2 753 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Blandat ojordat/jordat - vad är minst fel?
Sida 1 av 2
Hej,
Mitt nytillträdda hus har i flera rum blandat jordade och ojordade uttag och jag undrar om det är ett alternativ att byta de jordade uttagen till ojordare bara för att undvika jordproblem.
De jordade uttagen är alla monterade i samband med att nätverksuttag monterats medans de ojordade är en blandning av nya och gamla.
Inser att det bästa vore att byta allt till jordat men det är inte möjligt just nu.
Mitt nytillträdda hus har i flera rum blandat jordade och ojordade uttag och jag undrar om det är ett alternativ att byta de jordade uttagen till ojordare bara för att undvika jordproblem.
De jordade uttagen är alla monterade i samband med att nätverksuttag monterats medans de ojordade är en blandning av nya och gamla.
Inser att det bästa vore att byta allt till jordat men det är inte möjligt just nu.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Och byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt. Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?
Att byta jordade uttag mot ojordade låter inte korrekt i mina öron.
Är det någon uttagsserie som har installerats för att då utseendemässigt ska passa med nätverksuttagen.
En bild kanske kan ge fler ledtrådar.
Dock, idag är de flesta prylar dubbelisolerade och har då ej behov av jordning.
Är det någon uttagsserie som har installerats för att då utseendemässigt ska passa med nätverksuttagen.
En bild kanske kan ge fler ledtrådar.
Dock, idag är de flesta prylar dubbelisolerade och har då ej behov av jordning.
Ojordad nätverkskabel heter vad jag förstår UTP. Jordad är nog overkill i hemmiljö men vem vet vad installatören tyckte. Jag får kolla nånstans där jag kommer åt kabeln. Sitter en liten patchpanel i kontoret.R Ragnar_AT skrev:
Jordade uttag utan jord är definitivt fel.
Man kan trassla in sig i diskussioner om man i äldre installationer med ojordade uttag i "isolerad miljö" får eller inte får komplettera med "enstaka" ojordade uttag och isf hur många "enstaka" är.
Hursomhelst, de felaktiga uttag som sitter där det enligt äldre praxis var ok med ojordat hade jag bytt till ojordat, är det helt fel sätt ett täckock istället.
Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?
Man kan trassla in sig i diskussioner om man i äldre installationer med ojordade uttag i "isolerad miljö" får eller inte får komplettera med "enstaka" ojordade uttag och isf hur många "enstaka" är.
Hursomhelst, de felaktiga uttag som sitter där det enligt äldre praxis var ok med ojordat hade jag bytt till ojordat, är det helt fel sätt ett täckock istället.
Kan nätverksuttagen föra med sig någon jord?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Jag upprepar från #3: byte till ojordade är endast möjligt om rummet i övrigt är jordfritt.
Är inte rummet isolerat som det ska måste du dra fram jord till de jordade uttag som idag saknar jord.
Är inte rummet isolerat som det ska måste du dra fram jord till de jordade uttag som idag saknar jord.
Nja, ganska långsökt, men jag håller med om att det är det bäst, ring in någon elkunnig, inhandla ordentliga kopplingsklämmor och FK så är Ni klar på en dag, blir även bra att dokumentera hur kablarna går.Bo.Siltberg skrev:
Nja, ojordade uttag som enbart tar europakotakter är okej. Det finns väl ingen variant som tar andra typer av dubbelisolerade kontakter.
Du kan väl inte sätta såna överallt, du måste ju ändå ha jordade takuttag, så hela gruppen kommer ändå få jord i varje dosa, då kan man även välja ditt alternativ.D Daniel 109 skrev: