N
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Stockholm nära plattan/drottninggatan. Vet inte vad det är dem städar om de olika varje gång men det är stora läskiga maskiner som kör fram och tillbaka :oops:
Oj finns det bostäder där alltså. Trodde bara det var kontor (efter att man lyckats förstöra Stockholm City fullständigt).
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Upprätta ett klagomåls ärende hos kommunens Miljökontor.
 
  • Gilla
maglub
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Låter jobbigt. Jag hade nog flyttat.
Vänd dig till Miljö o Hälsa i din kommun
 
  • Gilla
maglub
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Låter föga troligt att de sopar gatorna och tömmer glas mån-fre så du aldrig får sova!
 
A
Bor man så centralt i Stockholm, så får man nog acceptera olägenheter i form av ljud. Det känns som ett ypperligt tillfälle att väga fördelar mot nackdelar och sedan ta ett övervägt beslut kring var du vill bo.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Har samma problem, bor i Stockholms innerstad. Det kan finnas andra skäl till att man inte vill flytta, så ett sådant svar är du säkert inte behjälpt av. Jag har anpassat mitt dygn efter städnätter, soptömning och ouppfostrade skällhundar. Säkert vet du vilka dagar och tider det gäller. Lägg dig strategiskt i tid och använd öronproppar när du måste. Stressen inför förväntad sömnbrist förvärrar Insomning och sömnkvalitet. Hitta en rutin. Är det för bullrigt, så kan man Också kontakta kommunens miljönämnd. Lycka till!
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Sök klimatruta, 50% ljudnedsättning, addera tjocka gardiner.
Tömning av glas innan 06.00 är inte okej håller med. :)
 
S svirrsvirr skrev:
Bodde i Kristianstad tidigare.

Gatusopning minst 5 dgr i veckan under snöfria period så gatorna ska vara snygga och rena enligt kommunen.
Sophämtning uppdelad på olika dagar så i snitt 4 dgr i veckan (beroende på vilket kärl som skulle tömmas just den dagen) och på det tidiga varuleveranser mer än varannan dag.
Så visst va det ett helvete till slut å bo mitt i stan.
Å det härliga ekot mellan husen gjorde sitt
Så det blev en flytt ut på landet

Så ja, den kan va en jäkla trafik tidigt och sent över dagen
Hade oturen att gatusoparen började sin slinga på min gata. Så innan 6 va inget ovanligt.

Under en period hade jag inget annat val än att bo kvar.
Alla har nog inte möjlighet att bara flytta heller.
Jag tror det är hur man är som människa med. Jag personligen hatar sopgubbarna då de inte kan köra lastbil, utan de är så gaskåta här att de fullgasar kalla motorer klockan 6 på morgonen. Deras parkering är 150 meter från mig och folk runt om har klagat.

Men innan bodde jag så att jag hade RV 21 på sovrumssidan och järnvägen vid vardagsrummet, visst var det jobbigt första året men man vande sig.

Har nu byns pulsåder 40 meter från huset och när järnvägen pajjade i veckan så gick det nog 50-60 bussar om dagen men det funkade.
 
Scouten skrev:
Bor man så centralt i Stockholm, så får man nog acceptera olägenheter i form av ljud. Det känns som ett ypperligt tillfälle att väga fördelar mot nackdelar och sedan ta ett övervägt beslut kring var du vill bo.
Jag håller med - även om det finns gränser för vilket buller man ska acceptera. Men det är riktigt tråkigt när någon (inte TS) som flyttar i direkt närhet till t.ex. en kyrka sedan klagar på klockringningen och vill att den ska stoppas.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Inte varje natt väl?
 
K Krille4 skrev:
Varje natt?

/Krille
Undrade precis detsamma. Känns osannolikt? Försök få koll på deras schema och lägg dig tidigare de dagarna och njut av att komma igång tidigt.

Går personligen och lägger mig 2230 och går upp just 0530
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hos oss är det inte så ofta man vaknar utav renhållningsfordon.
Skulle kunna vara någon snöplog på vintern då men klockan ringer 04:25 varje arbetsdag så oftas är man vaken innan de kommer förbi.
[bild]
Tänk hur olika vi lever! Fantastiskt!
/ Patrik
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Flytta till landet
 
S saltis99 skrev:
Vilken stad har städning varje dag och sophämtning varannan?
Jag tänkte samma sak. Sopbilen varje dag?
Det brukar vara en gång i månaden, den dan det står på skyltarna att det är parkeringsförbud.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Unikt namn
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Stockholm nära plattan/drottninggatan. Vet inte vad det är dem städar om de olika varje gång men det är stora läskiga maskiner som kör fram och tillbaka :oops:
Är det BRF byt fönster till ljudisolerade sådana.
Är det hyres, försök flytta (inom huset) så du får sovrummet mot innegården eller ett ställe där det inte är lika mycket buller.

Men att bo så centralt det går i Stockholm utan att andra människor hörs är nog att önska sig lite väl mycket.
Du skulle nog må bättre av att flytta längre ut, där det är tystare. Vilket inte borde vara så svårt om med tanke på din nuvarande bostads plats.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.