Hej!

Har beställt en sk multimaster från Axminster...
Nu kom jag på i efterhand att märkspänningen på engelska maskiner är 240volt

Fungerar det att köra en sån maskin på 230 volt, (Hoppas det) ?

Vad gör man annars?

// Marta

Visst gör det det, det är säkert exakt samma maskin som i Sverige dessutom, med en annan klisterlapp.

Mikael_L
Precis, nästan 100% säkert.
De maskiner vi konstruerar på mitt företag testar vi att dom fungerar och klarar EMC-krav osv från 198V till 264 Volt. För att fungera på alla marknader, med de tillåtna spänningsdifferenserna i åtanke med.

Ibland ska det tom fungera från 85Volt också, då är produkten fungerande även på den Japanska och Amerikanska marknaden.

Jobbigt att det inte går att standardisera såna här saker !!!

Precis som Jon_h säger så är det samma maskin som säljs i sverige, dock är det inte en annan klisterlapp på den, det är samma klisterlapp som i sverige och det står faktiskt 230v på! Så det är engelsmännen som får "tänja" på gränserna. Svensk instruktionsbok och DVD med svenskt tal följer med (samt på ett antal andra språk) Därimot så sitter det en engelsk kontakt på sladden så antagligen så får du skaffa en adapter eller helt enkelt klippa av kontakten och skruva på en ny. Tyvärr vet jag inte vad det är för regler som gäller angående elsäkerhet så jag törs inte rekommendera dig hur du skall göra. Maskinen är dubbelisolerad så kabeln har ingen jordledning men det innebär att även kontakten är dubbelisolerad (helgjuten) och jag kan tänka mig att reglerna säger att kontakten skall vara helgjuten för att få kontakteras med stickpropp som kan anslutas till jordat uttag med andra ord skall hela kabeln bytas. De flesta sätter dock på en jordad stickpropp, men som sagt så vet jag inte vad det är som gäller, men du kan ju gissa hur jag har gjort... ;)

SmygvinkelChalle har ju iaf konstaterat att det sitter en märkskylt med 230 V på den engelska varianten. Jag skrev ett inlägg där jag var brydd över detta faktum i Feins reservdelslista då Fein faktiskt har en motor för 240 V.

Mikael_L: Att era maskiner fungerar över ett brett inspänningsområde beror nog på andra orsaker. I handverktyg där det inte finns plats eller ekonomi för avancerad kraftelektronik eller andra avancerade lösningar så är effekten kvadratiskt prop. mot inspänningen.

http://www.byggahus.se/forum/verkty...77-ny-fein-multimaster-modell.html#post416728
Jag såg att "bastuvagnen" hade hittat multimastern i england för lite billigare pengar på axminster.co.uk. Så därför skulle det vara bra att veta:

Jag har ställt frågan förut och den blev väl aldrig riktigt besvarad men är det någon som vet om det är samma motor i en engelsk 240 V-maskin som i en 230 V? Och isf, är effekten angiven för 230 eller 240 V?

Det ger ju en effektskillnad på 9 %, visst inte så stor kanske men ändå.

Jag ger ett halvt svar till mig själv här efter att ha studerat reservdelslistan för en multimaster. Den finns i följande versioner för 50 Hz. Hmm, ska man tolka detta som att Storbritannien har en egen modell och motor för 230 V? Skumt! Visst, en annan kontakt men varför 230 V då England har 240 V. Har Skottland och Wales kanske 230 V?
- 72292700237 MSXE636II (50Hz,230V)
- 72292706244 MSXE636II/KB330 (50Hz,240V) AU
- 72292708230 MSXE636II/KB406 (50Hz,230V) CH,IT
- 72292724239 MSXE636II/KB466 (50Hz,230V) GB

OBS:
Ni som vill ha snabbfästet ska inte köpa "start"-paketet.

tackar för många bra svar..

Nu är jag inte orolig längre...

Bara att vänta in leveransen kanske köpa en ny kabel på ELFA om man vill vara ordentlig...

Tackar // Marta

Betong skrev:
Jag har ställt frågan förut och den blev väl aldrig riktigt besvarad men är det någon som vet om det är samma motor i en engelsk 240 V-maskin som i en 230 V? Och isf, är effekten angiven för 230 eller 240 V?

Det ger ju en effektskillnad på 9 %, visst inte så stor kanske men ändå.
Hur räknar du för att få 9%.
ca 4% borde det ju bli.

Nu är det många år sedan jag gick el utbildning så minnet kan svika mig.
Men är det inte så att man levererar ut 240v ur alla transomator stationer i Sveriges men att man räknar med en spänings förlust, och därför sätter märk späning till 230v

teed skrev:
Nu är det många år sedan jag gick el utbildning så minnet kan svika mig.
Men är det inte så att man levererar ut 240v ur alla transomator stationer i Sveriges men att man räknar med en spänings förlust, och därför sätter märk späning till 230v
Jepp!
Mät i ditt vägguttag, du kan ha närmare 240V beroende på var i nätet du bor.
Fast också närmare 220V förstås :surprised:

dennis_f skrev:
Hur räknar du för att få 9%.
ca 4% borde det ju bli.
Nej, strömmen blir lägre till att börja med i och med att resistansen i maskinen är samma, och sedan blir effekten lägre ändå, i och med att effekt är ström gånger spänning. Den lägre spänningen påverkar resultatet två gånger så att säga.

Intressant att de fanns en 240V motor till den gamla maskinen, jag kikar på reservdelslistan (med sprängskiss) på den nya FMM250Q, där är motorn inte benämd som en komplett enhet utan där är vissa delar utbytbara för antagligen 110V alternativt 220-240V med andra ord så är det exakt samma delar i motorn för de länder som kör mellan 220 och 240 volt (om det nu är något land som fortfarande kör på 220).

Därimot så skiljer sig reservdelsnumren vad det gäller sladden med den fastgjutna stickproppen.

Tänkte att jag skulle meddela att maskinen fungerar precis som alla sagt helt perfekt, efter byte av stickpropp.

På märkskylten står som nämnt 230v.

Tackar för hjälpen

/ Marta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.