SnällKyckling Kycklingen skrev:
Absolut inte, städning varje dag och sophämtning. Dock tömning av glas containern varannan dag så det ljudet "slipper man" ibland.
Vilken stad har städning varje dag och sophämtning varannan?
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Hej! Då förstår nog alla hur svårt det kan vara att sova på dagen när allt annat är igång. Tänker på alla skiftesarbetare inkl mig själv som har oregelbundna tider. 5 timmar är bra. Öronproppar är bättre Lycka till!
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Vilken stad har städning varje dag och sophämtning varannan?
Stockholm nära plattan/drottninggatan. Vet inte vad det är dem städar om de olika varje gång men det är stora läskiga maskiner som kör fram och tillbaka :oops:
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej! Då förstår nog alla hur svårt det kan vara att sova på dagen när allt annat är igång. Tänker på alla skiftesarbetare inkl mig själv som har oregelbundna tider. 5 timmar är bra. Öronproppar är bättre Lycka till!
Tack okej :oops:
 
Den här tråden får mig att minnas tillbaka till min (enda) kurs i juridik under universitetstiden.

Hälften av studenterna började tjafsa om huruvida det moraliskt var riktigt att Bengan kunde få behålla Bertils stulna cykel.

Den andra halvan fattade att vi snackade om en komplicerad juridisk fråga, som var speciellt utformad för att vara ett bra exempel.

Det första lägret var överrepresenterade bland de som kuggade kursen.

Vad har era barn eller valet av bostadsort med frågan att göra? Troligtvis omedvetet mobbar ni TS med ett ganska effektivt maktmedel, härskartekniker; tre av sju möjliga (se https://www.jusek.se/tidningenkarriar/artiklar/2020/03/vanliga-harskartekniker/).

Forumets moderatorer borde ju ha skurit som satan i tråden redan, tycker jag.

Till TS:

Börja med att snacka med de verksamheter som för oljud. Samla lite data och sammanställ det sakligt.

Även om de kanske inte slutar med verksamheten under tiderna som är oangenäma för dig, kanske de kan lägga om rutterna så att de hamnar i mer barnvänliga områden, för de som bor där verkar juninte behöva någon sömn.
 
  • Gilla
  • Haha
Mies och 12 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Ljuddämpande gardiner är förbluffande bra
Ursäkta för att kapa tråden, men jag letar faktiskt efter bra ljuddämpande gardiner. Kan du rekommendera några?
 
Sätt ett laminerat uppslag på glasiglon med texten "Avstängd" och hänvisa till närmsta glasiglo. Garnera med lite rödgula plastband över öppningen.

(Jag vet att det inte är ok)
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
tror inte du kan det, rekommenderar öronproppar.
 
kontakta kommunen och gör dem uppmärksam om att den bryter mot buller reglerna.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Kontakta kommunen och påminn dem om reglerna för bullrande verksamhet i tätt bebyggda områden.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Köp ett hus på landet. Gärna så långt ut i skogen du kan hitta något
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Absolut inte, städning varje dag och sophämtning. Dock tömning av glas containern varannan dag så det ljudet "slipper man" ibland.
Bodde i Kristianstad tidigare.

Gatusopning minst 5 dgr i veckan under snöfria period så gatorna ska vara snygga och rena enligt kommunen.
Sophämtning uppdelad på olika dagar så i snitt 4 dgr i veckan (beroende på vilket kärl som skulle tömmas just den dagen) och på det tidiga varuleveranser mer än varannan dag.
Så visst va det ett helvete till slut å bo mitt i stan.
Å det härliga ekot mellan husen gjorde sitt
Så det blev en flytt ut på landet

Så ja, den kan va en jäkla trafik tidigt och sent över dagen
Hade oturen att gatusoparen började sin slinga på min gata. Så innan 6 va inget ovanligt.

Under en period hade jag inget annat val än att bo kvar.
Alla har nog inte möjlighet att bara flytta heller.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Hahahaah, mentalt slappna av..
R Riemann skrev:
Bor själv i stan med en massa störande ljud. Den billigaste lösningen är att slappna av och mentalt acceptera ljudet, somna om. Lättare än man tror faktiskt
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Intressant... Får känslan sopgubbarna kommer lite tidigare för att få jobbet gjort. Kan förstå det men varför behöver man städa gatorna så sent på kvällen? Hur ser det ut hos er?

När jag bodde i Uppsala städade man tidigt på morgonen alltså samtidigt som sopgubbarna kom, det blev ett jävla liv men åtminstone bara vid en tidpunkt.
För mig i Linköping städas gatorna en gång på våren. Både när jag bott i lägenhet och villa. Kan hända att det städas mer centralt. Annars lär det bara väsnas 6-18. Centralt får dessutom bara taxi och buss köra på kvällen och de flesta cyklar.

Det men vaknar av är 6-flyget om man bor nära civila flygplatsen.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
För övrigt måste din gata vara den renaste i landet.
Med tanke på att det dricks så mycket i huset att kommunen måste tömma glasbehållarna varje dag så finns det nog även behov av att sopa gatan varje natt. Allt glas hamnade nog inte i behållaren…
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
N
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Bor på landet i lugn och ro men har upplevt det du beskriver många gånger när jag bott på hotell. Rent ut sagt vidrigt så jag förstår verkligen din känsla.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.