B BJohan skrev:
Fast jag har snedtak. Jag ska alltså fylla utrymmet mellan luftspaltsskivan och diffspärren med isolering. Man vill ju fylla lagom mycket så att det inte sätter sig och bildar luftfickor och inte heller för mycket så att man får för dålig isolering
Du tänker på tätheten. Nej, det är inga problem. Ullen liksom bara läger sig, som snö som faller. Det blir inte olika tätt.
 
Sjunker inte heller om man inte fyller rätt mängd?
 
B larry78 skrev:
Sjunker inte heller om man inte fyller rätt mängd?
Var det en fråga till mig?

Nej, jag upplevde inga problem med att det vare sig blev för mycket, för lite eller sjönk.
 
Packar man för hårt försämras isolerförmågan något. Samma om det är för lite isolering så luften cirkulerar. I ett öppet bjälklag ska man lägga lösullen lätt rågat så golvet pressar ner de sista centimetrarna så det inte blir mellanrum när isoleringen satt sig. Det är ju luft som blåser isoleringen på plats och när det är fullt så kommer det inte mer ur slangen när man fyller slutna fack.
 
Jag hyrde en sprutisoleringsmaskin och gjorde jobbet själv. Grundjobbet med ny luftspalt, ångbroms och landgång tog ca 16h och själva isoleringsjobbet med Lösull ICELL Cellulosa ca 20h med 2 pers. En som matade in isolering i maskinen och en som sprutade ut isoleringen på vinden.

YTA: 97m2 (50cm isolering)
Materialkostnad:
Isoleringsmaskin: 2500;-
ICELL Cellulosa: 10500:-
Ångbroms ISOVER Vario Xtra: 2500:- (behövde endast täcka ca 40% av ytan med ny ångbroms)
Virke till ny landgång: 3300:-
Tejp ångbroms: 750:-
Takfotsluftning Isover: 2363:-

 
Det slutade med att jag köpte in hela jobbet för ca 30 tkr. Det tog en dag för två man i rymddräkt. Det kändes värt pengarna och jag hade ingen som kunde hjälpa mig med att tömma säckarna, så jag hade heller inget val. Person i skyddsdräkt arbetar på bygge inomhus på ställning med sjöutsikt genom stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn full med byggsäckar står parkerad mellan två trähus vid sjö. En man arbetar med säckarna. Van syns bredvid släpvagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.