2 754 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Blandat ojordat/jordat - vad är minst fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Jag förstår noll av ditt inlägg. Vad menar du? Vad är långsökt? Vad är "bäst"? Vad ska toppklämmorna användas till? Vad ska FK användas till? Varför ska kablarna dokumenteras?S Slugge skrev:
Är det rimligt att påstå att detta är ett dolt fel? Jag kunde ju själv se att det var blandat jordade och ojordade vägguttag och kalkylerade med en kostnad för att åtgärda detta, dvs dra jord till resterande uttag. Att det saknas jord i de jordade uttagen kunde jag ju däremot inte se. Men jag hade ju kunnat mäta det. Säljaren påstod att en elektriker gjort detta och det nyligen. Hade verkligen en elektriker gjort ett jobb på detta sätt?
Är avsaknad av jord i jordade uttag ett större fel än blandningen av jordade och ojordade kontakter?
Vidare förstår jag inte riktigt kommentarerna kring belysningselen. Ska dessa alltid vara jordade? De är ojordade idag, två oterminerade kablar och inget mer än så.
Är avsaknad av jord i jordade uttag ett större fel än blandningen av jordade och ojordade kontakter?
Vidare förstår jag inte riktigt kommentarerna kring belysningselen. Ska dessa alltid vara jordade? De är ojordade idag, två oterminerade kablar och inget mer än så.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Jo, genom att skruva loss uttagen, titta i central och dosor osv. Och det får räkas till undersökningsplikten att man gör det.E erimos skrev:
Men det är i vilket fall en mindre kostnad; så liten att det med största sannolikhet inte är värt att blanda in jurister.
Produkter som diskuteras i tråden