Hej,

Har en fråga om material till blindbotten.

Har en gammal timmerkåk från 1700-talet som jag totalrenoverar och har börjat lyfta upp alla golv. Skottat bort all isolering (som bestod av sand, sågspån, jord mm mm) och plockat upp en råkass blindbotten som bestod av gammal bred ytterpanel (rödmålad) och mer eller mindre vittrat sönder. 10 cm ner till marken från blindbotten. Balkarna eller syllarna eller vad det heter ligger med cc 90-120 och består av riktigt friska gamla stockar.

Min fråga, vad ska man ha för material till blindbotten? Jag kommer inte göra blindbotten toktät utan låta det glipa på sina håll några mm mot stenfotsgrunden som består av gamla stora granitblock (ojämna).

Fungerar asfabord? Masonit? Cellplast? Eller vad?
 
Det fungerar med asfaboard och liknande, men jag hade valt vanlig hederlig råspånt. Rättare sagt, jag valde det i mitt torp. Stadigt att gå på innan isolering och lgolv kommer på plats, trots spännvidden. Och så tycker åtminstone jag att det känns bra med massivt trä. '

Men du, hur ser marken under ut? Finns det påväxt på undersidan av bjälkarna? Det kanske kunde vara aktuellt att schakta bort en decimeter jord till nu när du ändå rivit upp allting.
 
Instämmer, gräv bort lite jord. Om du är ambitiös och minsta fuktrisk finns kan du t o m gräva bort mer och fylla med ex lekakulor.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Instämmer, gräv bort lite jord. Om du är ambitiös och minsta fuktrisk finns kan du t o m gräva bort mer och fylla med ex lekakulor.
Eller ännu hellre tvättat makadam, den är mindre kapillärsugande än lecan.
 
Ja, nu är jag ingen expert direkt, men syllarna/stockarna har legat på plats i säkert 200 år och ser jättefräscha ut, marken är relativt torr..... sedan ligger stockarna "lösa" (så att man enkelt ska kunna byta ut dom har jag fått förklarat för mej) på stora stenar på backen, riskerar jag inte konstruktionen om jag gräver ut en massa sand/jord då? Då måste jag väl fixa nya "fundament" till stockarna?

Såg ingen tillväxt på den tidigare blindbotten förutom att den var asgammal och bestod av gammal ytterpanel. Den var iofs himla murken........... kanske gammal påväxt?

Ska man inte satsa mer på dräneringen utanför så att man har bra avrinning istället? Marken har ju legat i "träda" under huset i ca 300 år.
 
Råspont låter iofs bra, men för 150 kvm så blir det väl ändå ganska dyrt eller? Blir det inte billigare med asfaltboard?
 
lofjon skrev:
Såg ingen tillväxt på den tidigare blindbotten förutom att den var asgammal och bestod av gammal ytterpanel. Den var iofs himla murken........... kanske gammal påväxt?
Men att den är murken betyder ju liksom att den har varit utsatt för för mycket fukt. Det är ju ett otvetydigt tecken på att blindbotten ligger för nära marken.

Och nej, om du gräver ur så lite som 100 millimeter riskerar du knappast att rubba någonting. Närmast stenarna (45 graders vinkel neråt från stenen) kan du ju lämna marken orörd.
 
Råspont och asfaboard kostar exakt lika mycket enligt Byggmax prislista.

Jag skulle ha valt råspont i ett så gammalt hus eftersom massivt trä har bra möjlighet att ta upp och avge fukt allt eftersom RF varierar i grunden.

Vet du om blindbotten är utbytt under husets livstid eller är det orginalbrädorna som nu är murkna? Om det är orginal skulle jag definitivt gå på trä - tror nämligen inte att asfaboard eller cellplast håller i 300 år.....


/Ingenjören (som fått nytt namn efter uppdateringen....:(
 
Det blir råspont, det är nu klart efter det att jag kollat priserna.

Sedan kan jag berätta att gamla blindbotten säkerligen lagts dit dör ungefär 100 år sedan och var då redan utdömd som ytterpanel, varför jag tror det? Jo, en del av blindbottenbrädorna hade tydliga insektsangrepp (gaaaamla) och dom var rödmålade samt hade även "hackspettsangrepp).

Är rådet då att ha ca: 10 cm mellan blindbotten och backen, eller ska det till mer?
 
Som både jag och Dr_jerkyll skrivit tycker vi att du ska gräva bort mer.
 
Jag röstar INTE på asfaboard. Jag la det som botten i vår altan med kutterspånsfyllning mellan bjälkarna, fick sätta bräder under för asfaborarden "hänger" ner sig....
 
Finns en spånskiva som är antimögel
behandlad som går att använda för
ditt ändamål.
Vet tyärr inte pris.

Mvh Putte
 
Hur stort avstånd bör det vara mellan blindbotten och backen? 20, 30 cm eller ännu mer?
 
Ju mer desto bättre, men en sisådär 20-30 cm funkar nog. Det beror ju också på hur mycket fukt marken släpper, men det verkar ju inte var alltför jävligt hos dig. Då hade bjälkarna varit skadade.
 
Kanske även en vindpapp på råsponten kan vara på sin plats innan nya isoleringen (en hygroskopisk kanske?) fylls på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.