverat. Då får man göra en bedömning om det är värt att flytta för att få det bättre. Den biten missar många.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 874 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 874 inlägg