Tele2 vad ska man säga.P Pallewea skrev:Är det fler än jag som blivit med Tele2-avtal utan att bett om ett.
Bakgrunden är försäljning av en bostadsrätt, Brf har ett gruppavtal sedan flera år med ComHem numera Tele2. Lägenheten såldes i januari i år och den nya lägenhetsinnehavaren tog över modemet och allt var frid och fröjd. Men i mars ringde ”johan” på Tele2 och ville kränga kanalpaket. Ledsen sa jag, lägenheten är såld och jag är inte längre medlem i denna Brf. Aj, aj nu blev det problem. ”johan” förklarar att jag skulle ha sagt upp mitt gruppavtal och att jag har uppsägningstid på detsamma men ”johan” kan hjälpa mig med uppsägningen. Han behöver veta min adress och så måste jag legitimera mig med bankid så är saken klar men det kommer en faktura för uppsägningen av gruppavtalet. Nu börjar cirkusen och som ni förstår har jag blivit blåst av Tele2 kundtjänst.
Mitt gruppavtal hade gjorts om till ett nytt tillsvidareavtal (bredband 50/10 och fast telefoni) med min hemadress som leveransadress. På denna plats har jag sedan drygt 10 år fiber med tjänst från annan leverantör, fast telefoni har jag inte haft sedan min första mobil för sådär 30 år sedan.
En bit in i april kom ett mail/sms om att jag hade en ”obetald faktura” inget mer. Efter några försök kom jag i kontakt med kundtjänst och anger födelsenummer. - Hej, ni skriver att jag har missat någon faktura vad är det? jag har inte fått någon. ”-Du måste använda mobilt bankid.” -Kan du inte svara trots att du har alla mina data. Hur kan jag få reda på vad jag är skyldig och för vad? ”Logga in på mina sidor”. -Har jag något sådant jag är ju inte kund hos er? ”Det har alla med Tele2-avtal”!!
Precis 377kr för ett 50/10. Som ersättning till Tele2 för utebliven uppsägning av gruppavtal, eller? Surt och våldsamt överpris men OK, tydligen har jag klantat mig genom att glömma att säga upp min del av det gruppavtal som Brf har inbakat i månadsavgiften.
Tror ni det slutar här. Nej, nej jag har ju tecknat ett avtal med Tele2 och de påstår att de alltjämt levererar bredband och fast telefoni till min hemadress. Deras ”tekniker” har dessutom verifierat detta. Så i slutet av maj kommer en bekräftelse på att jag vill avsluta mina ”avtal” med Tele2 från sista juni!! En bit in i juli kommer en faktura denna gång på 355kr för 50/10 plus fast telefoni som levererats till min hemadress. Detta är rent tekniskt inte möjligt och således en ren lögn från Tele2.
Hög puls och förnyade kontakter. Kundtjänst svara lite arrogant att jag måste fullfölja mitt avtal. Jag bestrider senaste fakturan men detta kan ej göras muntligt via tfn. Jag skickar mejl med ett bestridande men detta kan inte beaktas för de vet inte att jag är jag. Jag frågar om en adress dit jag kan skicka ett bestridande. Inget svar, som väntat. Jag åker till närmaste Tele2 butik men de hanterar inte klagomål och definitivt inte ett bestridande av en faktura och dessutom har chefen semester. -Kan du hjälpa mig med en adress som går fram till kundtjänst, ni skickar väl iväg avtal mm dit. ”Vi har ingen adress till Tele2”. -Eftersom jag betalar för fast telefoni kan du hjälpa mig med att ta fram mitt tfn-nummer? ”Som sagt, chefen har semester.”
Av detta lär man sig att Tele2 i praktiken tillämpar 3 månaders uppsägningstid för den enskilde vid flytt från en Brf med gruppavtal trots att man inte lidit någon ekonomisk skada. Brf-en betalar hela tiden avtalat pris. Dessutom överprissätter man den fiktiva tjänsten.
Var försiktig med att använda mobilt BankID i kontakter med Tele2, deras samvete är rymligt.
Dem lurade mig med mobilabb skulle ha fungerat på nya adressen. Gjorde ju aldrig det. Men gick inte heller ångra då den var tagen på gamla adressen. Hos Tre gick det ångra abb efter 6 månader pga täckningsproblem.
Jag hade även hos Tele2 fast ip telefoni som kostade 0kr/mån men med minutavgift. Plötsligt gjordes den om att den skulle kosta var det 69kr/mån men har fria samtal till svenska fasta telefoner. Tog den ursprungligen för att kunna ringa Finland någorlunda ekonomiskt och folk där detsamma. Var svindyrt ringa mobiler frpn mobiler (än idag är det det, kräver olika sorters avtal utland osv).
Tele2 hade tom en tid och datum dem skulle ha pratat med mig men den gick säga upp för var tydligen inom 14 dagar 😁 var ändå inget jag använde då jag hade redan en bättre lösning finskt simkort i mobilen 😎
Ok men allt detta med att butikerna inte hanterar klagomål och alla andra hinder du förklarar är ju för att tele2 själva bestämt att det ska vara så.C Chai två skrev:Jobbar hos Tele2 och ska försöka besvara en del av dina frågor, då jag är på semester så får du ta specifika årtal med mera med en nypa salt då jag inte kan dubbelkolla information, samt så jobbar jag inte med just dessa uppgifter vardagligt:
Gruppavtal fungerar oftast så att du som bostadsrättsägare eller hyresgäst står på själva avtalet hos Comhem/Tele2 oavsett om detta kostar 0kr/månad eller 300 kr/mån. Brfen har enkelt bara avtalat med olika priser på just den adressen. De står sällan på avtalet utifrån vad jag sett.
Om avtalet kostar dig någonting beror på vilken tjänst man har samt vilka tjänster och avgifter föreningen har avtalade rabatter osv för.
För denna del så ligger ansvaret på dig att avslutade när du ej önskar den längre, alternativt skriva på en överlåtelseblankett tillsammans med nya ägaren, detta kan bli problematiskt ifall nya ägaren inte inte passerar kreditbedömningen och inte tillåts ta över tjänsten. Beroende på kontaktuppgifter man fyllt i på blanketten så kan det i värsta fall betyda att du inte ens får reda på detta, utan fortsätter äga / betala. Bästa är att säga upp, om du inte känner personen och har en kommunikation med varandra.
Beroende på när du tecknade detta avtal så kan det helt korrekt vara 3 månaders uppsägning, men då pratar vi aktivering från innan ca 2014 där någonstans. Eller så har du haft bindningstid på tjänsten, och då kan man säga upp tidigare mot en slutbetalning av tiden. Alternativt så sägs avtalet upp till bindningstidens slut, då fortsätter man få fakturor.
Är avtalet ca minst 1,5 - 2 år gammalt så har du troligtvis fått en s.k prisjustering/ abonnemangsförändring också. Detta sker då o då och är igenligen antingen pga att Tele2 / Alla andra leverantörer slutar med denna typ hastighet etc och dem korrigierar priset utefter den nya tjänsten du får, ofta med rabatt initialt, eller att som alla känner till, inflationsorsak/ursäkter. Prisförändring sker helt enkelt.
Som grädde på moset så kan BRF säga upp avtalet med Tele2 eller vice versa såklart, det betyder att alla rabatter för dessa adresser försvinner helt och hållet, och det är ens skyldighet att säga upp sina avtal om man inte önskar detta nya ordinarie pris, OM de inte sägs upp tillsammans med brytet mellan Tele2 och BRF, information om detta går ALLTID ut till abonnemangsinnehavarna, beroende på vilken epost samt utskicksadress man har på sin kundprofil. Har man inte detta uppdaterat så får man dessvärre skylla sig själv. (har en ny person bara börjat använda din tjänst och betalat fakturorna som gått ut till denne, i ditt namn, så kan de helt enkelt välja att sluta betala när de önskar så hamnar du i skiten i stället.
Det framkommer inte i texten för mig hur ni gjorde bytet mellan varandra.
Att denna ''Johan'' ringer upp dig för att sälja tjänster, säger mig spontant att det högst sannolikt men inte skrivit i sten, är en säljare från ett Telemarketing företag, t.ex iSales, Effective Communication och dess like, dessa ringer bef och nya kunder för att sälja tjänster. De har såvitt jag vet ingen möjlighet alls att hjälpa dig med något annat än just teckna avtal för att ändra dina tjänster till t.ex en högre hastighet, eller teckna helt ny tjänst. Dem är ofta men inte alltid, väldigt fula med sina förfaranden. Det är ett under att t.ex iSales ens får fortsätta...
När du ringer till kundservice så blir man förfrågad om mobilt bankid i växeln samt ev hos kundservice (om man skippade växeln) för att man ska visa att man är den man utger sig att vara, detta är en säkerhet för kunder men också för Tele2, varför man nekar att göra detta när man själv ringer en kundservice är oförstårligt för mig, man vet ju vart man ringer?
När man signerar i sitt bank id för identifiering så står det att man identifierar sig, iaf hos Tele2.
Fakturan du har fått så berättar du inte om det är förskott eller efterskottsbetalning på tjänsterna, det kan helt enkelt vara så att du i Juli betalar för Juni perioden, antar att du tittat på detta?
Tele2 butiker hanterar främst försäljning av tjänster och hjälp med dessa vid möjlighet, samt lättare felsökningar på mobiler osv. Tecknades avtalet i butik så bestrider man i butiken. Tecknades avtalet på hemsidan / kundservice / telemarketing så bestrider man hos kundservice.
Att du inte fick ditt telefonnummer med mera, kan bara i mina ögon som giltig orsak vara att du vägrade verifiera dig med mobilt bankid, annars finns ingen anledning att du inte ska få denna typ av information.
Tele2 har många personer som ringer ut på chefsbegäran, så kräv samtal med chef, finns det en legitim orsak, (inte att man sitter i skriker i samtalet) så ska ett ärende upprättas där en chef ringer dig. Per rutin så ska medarbetaren försöka använda alla rutiner och hjälpmedel att lösa ditt ärende först, sedan tar man chefssamtal.
Gällande bestridning av faktura, adresser osv så minns jag ej hur rutinerna säger det så kanske får återkomma om en vecka när jag jobbar igen och kan dubbelkolla.
Såg att någon skriver att en uppringande person inte ska begära bank id, detta är ju inte helt sant utan snarare en sak man som person ska vara försiktig med. Där t.ex kunden hade begärt mig att ringa denne lite senare, för t.ex sälja en tjänst, så hade jag vid uppringning begärt bank id, men då är ju kunden medveten om att jag ska ringa. Värt att tänka på.
Avtal kan hos Tele2 göras muntliga, skriftliga eller med bank id, detta kan bero på vilken tjänst / pryl man köper men också vart man köper denna tjänst. Via Telemarketing, kundservice, hemsidan, butik etc. Alla kanaler kan inte göra alla typer av avtal.
Kortfattat:
Trots gruppavtal så står man oftast själv för tjänsten, med eller utan kostnad
Har du ett avtal som du inte längre ska bruka, se till att säga upp det, överlåta gär man när man känner personen, i mitt tycke.
1 - 3 månaders uppsägningstid är korrekt. Om du haft bindningstid så kan dessa avslutas i förtid, för en slutbetalning av kvarvarande bindningstid
Det finns både förskottsbetalning & efterskottsbetalning (beror på tjänster, när man tecknat dem m.m)
Ringer du till kundservice, förvänta dig att du ska legitimera dig för att få ta del av känsliga uppgifter.
Utringande säljare är fula i sina tekniker, de kan (men får såklart inte! 🤬) säga i princip vad som helst, det gör de inte sant.
Du ska vid rimlighet få ett ärende där en chef ska ringa upp dig
Bestrida avtal / fakturor kan man göra, vad utgången blir är en annan femma och de kan jag inte ge ett svar på då det helt är individuellt och tänker inte basera det på en text från kundens perspektiv, sorry 😊
Men hoppas att detta kan hjälpa något iaf!
Att något inte går är ju tele2 som bestämt. Att telemarketing är fula ja vad ska man säga.. det är tele2 som valt bolag att samarbeta med.
Jag tycker du skyfflar undan mycket ansvar från tele2 som de egentligen har. Du jobbar säkerligen på tele2!
Nu blev det väl ändå lite tokigt? Bara för att du ringer någon en andra gång blir det ju inte mer säkert att du är från Tele2?C Chai två skrev:C Chai två skrev:Såg att någon skriver att en uppringande person inte ska begära bank id, detta är ju inte helt sant utan snarare en sak man som person ska vara försiktig med. Där t.ex kunden hade begärt mig att ringa denne lite senare, för t.ex sälja en tjänst, så hade jag vid uppringning begärt bank id, men då är ju kunden medveten om att jag ska ringa. Värt att tänka på.
De som ringer från "Banken och Polisen" etc har ju exakt samma förfarande och ringer flera gånger tills de får napp.
Eller hur menar du? Om du ringer en första gång, och kunden ber dig ringa igen, så är du ju lika stor bluffmakrare för det.
Hade med Comhem/Tele2 att göra när vi sade upp just ett gruppavtal i vår BRF. Hon som var gruppavtalsansvarig tyckte deras koaxnät var det bästa sedan skivat bröd när jag förklarade att jag ville ha en offert på fiber istället. Hon tyckte en förlängning satt lika fint. Gick inte ens förhandla ner priset när avtalet gick ut. Kan säga att ni rök rätt fort när vi fick FTTH istället...
Redigerat:
Jag blev också blåst av Tele2 .Byte mitt Telia abonnemang mot Tele2. Blev lurad i butik, Dom sa att dom hade samma master som Telia, och var hundra kronor billigare i månaden. Så nu sitter jag här kan inte ringa med min telefon. Som är låst hos Tele2 i två år😡
Rekommenderar ingen att täkna abonnemang hos Tele2. Oseriösa som ljuger om abonnemanget, sen bryr dom sig inte när de inte fungerar☹🤯
Rekommenderar ingen att täkna abonnemang hos Tele2. Oseriösa som ljuger om abonnemanget, sen bryr dom sig inte när de inte fungerar☹🤯
Överdrivet användande av bank-id identifiering är ytterst sällan till användarens fördel.
Generellt bör man undvika att identifiera sig med bank-id per telefon, i synnerhet när man blir uppringd.
Vill en telefonnasare kränga något be att hen skickar avtalet med snigelpost för underskrift, så skapas det även ett rimligt utrymme för att faktiskt läsa och ta del av villkoren som du annars carte blanche accepterar.
Att det skulle krävas bankid för att avsluta ett avtal är ett påhittat hinder som ett led i att försvåra denna process för den snart föredetta kunden.
Men tråkigt att läsa att det fortfarande är lika rövigt i tele-abb branschen. Det borde ju städas en del här.
Generellt bör man undvika att identifiera sig med bank-id per telefon, i synnerhet när man blir uppringd.
Vill en telefonnasare kränga något be att hen skickar avtalet med snigelpost för underskrift, så skapas det även ett rimligt utrymme för att faktiskt läsa och ta del av villkoren som du annars carte blanche accepterar.
Att det skulle krävas bankid för att avsluta ett avtal är ett påhittat hinder som ett led i att försvåra denna process för den snart föredetta kunden.
Men tråkigt att läsa att det fortfarande är lika rövigt i tele-abb branschen. Det borde ju städas en del här.
Jag syftar på om kunden kontaktat kundservice och kommer till mig, och ber mig ringa upp vid ett annat tillfälle på samma nummer, då har kunden valt att kontakta företaget och därmed är redo att Jag med namn xxx kommer ringa upp från sagt företag.J Jocke Best skrev:Nu blev det väl ändå lite tokigt? Bara för att du ringer någon en andra gång blir det ju inte mer säkert att du är från Tele2?
De som ringer från "Banken och Polisen" etc har ju exakt samma förfarande och ringer flera gånger tills de får napp.
Eller hur menar du? Om du ringer en första gång, och kunden ber dig ringa igen, så är du ju lika stor bluffmakrare för det.
Hade med Comhem/Tele2 att göra när vi sade upp just ett gruppavtal i vår BRF. Hon som var gruppavtalsansvarig tyckte deras koaxnät var det bästa sedan skivat bröd när jag förklarade att jag ville ha en offert på fiber istället. Hon tyckte en förlängning satt lika fint. Gick inte ens förhandla ner priset när avtalet gick ut. Kan säga att ni rök rätt fort när vi fick FTTH istället...
Hade jag vart en utringande säljare så är det ju lika illa som att be om bank id första gången.
Gällande ert gruppavtal så vet jag inte om du menar att du ringde för att förhandla / prata om just gruppavtalet, som förening, eller om du ringde för ditt privata abonnemang, som privatperson brukar det gå att förhandla om priserna, om du säger att du är intresserad av fiberlan och inte koax, och dem sedan förlänger koaxen så är det ju jäkligt korkat av dem, hoppas du bestred det?
Jag talar inte FÖR Tele2 förövrigt, så att säga att ''ni rök ganska fort'' känns lite personligt.
Jag ville hjälpa TS genom att berätta om uppsägningstider med mera, jag tycker alla leverantörer är lika sjuka som varandra när det kommer till det mesta. Så länge tjänsten fungerar så ska man för all värld skita i kundservice, för man vet inte om man hamnar hos någon med vett
Farstatjej90 skrev:Ok men allt detta med att butikerna inte hanterar klagomål och alla andra hinder du förklarar är ju för att tele2 själva bestämt att det ska vara så.
Att något inte går är ju tele2 som bestämt. Att telemarketing är fula ja vad ska man säga.. det är tele2 som valt bolag att samarbeta med.
Jag tycker du skyfflar undan mycket ansvar från tele2 som de egentligen har. Du jobbar säkerligenD
Farstatjej90 skrev:Ok men allt detta med att butikerna inte hanterar klagomål och alla andra hinder du förklarar är ju för att tele2 själva bestämt att det ska vara så.
Att något inte går är ju tele2 som bestämt. Att telemarketing är fula ja vad ska man säga.. det är tele2 som valt bolag att samarbeta med.
Jag tycker du skyfflar undan mycket ansvar från tele2 som de egentligen har. Du jobbar säkerligen på tele2!
Att hantera klagomal är väldigt brett, det finns många saker butikerna kan göra, men det finns mycket de inte kan göra, och ja, det är för att antingen Tele2 sätter stopp, eller något system sätter stopp, vilket igen, Tele2 troligtvis kan ordna, om dem skulle vilja.Farstatjej90 skrev:Ok men allt detta med att butikerna inte hanterar klagomål och alla andra hinder du förklarar är ju för att tele2 själva bestämt att det ska vara så.
Att något inte går är ju tele2 som bestämt. Att telemarketing är fula ja vad ska man säga.. det är tele2 som valt bolag att samarbeta med.
Jag tycker du skyfflar undan mycket ansvar från tele2 som de egentligen har. Du jobbar säkerligen på tele2!
Du missförstår mitt inlägg, jag talar inte för Tele2, jag ville besvara eventuella funderingar som kan hjälpa TS med hens ärende, jag jobbar på Tele2 och du är säkerligen en sån där person som bara vill bråka. 😄
Har du vänt dig specifik till butik för att häva kontraktet?T Timmermannen77 skrev:Jag blev också blåst av Tele2 .Byte mitt Telia abonnemang mot Tele2. Blev lurad i butik, Dom sa att dom hade samma master som Telia, och var hundra kronor billigare i månaden. Så nu sitter jag här kan inte ringa med min telefon. Som är låst hos Tele2 i två år😡
Rekommenderar ingen att täkna abonnemang hos Tele2. Oseriösa som ljuger om abonnemanget, sen bryr dom sig inte när de inte fungerar☹🤯
Ser många avtal gjorda i butik som avslutas i förtid just för problem med täckningen, men då viktigt att man tar sig till butiken i fråga och begär detta. Gå specifikt till den butiken där avtalet gjordes, kan bli svårare att häva ju längre tid man väntar, är inte butiken medgörlig så kan du försöka med reklamation
Tele2, Telia & Telenor använder delvis varandras master, men inte alltid, och inte på alla frekvenser, de andra operatörerna är jag osäker på. Otroligt dumt & fult att lova resultat
Anställd på Tele2 tycker att kunder bara vill bråka... Är vi förvånade?😄C Chai två skrev:Att hantera klagomal är väldigt brett, det finns många saker butikerna kan göra, men det finns mycket de inte kan göra, och ja, det är för att antingen Tele2 sätter stopp, eller något system sätter stopp, vilket igen, Tele2 troligtvis kan ordna, om dem skulle vilja.
Du missförstår mitt inlägg, jag talar inte för Tele2, jag ville besvara eventuella funderingar som kan hjälpa TS med hens ärende, jag jobbar på Tele2 och du är säkerligen en sån där person som bara vill bråka. 😄
Ditt svar bevisar bara mitt påstående, du söker bråk. Du är kund någonstans även om inte hos Tele2, och du bråkar säkerligen där 😊 De kunder jag talar med är mestadels trevligt folk som vill få sina problem lösta, och problemen löser jag oftast, då blir dem glada, sedan får jag en och annan kund som dig också såklart, man kan inte annat än att försöka. Vill du fortsätta svara och söka bråk så får du, men det hjälper inte TSFarstatjej90 skrev:
Blev knas med citatet, redigerat ut mitt svar ordentligt 🙄
Redigerat:
Jag gick tillbaka till butiken (Elgiganten)
Då sa dom att dom kunde ändra till halebop,
Till en högre högre månadskostnad, så i efterhand kunde jag ju haft kvar Telia.
Jag har inte bytt till halebop, för de går ju inte att lita på dom i butiken, som bara hittar på en massa.
De kanske blir ännu sämre till ett dyrare pris🥵
Då sa dom att dom kunde ändra till halebop,
Till en högre högre månadskostnad, så i efterhand kunde jag ju haft kvar Telia.
Jag har inte bytt till halebop, för de går ju inte att lita på dom i butiken, som bara hittar på en massa.
De kanske blir ännu sämre till ett dyrare pris🥵
Tack för ett utförligt och trevligt framfört svar.C Chai två skrev:Jobbar hos Tele2 och ska försöka besvara en del av dina frågor, då jag är på semester så får du ta specifika årtal med mera med en nypa salt då jag inte kan dubbelkolla information, samt så jobbar jag inte med just dessa uppgifter vardagligt:
Gruppavtal fungerar oftast så att du som bostadsrättsägare eller hyresgäst står på själva avtalet hos Comhem/Tele2 oavsett om detta kostar 0kr/månad eller 300 kr/mån. Brfen har enkelt bara avtalat med olika priser på just den adressen. De står sällan på avtalet utifrån vad jag sett.
Om avtalet kostar dig någonting beror på vilken tjänst man har samt vilka tjänster och avgifter föreningen har avtalade rabatter osv för.
För denna del så ligger ansvaret på dig att avslutade när du ej önskar den längre, alternativt skriva på en överlåtelseblankett tillsammans med nya ägaren, detta kan bli problematiskt ifall nya ägaren inte inte passerar kreditbedömningen och inte tillåts ta över tjänsten. Beroende på kontaktuppgifter man fyllt i på blanketten så kan det i värsta fall betyda att du inte ens får reda på detta, utan fortsätter äga / betala. Bästa är att säga upp, om du inte känner personen och har en kommunikation med varandra.
Beroende på när du tecknade detta avtal så kan det helt korrekt vara 3 månaders uppsägning, men då pratar vi aktivering från innan ca 2014 där någonstans. Eller så har du haft bindningstid på tjänsten, och då kan man säga upp tidigare mot en slutbetalning av tiden. Alternativt så sägs avtalet upp till bindningstidens slut, då fortsätter man få fakturor.
Är avtalet ca minst 1,5 - 2 år gammalt så har du troligtvis fått en s.k prisjustering/ abonnemangsförändring också. Detta sker då o då och är igenligen antingen pga att Tele2 / Alla andra leverantörer slutar med denna typ hastighet etc och dem korrigierar priset utefter den nya tjänsten du får, ofta med rabatt initialt, eller att som alla känner till, inflationsorsak/ursäkter. Prisförändring sker helt enkelt.
Som grädde på moset så kan BRF säga upp avtalet med Tele2 eller vice versa såklart, det betyder att alla rabatter för dessa adresser försvinner helt och hållet, och det är ens skyldighet att säga upp sina avtal om man inte önskar detta nya ordinarie pris, OM de inte sägs upp tillsammans med brytet mellan Tele2 och BRF, information om detta går ALLTID ut till abonnemangsinnehavarna, beroende på vilken epost samt utskicksadress man har på sin kundprofil. Har man inte detta uppdaterat så får man dessvärre skylla sig själv. (har en ny person bara börjat använda din tjänst och betalat fakturorna som gått ut till denne, i ditt namn, så kan de helt enkelt välja att sluta betala när de önskar så hamnar du i skiten i stället.
Det framkommer inte i texten för mig hur ni gjorde bytet mellan varandra.
Att denna ''Johan'' ringer upp dig för att sälja tjänster, säger mig spontant att det högst sannolikt men inte skrivit i sten, är en säljare från ett Telemarketing företag, t.ex iSales, Effective Communication och dess like, dessa ringer bef och nya kunder för att sälja tjänster. De har såvitt jag vet ingen möjlighet alls att hjälpa dig med något annat än just teckna avtal för att ändra dina tjänster till t.ex en högre hastighet, eller teckna helt ny tjänst. Dem är ofta men inte alltid, väldigt fula med sina förfaranden. Det är ett under att t.ex iSales ens får fortsätta...
När du ringer till kundservice så blir man förfrågad om mobilt bankid i växeln samt ev hos kundservice (om man skippade växeln) för att man ska visa att man är den man utger sig att vara, detta är en säkerhet för kunder men också för Tele2, varför man nekar att göra detta när man själv ringer en kundservice är oförstårligt för mig, man vet ju vart man ringer?
När man signerar i sitt bank id för identifiering så står det att man identifierar sig, iaf hos Tele2.
Fakturan du har fått så berättar du inte om det är förskott eller efterskottsbetalning på tjänsterna, det kan helt enkelt vara så att du i Juli betalar för Juni perioden, antar att du tittat på detta?
Tele2 butiker hanterar främst försäljning av tjänster och hjälp med dessa vid möjlighet, samt lättare felsökningar på mobiler osv. Tecknades avtalet i butik så bestrider man i butiken. Tecknades avtalet på hemsidan / kundservice / telemarketing så bestrider man hos kundservice.
Att du inte fick ditt telefonnummer med mera, kan bara i mina ögon som giltig orsak vara att du vägrade verifiera dig med mobilt bankid, annars finns ingen anledning att du inte ska få denna typ av information.
Tele2 har många personer som ringer ut på chefsbegäran, så kräv samtal med chef, finns det en legitim orsak, (inte att man sitter i skriker i samtalet) så ska ett ärende upprättas där en chef ringer dig. Per rutin så ska medarbetaren försöka använda alla rutiner och hjälpmedel att lösa ditt ärende först, sedan tar man chefssamtal.
Gällande bestridning av faktura, adresser osv så minns jag ej hur rutinerna säger det så kanske får återkomma om en vecka när jag jobbar igen och kan dubbelkolla.
Såg att någon skriver att en uppringande person inte ska begära bank id, detta är ju inte helt sant utan snarare en sak man som person ska vara försiktig med. Där t.ex kunden hade begärt mig att ringa denne lite senare, för t.ex sälja en tjänst, så hade jag vid uppringning begärt bank id, men då är ju kunden medveten om att jag ska ringa. Värt att tänka på.
Avtal kan hos Tele2 göras muntliga, skriftliga eller med bank id, detta kan bero på vilken tjänst / pryl man köper men också vart man köper denna tjänst. Via Telemarketing, kundservice, hemsidan, butik etc. Alla kanaler kan inte göra alla typer av avtal.
Kortfattat:
Trots gruppavtal så står man oftast själv för tjänsten, med eller utan kostnad
Har du ett avtal som du inte längre ska bruka, se till att säga upp det, överlåta gär man när man känner personen, i mitt tycke.
1 - 3 månaders uppsägningstid är korrekt. Om du haft bindningstid så kan dessa avslutas i förtid, för en slutbetalning av kvarvarande bindningstid
Det finns både förskottsbetalning & efterskottsbetalning (beror på tjänster, när man tecknat dem m.m)
Ringer du till kundservice, förvänta dig att du ska legitimera dig för att få ta del av känsliga uppgifter.
Utringande säljare är fula i sina tekniker, de kan (men får såklart inte! 🤬) säga i princip vad som helst, det gör de inte sant.
Du ska vid rimlighet få ett ärende där en chef ska ringa upp dig
Bestrida avtal / fakturor kan man göra, vad utgången blir är en annan femma och de kan jag inte ge ett svar på då det helt är individuellt och tänker inte basera det på en text från kundens perspektiv, sorry 😊
Men hoppas att detta kan hjälpa något iaf!
I mitt fall använde jag Telia med ”dongel” tills Brf förde in bredband i månadsavgiften (obligatorisk) Dvs jag betalade plötsligt för två tjänster. Visst skrev jag på ett papper när jag hämtade ut modemet men det var så länge sedan att inga detaljer finns kvar i minnet och definitivt inte att jag hade 3 månaders uppsägning på ett avtal.
Men jag har en fråga. Du skriver ”kan bli problematiskt ifall nya ägaren inte inte passerar kreditbedömningen och inte tillåts ta över tjänsten.” Men den nye ägaren betalar ju redan för tjänsten, den ligger inbakad i hens månadsavgift. Kan ni verkligen neka en tjänst som ni i praktiken tar betalt för? Och vet Brf om att ”…….bredband ……etc ingår i månadsavgiften” egentligen är villkorat? Dvs du får betala men erhåller ingen tjänst om du har något otalt med vår leverantör.
Och jag har fått min slutfaktura i efterskott.
Jag har aldrig sett hur detta ser ut från BRF's håll eller som bostradsrättägare / hyresgästP Pallewea skrev:Tack för ett utförligt och trevligt framfört svar.
I mitt fall använde jag Telia med ”dongel” tills Brf förde in bredband i månadsavgiften (obligatorisk) Dvs jag betalade plötsligt för två tjänster. Visst skrev jag på ett papper när jag hämtade ut modemet men det var så länge sedan att inga detaljer finns kvar i minnet och definitivt inte att jag hade 3 månaders uppsägning på ett avtal.
Men jag har en fråga. Du skriver ”kan bli problematiskt ifall nya ägaren inte inte passerar kreditbedömningen och inte tillåts ta över tjänsten.” Men den nye ägaren betalar ju redan för tjänsten, den ligger inbakad i hens månadsavgift. Kan ni verkligen neka en tjänst som ni i praktiken tar betalt för? Och vet Brf om att ”…….bredband ……etc ingår i månadsavgiften” egentligen är villkorat? Dvs du får betala men erhåller ingen tjänst om du har något otalt med vår leverantör.
Och jag har fått min slutfaktura i efterskott.
På avtalet mellan BRF och dig kanske det står att hastigheten Bredband 50/10 ingår för dig i din månadsavgift till BRF.
Du vill såklart nyttja detta då du redan i praktiken betalar för det, men för att utnyttja den så måste tjänsten aktiveras, och detta görs då utav dig själv hos Tele2, så tjänsten hos Tele2 står då på 0kr, men den finns fortfarande på just dig och inte på BRF, så ingen faktura skapas så länge du väljer att ha tjänsten som ingår hos BRF.
Tele2 och BRF har alltså avtalat i ovan case att 50/10 inte ska debiteras kunden. Hur kostnaden mellan BRF och kund sker ser inte Tele2 kundservice.
Det kan finnas tillfällen där den mottagande parten i en överlåtelse inte godkänns trots att tjänsten står på 0kr, men det är inte vanligt
Men säg då att ni har gruppavtal, men en kostnad finns mellan dig & Tele2, men kanske rabatterad, och den då ska överlåtas då är det en vanlig kreditprövning som genomförs, och då kan det finnas en hel del som orsakar att det blir ett nej
BRF bör ha full koll på vilka hastigheter / avgifter med mera som ingår då det är just BRF och Tele2 som avtalat om vilka priser som ska gälla.
Hur mycket BRF vet kring kreditprövningar med mera är jag väldigt okunnig om, dem hänvisar säkert bara till Tele2 för tecknande av tjänsten och lämnar resten upp till kunden och Tele2, kanske?
Gällande din faktura så låter det korrekt, om jag inte missförstår dig,
Tjänsten sades upp i maj, med sista datum under juni, och du fick din faktura i juli för perioden i juni då?
Låter som 1 månads uppsägning utifrån hur du beskrev det, men känns som mer när man får fakturan månaden efteråt. När tjänsten redan är borta