E
Hej,

Mitt nytillträdda hus har i flera rum blandat jordade och ojordade uttag och jag undrar om det är ett alternativ att byta de jordade uttagen till ojordare bara för att undvika jordproblem.

De jordade uttagen är alla monterade i samband med att nätverksuttag monterats medans de ojordade är en blandning av nya och gamla.

Inser att det bästa vore att byta allt till jordat men det är inte möjligt just nu.

Mät uttagen med vägguttagstestare, spänningsprovare eller multimeter, har hänt folk fuskat med detta.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Och byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt. Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Även fast det är fel men är det säkert att det inte bara ser ut som jordade uttag men i själva verket är ojordat.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Hej, och tack för svaren.

Jag ska genast införskaffa en vägguttagstestare. verkar ovanligt med jordade RJ45 i hemmiljö.

är det fel att omvänt byta ut riktiga jordade uttag mot ojordade?

Att byta jordade uttag mot ojordade låter inte korrekt i mina öron.
Är det någon uttagsserie som har installerats för att då utseendemässigt ska passa med nätverksuttagen.
En bild kanske kan ge fler ledtrådar.

Dock, idag är de flesta prylar dubbelisolerade och har då ej behov av jordning.

tommib
E erimos skrev:
är det fel att omvänt byta ut riktiga jordade uttag mot ojordade?
Ja, det är fel om inte förutsättningarna för isolerad miljö uppfylls (vilket de inte gör i ett utrymme där jordade uttag har installerats, om det gjordes rätt).

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt. Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?
Vad jag vet kan skärmen vara jordad eller även borda vara (potentialutjämning).

E
R Ragnar_AT skrev:
Vad jag vet kan skärmen vara jordad eller även borda vara (potentialutjämning).
Ojordad nätverkskabel heter vad jag förstår UTP. Jordad är nog overkill i hemmiljö men vem vet vad installatören tyckte. Jag får kolla nånstans där jag kommer åt kabeln. Sitter en liten patchpanel i kontoret.

E
Fick tag på en uttagstestare idag och de suspekta jordade uttagen saknar jord. I köket finns jord som man kan förvänta sig.

Som jag förstår det borde jag byta till ojordade uttag och sen vara nöjd?

Jordade uttag utan jord är definitivt fel.
Man kan trassla in sig i diskussioner om man i äldre installationer med ojordade uttag i "isolerad miljö" får eller inte får komplettera med "enstaka" ojordade uttag och isf hur många "enstaka" är.
Hursomhelst, de felaktiga uttag som sitter där det enligt äldre praxis var ok med ojordat hade jag bytt till ojordat, är det helt fel sätt ett täckock istället.
Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?

Jag upprepar från #3: byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt.
Är inte rummet isolerat som det ska måste du dra fram jord till de jordade uttag som idag saknar jord.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag upprepar från #3: byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt.
Är inte rummet isolerat som det ska måste du dra fram jord till de jordade uttag som idag saknar jord.
Nja, ganska långsökt, men jag håller med om att det är det bäst, ring in någon elkunnig, inhandla ordentliga kopplingsklämmor och FK så är Ni klar på en dag, blir även bra att dokumentera hur kablarna går.

Nja, ojordade uttag som enbart tar europakotakter är okej. Det finns väl ingen variant som tar andra typer av dubbelisolerade kontakter.

D Daniel 109 skrev:
Nja, ojordade uttag som enbart tar europakotakter är okej. Det finns väl ingen variant som tar andra typer av dubbelisolerade kontakter.
Du kan väl inte sätta såna överallt, du måste ju ändå ha jordade takuttag, så hela gruppen kommer ändå få jord i varje dosa, då kan man även välja ditt alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.