D Dr Jumping Jack skrev:
Varför i all världen väljer du och TS att bo på sådana utsatta platser. Varför inte låta oss andra bo där (som tål lite oljud).
Jag hade och har inga problem alls med trafiken när den är normal. Det jag har problem med är sopbilsförare som är lite tappade och ger fullgas 20 meter klockan 0550 på lördagmorgon. Det är antingen brutalt fel på bilen eller föraren för kompisen från polen som kör volvo fh med trailer låter knappt något alls när han kör iväg ;)

Sen ska du ha klart för dig att deras parkering tillkom EFTER jag flytta till mitt hus, och mina föräldrar som bor närmre flytta in i sitt hus 83. Så visst kan chaffisarna skärpa till sig.

Miljökontoret skiter i att tala om för chaffisarna att de är ett problem.
Skånetrafiken sa åt ersättningsbussarna att nämnda väg INTE är en racerbana och då börja de bete sig :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Allvarligt?! Ni väljer att bosätta er i stan men har problem med ljud?

Tänk efter lite nu, de tömmer ERA sopor/skräp och ni är garanterat inte de enda på deras runda.

Hade ni hellre föredragit att de kom kvällstid när ni har tacofredag + fått betala mer i avgift för sophämtning/skatt till kommunen?

Klart som fan de vill börja tidigt för att kunna gå hem tidigare.
Räck upp en hand ni som hellre börjar senare på morgonen och jobbar längre på eftermiddagen.

Inte många som vill ha det så, samt handen på hjärtat, hur många av er/oss med flexibel arbetstid försöker inte jobba in så man kan gå tidigare t.ex på fredagar?

Acceptera att alla har olika jobb och sluta se ner på olika yrken. Var tacksam att nån vill jobba med att ta hand om eran skit istället.

Och nej, jag jobbar inte med sophämtning men jag kan tänka längre än näsan räcker…
Vissa verkar tro att det är deras administrativa jobb som får Sverige att gå runt och att alla andras jobb är oviktiga. :crysmile::crysmile::crysmile:

Alla som jobbar bidrar på ett eller annat sätt till att vårat samhälle drivs framåt oavsett position.
Jag räcker upp handen!
Jag och 12-14% av befolkningen kvällspigga, men i princip hela samhället är anpassat efter de morgonpigga.
Jag lägger ingen värdering i det, men det kanske kan vara intressant för dig att leva vidare med den kunskapen.
Dessutom tror jag en majoritet av alla levande varelser hellre blir störda i vaket tillstånd än i det motsatta.
 
  • Gilla
mcj och 4 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Flytta till Italien. Där störs Du inte av sophämtningen
 
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
Du får flytta ut på landsbygden. Här töms inte glasåtervinningen varje dag. Inte varje vecka heller. Inte ens en gång i månaden.

I vår by blev inte glasigloon tömd på hela sommaren men vi super inte lika mycket som i stan så det behövs inte. Fast det kan ju bli problem ändå.
Överfull grön glasåtervinningsbehållare med utspridda tomflaskor och skräp på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det blev fullt ställde vi tomglasen bredvid och kontaktade de som tömmer. Två veckor senare bytte de kärl.
Överfulla glasåtervinningsbehållare med tomglas och sopor runtom på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däremot dröjde det ytterligare några dagar innan de tog med sig glaset.

Fast vi sover gott om morgnarna här i byn :D
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Kempa_swe
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Öronproppar
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?[/QUOTE
 
Keiller Keiller skrev:
Du får flytta ut på landsbygden. Här töms inte glasåtervinningen varje dag. Inte varje vecka heller. Inte ens en gång i månaden.

I vår by blev inte glasigloon tömd på hela sommaren men vi super inte lika mycket som i stan så det behövs inte. Fast det kan ju bli problem ändå.
[bild]
När det blev fullt ställde vi tomglasen bredvid och kontaktade de som tömmer. Två veckor senare bytte de kärl.
[bild]
Däremot dröjde det ytterligare några dagar innan de tog med sig glaset.

Fast vi sover gott om morgnarna här i byn :D
Har ni ingen åvc eller liknande i byn?
 
A Andy78 skrev:
Har ni ingen åvc eller liknande i byn?
Jo, det är ju där glasigloon står.
 
Keiller Keiller skrev:
Jo, det är ju där glasigloon står.
Pån "soptippen"?
 
Keiller Keiller skrev:
Du får flytta ut på landsbygden. Här töms inte glasåtervinningen varje dag. Inte varje vecka heller. Inte ens en gång i månaden.

I vår by blev inte glasigloon tömd på hela sommaren men vi super inte lika mycket som i stan så det behövs inte. Fast det kan ju bli problem ändå.
[bild]
När det blev fullt ställde vi tomglasen bredvid och kontaktade de som tömmer. Två veckor senare bytte de kärl.
[bild]
Däremot dröjde det ytterligare några dagar innan de tog med sig glaset.

Fast vi sover gott om morgnarna här i byn :D
Kontakta FTI, så där får det ej se ut! De har ansvar för alla återvinningsstationer. Skamligt!
https://www.ftiab.se/752.html

Edit: är det en ÅVC istället så prata med ansvarig på anläggningen.
 
K
Återvinningen här i byn så får vi som använder den se till att anmäla när något behöver tömmas
 
Då ska man välja, för väljer det gör man. Bo vid brandkårens."huvudgator" Då skulle man snabbt inse att man har det lugnt å skönt. Gärma dessut en krogtät gata... Med krogar runt om. Där finns det att titta på! Underbar utsikt....



Förresten, sirener får man köra med dygnet runt om man måste.

Sopbilen kommer lagom för att markera för de sista glada att gå hem.
Det är innerstan. Det är något man måste älska. Varför annars betala massa pengar extra?

Störs av ljud så måste man tänka på var man bor. Är väldigt ljuskänslig så varför inte flytta ut på landet?
Om man nu envisas med att bo i innerstan, där allt låter. Bygg dig ett ljudisolerat rum. Med ljudisolerat fönster. Eller så väljer du att ljudisolera klädkammaren.
Det är troligen ingen bättre ragningsreplik....
",Kom med hem, min klädkammare är ljudisolerad";)
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Gatorna städas 00 och sopbilen kommer 05:30 då tömmer dem och krossar glas. Jag klarar inte av det här mer får bara 5 timmar sömn kan man göra något åt saken?
Varje dag ?
 
Jag frågade min kollega på vart jag ska bo och då svarade han med "läge, läge, läge". Så självklart lyssnar jag på allt folk säger till mig och därmed mitt val. Men detta är det värsta eländet jag varit med om.

Bodde tidigare vid centralstationen i Uppsala, kändes som på landet lugnt och tyst förutom några knivhuggningar ibland.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag frågade min kollega på vart jag ska bo och då svarade han med "läge, läge, läge". Så självklart lyssnar jag på allt folk säger till mig och därmed mitt val. Men detta är det värsta eländet jag varit med om.

Bodde tidigare vid centralstationen i Uppsala, kändes som på landet lugnt och tyst förutom några knivhuggningar ibland.
Jag har bott både bredvid bromma flygplats landningsbana, en pendeltågsstation och även en avgassystemsfirma som körde in bilar 6 på morgonen.
Jobbigt i början men efter ett tag vaknar man inte av ljudet med öppen balkongdörr.
 
R
Mr Adventurer Mr Adventurer skrev:
Jag räcker upp handen!
Jag och 12-14% av befolkningen kvällspigga, men i princip hela samhället är anpassat efter de morgonpigga.
Jag lägger ingen värdering i det, men det kanske kan vara intressant för dig att leva vidare med den kunskapen.
Dessutom tror jag en majoritet av alla levande varelser hellre blir störda i vaket tillstånd än i det motsatta.
Då ska du också få en kunskap som du kan ta med dig i livet.
Jag är en av dessa 12-14% (enligt dina siffror) som är kvällspigg…
Det har jag varit hela livet och går i princip aldrig och lägger mig innan 00-01.
Trots det så går jag mycket hellre upp tidigt för att sluta tidigare.
För vem fan vill sitta och jobba på kvällen när man är som piggast? :crysmile:
Inte jag iallafall, då vill man ju ha sin energi till familj/hobbys/vänner/projekt.
Inte jobb… men har man inget liv utanför jobbet så…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.