Eftersom jag jobbar med liknande grejer så .......

I Stockholm så får avfallshämtning ske mellan 06 - 22 och jag gissar att det samma gäller fraktioner som inte är kommunalt avfall, d.v.s. glas, well, plast etc. Visst händer det säkert att EP tummar lite på det och kommer straxt innan 6 och skulle övertramp ske regelbundet tar huvudmannen gärna emot information om detta. Sånt här är nämligen lätt att utreda då det nästan alltid går att se på minuten när behållare töms.

Jag får ta ibland ta emot synpunkter likt TS och mitt svar blir alltid ungefär som RalleB's post ovan dock klätt i person och situationsanpassade formuleringar. Och dessutom brukar jag nämna komplexiteten i att få en stad att fungera, hur många olika aktörer som måste samsas om tid och plats o.s.v. För det mesta så verkar budskapet gå fram och man nästan märker på reaktionen att dom fått sig en liten aha-upplevelse. Men ibland så ....

Satt en kväll för ett par år sen på en uteservering på Rörstrandsgatan och drack öl med bekanta. Ni andra 08'or vet redan men för er andra så kan jag förklara att sagd gata tidigare var en rätt normal innerstadsgata med normal tillgänglighet. Dom senaste åren har en del av gatan förvandlats till en nästan renodlad krog-gata under sommaren. Tongångarna har mestadels varit positiva även om den har varit mer eller mindre avstängd för trafik. Hur som helst kom jag förstås i slang med grannbordet och en av sakerna som vi alla var rörande överens om var hur trevlig Rörstrandsgatan under sommartid är nuförtiden. En i sällskapet var speciellt nöjd eftersom hon bodde runt hörnet och tyckte att kvarteret numera levde upp och blev så mycket mer levande. Dessutom kunde hon ju bara ta på sig tofflorna och gå ner och välja mellan massor av trevliga ställen att dricka Cava på.

När samtalet gled in på ämnet jobb, yrkesliv o.s.v. och hon förstod vad jag jobbade med så började hon rätt direkt ondgöra sig över både den tidiga sophämtningen, glasinsamlingen och alla andra störningsmoment i staden som gjorde det så svårt för henne att sova. Försökte till en början argumentera sakligt samt pedagogiskt och tydliggöra att boende i stadsmiljö kräver bl.a. tålamod och acceptans av störningsmoment men när hon efter ett tag blev direkt otrevlig, började gapa och blev konfrontativ så tröt mitt normalt rätt stora tålamod och jag upplyste kärringen högt och tydligt om att "när hon sitter och tycker synd om sig själv i sin åttamiljonerslya så kanske hon även skulle tänka på att glaset vars hämtning hon störs så mycket av och flera andra störningsmoment hon nämnt är en direkt konsekvens av det som hon nyss tyckte var så himla trevligt". Jag påpekade även att det som bekant inte är en mänsklig rättighet att bo i innerstaden och att minskad alkoholkonsumtion skulle öka chanserna till god sömn. När ordningsvakten bara flinade åt hennes redogörelse, fingerpekande och animerade kroppsspråk och stämningen blivit märkbart sämre lommade hon iväg tillsammans med väninnorna.

Men som ett svar på TS fråga. Jag gissar att det inte är aktuellt att skruva ner egocentrismen eller att revidera din verklighetsuppfattning men det finns ändå massor av saker du kan göra. Anpassa ditt boende t.ex. genom tystare fönster och att sova med öronproppar, flytta från stadsmiljö o.s.v.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 32 till
  • Laddar…
Haha, kollade TS posthistorik och i början av året sökte hen aktivt efter lgh. i innerstaden och i juni startas en tråd om en kommande totalrenovering. Således är valet av område och boende högst medvetet.

Tvivlar inte på störningsmomenten och kan förstå att det är jobbigt om man är lättstörd och/eller inte van sen tidigare med en stads stök och ljud men det kan väl inte vara nån överraskning att det med dom förutsättningarna finns lämpligare miljöer att bosätta sig i?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
C
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har det verkligen blivit värre med störningar genom tiden i stan?
Garverier? Det var liiite utanför det tidsperspektivet jag hade i huvudet.:rofl::rofl::rofl:

Nä, det varierar garanterat mellan olika områden. En del har säkert blivit lugnare.
Men ser jag på mitt eget boende har de senaste 15 åren varit total katastrof. Har haft minst sju miljardprojekt direkt utanför sovrumsfönstret.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Efter att ha bott i lägenhet som lägst 3 trappor upp förvånades jag över hur nära ljuden kom när vi flyttade till radhus. Det var en ren chock faktiskt då jag inte hade räknat med detta.

var nån form av grus på gångvägen bredvid så varje steg hördes in i sovrummet. När sopbilen kom tidigt på morgonen vaknade jag i ren skräck av ljudet

Vi trivdes aldrig och flyttade till lägenhet igen och bor nu högt upp. Jag tror nog jag ska hålla mig här uppe bland fåglarna
 
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
T thomasa88 skrev:
Hade liknande problem i Linköping. Var ett fordon som lät väldigt mycket.

Nedan är info jag fick. Tyvärr var de duktiga och kom precis kl 6. Fordonet lät väldigt högt, men utförarna sa att det inte var något fel på det. Försökte inte prata med fastighetsägaren, för det var en fastighet över 100m bort som hade dockningen. Intressant nog var det mycket tystare ett halvår senare...


Tekniska verken (beställare), Linköping:


Miljökontoret, Linköping:
Intressant... Får känslan sopgubbarna kommer lite tidigare för att få jobbet gjort. Kan förstå det men varför behöver man städa gatorna så sent på kvällen? Hur ser det ut hos er?

När jag bodde i Uppsala städade man tidigt på morgonen alltså samtidigt som sopgubbarna kom, det blev ett jävla liv men åtminstone bara vid en tidpunkt.
 
A Andy78 skrev:
Det blir nog svart göra något åt saken om det gick enkelt att tömma dagtid och städa nattetid så hade det nog varit förlagt så.
Sover du med öppet fönster?
Kan hända :oops:...

LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Du kontaktar miljönämnden i din kommun eftersom de har hand om bl a frågor om lukt, ljud etc

Tex ringde jag när jag bodde på Södermalm. Tidigt varje morgon kom leveranser till en matbutik. Det visade sig att de kom en timme före tid som var ok. Det var inga problem efter det
Tack jag har gjort det nu, och jag har inget bättre för mig så kommer terrorisera dem.
 
  • Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nej du, det där är individuellt. Bara för att du har lätt för det så har inte alla andra det. Själv vaknar jag av att ett björklöv faller två mil bort och har alltid haft svårt att somna. Sambon skulle sova sig igenom en full brandkårsutryckning i sovrummet och kan somna halvvägs genom en mening. Han säger också sånt där trams "det är ju bara att slappna av så somnar man" då han inte förstår eftersom han aldrig upplevt det.
Visst är det mycket individuellt. Det är inte bara att slappna av, det handlar mer om en mental inställning som det i mitt fall var hyfsat lätt att nå trots att jag var ganska störningskänslig. Efter att i 2 år ha stört mig på alla ljud från gatan och undersökt ljuddämpande åtgärder så bestämde jag mig (efter att ha läst lite om mental träning) att inte bli irriterad av störande ljud. Jag kan fortfarande vakna av ljud, jag noterar ljudet, vet att jag inte blirpåverkad av det och somnar om inom en någon minut eller två. Tidigare blev jag irriterad och ibland arg när jag blev väckt och då var det svårt att sova bra därefter.

Är ljudet tillräckligt högt och varar tillräckligt länge så kan det förstås ändå utgöra ett problem för mig, men mina problem med störande ljud minskade väldigt mycket efter att jag "bestämde mig" att inte för att låta mig störas.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Är inte varje natt gissar jag? Bit ihop. 5timmar är mycket mot vad småbarnsföräldrar får sova.
Tänk positivt.
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har det verkligen blivit värre med störningar genom tiden i stan?

Är rätt säker på att garverier va rätt störande mitt i centrum på sin tid, skillnaden är att då gnälldes det inte att det pågick företagsamhet mitt i centrum.
Vaknade precis och plockade fram Peter Englunds bok om ”Tystnadens historia…” där det skrivs lite om oljud ”förr”.

En sida ur en bok som diskuterar uppkomsten av "Bullret Som Problem" i Europa under 1700-talet och urbaniseringens effekter på ljudnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gravyr av William Hogarth, "The Enraged Musician", med en irriterad musiker och olika människor som skapar oväsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Viking_J och 6 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Det är väl bara en gång i veckan?
 
Patrik440
Hos oss är det inte så ofta man vaknar utav renhållningsfordon.
Skulle kunna vara någon snöplog på vintern då men klockan ringer 04:25 varje arbetsdag så oftas är man vaken innan de kommer förbi.
Tidig morgonvy över en lugn lantlig uppfart med bilar och ett fågelhus, omgivet av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sopbilen kommer en gång i veckan. Gatorna städas på de flesta ställen en gång var 14:e dag och att de dagarna sammanfaller med sophämtningsdagen måste vara ovanligt. Om det gör det så talar vi om en störning var 14:e dag. Kan knappast vara ett problem.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det är väl bara en gång i veckan?
Absolut inte, städning varje dag och sophämtning. Dock tömning av glas containern varannan dag så det ljudet "slipper man" ibland.
 
  • Ledsen
svirrsvirr
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
En stilla undran: Städas gatorna VARJE dag? Kommer sopbilen o tömmer glas VARJE dag? Låter horribelt isf.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hos oss är det inte så ofta man vaknar utav renhållningsfordon.
Skulle kunna vara någon snöplog på vintern då men klockan ringer 04:25 varje arbetsdag så oftas är man vaken innan de kommer förbi.
[bild]

/ Patrik
Fint :love:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.