D Dilato skrev:
Du får byta ut en befintlig, fast ansluten ljusarmatur mot en ny, under förutsättning att det gäller installation i en torr ej brandfarlig miljö.

[länk]
Så inga speciella krav på ljusarmaturena (klass0 / klass1 / klass2)?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag läser föreskrifterna. Det är föreskrifterna som gäller i rätten. Vad ESV skriver på sin webbsida ser jag som fullständigt irrelevant, även om jag håller med dem i detta fall.

[länk]
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Denna åtgärd i gråzonen hade jag missat. Jag får lägga den på min lista.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man har åtminstone rätt information för att göra det.
Att det i praktiken finns väldigt få personer som förstår problematiken är en annan sak.
Enligt det resonemanget borde det vara säkrare att montera ett jordat uttag utan jordanslutning som tydligt och varaktigt skyltas "Skyddsjord ej ansluten. Endast avsedd för klass II-utrustning. Använd endast klass I-utrustning efter särskilt beaktande av avstånd till annan klass I-utrustning." än ett ojordat uttag utan skylt.

D dan_norstedt skrev:
Eller så kan man läsa installationsanvisningen för ELKO RS och Plus Euro-uttag, den besvarar frågan: [länk] PIM/EKO03/SE-EKO03781/documents-custom/Bruksanv3853.pdf
Jag läser:
När enstaka ojordade vägguttag ersätts, i en i övrigt ojordad miljö,med vägguttag för 2,5A EURO-stickproppar, skall inte skyddsledare dras fram.

När ojordade vägguttag ersätts med jordade vägguttag tillsammans med vägguttag för 2,5A EURO-stickproppar skall skyddsledare vara framdragen.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har et fritidshus där elen drogs om i samband med en helrenovering runt 1990. Jord finns i kök och badrum, alla andra uttag inomhus är ojordade. Och, i alla rum finns jordade 400V elelement (2-fas + jord). Jag antar att det var OK på den tiden, eller var det någon övergångsperiod ? Vi bodde inte här då, enligt förre ägaren utfördes helrenoveringen av ett större velrenomerad företag i trakten. Det måste finnas många hus med el från den tiden med ojordade rum, men som också har jordade elelement.

P peter_73 skrev:
Vi har et fritidshus där elen drogs om i samband med en helrenovering runt 1990. Jord finns i kök och badrum, alla andra uttag inomhus är ojordade. Och, i alla rum finns jordade 400V elelement (2-fas + jord). Jag antar att det var OK på den tiden, eller var det någon övergångsperiod ? Vi bodde inte här då, enligt förre ägaren utfördes helrenoveringen av ett större velrenomerad företag i trakten. Det måste finnas många hus med el från den tiden med ojordade rum, men som också har jordade elelement.
Kombinationen skyddsjordade elradiatorer och ojordade uttag har aldrig varit OK/godkänt, däremot har många elektriker sett mellan fingrarna, det har nämligen (felaktigt) ansetts att färgen på radiatorerna isolerar radiatorn.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Enligt det resonemanget borde det vara säkrare att montera ett jordat uttag utan jordanslutning som tydligt och varaktigt skyltas "Skyddsjord ej ansluten. Endast avsedd för klass II-utrustning. Använd endast klass I-utrustning efter särskilt beaktande av avstånd till annan klass I-utrustning." än ett ojordat uttag utan skylt.
Nja...det borde fungera, om inte annat såsom en naturlig populationskontroll. ;)

Förr sa Elsäkerhetsverket att grundläggande elsäkerhet inte kunde ersättas av information annat än i driftrum. "Ta inte i radiatorn, den är spänningssatt och farlig" Var inget som verket i vart fall tidigare godkände.
https://www.fluxio.se/forum/6/17015-far-man-installera-perilex-spisuttag-utan-nolla.html#17030

• Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Alla blir saliga på sin tro. Men jag delar inte din.

Varför inte bara följa installationsreglerna?

Om man kopplar in en jordad apparat i ett ojordat uttag så försvinner skyddet "skyddsjordning" men istället har man skyddet "isolerad miljö". Så så formellt är det Ok i normalfallet (därmed inte sagt det är bra - även om 3,5mA som är max tillåtet i jordledaren ger en rejäl smäll om det är fel i den isolerade miljön så anses den inte vara farlig).

Om man däremot börjar koppla ihop skyddsjordsledarna mellan apparater utan att ansluta dem till skyddsjord har man skapat en regelvidrig anläggning och under speciella förutsättningar kan de bli farliga även med felfria apparater. Se tråden som Bo länkade tidigare i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/jordad-vaegguttag-monterad-utan-jordkabel.325827/

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Det är inte så skyltar ska användas heller.
Man är ganska tydlig med detta i Elsäk fs 2022:2.

6 § Skyltning av en starkströmsanläggning ska grunda sig på en riskbedömning och
enbart användas när identifierad elektrisk fara inte kan undvikas eller begränsas tillräckligt mycket genom andra åtgärder. Antalet skyltar och märken samt placeringen av dessa ska anpassas efter förhållandena på platsen och den bedömda
risken.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
B bygges skrev:
Finns det ingen mer elektriker som kan ge input? Är det verkligen så att det allt som oftast sitter en jordkabel i apparatdosan bakom Europauttag?
Ja, om det är monterat i ett rum där skyddsjord är indraget.
B bygges skrev:
Jag kan tycka att Elsäkerhetsverket borde nämna att så ska göras på sin fråga-svar sida [länk]
Varför? Det står i regelverket att skyddsjord ska dras till alla anslutningspunkter i ett rum även om skyddsjorden inte ska användas för den aktuella apparaten.

• Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ett switchat nätaggregat har ingen direkt kontakt mellan nät primärsida och sekundär likströms sida.
Inte sällan i PC nätagg finns en så kallad Y-kondensator mellan skyddsjord och "GND" för att klara EMI kraven men den kan ge upphov till en del obehagliga elstötar när man har otur (varsin AC adapter på olika faser).
Y-kondensator är designad för att fallera till öppen anslutning (till skillnad mot X-kondensator).

Ett exempel är detta kretsschema med komponent "C115" som har beteckningen "CY 2200P/250V".

I eluttag där skyddsjord är framdragen men inte använd överhuvudtaget. Vad är praxis att göra av den? eltejp som torkar ut känns inte adekvat och den bör vara lång nog att kunna användas senare.

Hur är det med tillgången till eluttagstestare som man kan plugga i jordad Schucko och se att det är korrekt utfört ? (Grön LED = bra, Röd LED = ring elektrikern..)

Ett rum som utökas utanför det egentliga huset och som omsluts med många fönster och cirka 1 meter väggar på varsin sida om en öppning på cirka 2 meter till huvudbostaden, räknas det som ett eget rum med avseende på jordat vs ojordat ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Inte sällan i PC nätagg finns en så kallad Y-kondensator mellan skyddsjord och "GND" för att klara EMI kraven men den kan ge upphov till en del obehagliga elstötar när man har otur (varsin AC adapter på olika faser).
Y-kondensator är designad för att fallera till öppen anslutning (till skillnad mot X-kondensator).

Ett exempel är detta kretsschema med komponent "C115" som har beteckningen "CY 2200P/250V".

I eluttag där skyddsjord är framdragen men inte använd överhuvudtaget. Vad är praxis att göra av den? eltejp som torkar ut känns inte adekvat och den bör vara lång nog att kunna användas senare.

Hur är det med tillgången till eluttagstestare som man kan plugga i jordad Schucko och se att det är korrekt utfört ? (Grön LED = bra, Röd LED = ring elektrikern..)

Ett rum som utökas utanför det egentliga huset och som omsluts med många fönster och cirka 1 meter väggar på varsin sida om en öppning på cirka 2 meter till huvudbostaden, räknas det som ett eget rum med avseende på jordat vs ojordat ?
Själv tycker jag det är helt tokigt att ha en kondensator mellan isolerad DC och likriktade AC (C115), men det finns också en annan mellan oisolerad DC GND och skyddsjord, C124.

Helt obegripligt att man har ens en möjlig alternativ väg mellan transformatorisolerad primär och sekundär, varför?

Antingen bara avklippt å instoppad i dosan så att den aldrig kan komma åt någon metall, eller uppskalad och avslutad i en kopplingsplint tex Wago221-412.
Låter som inglasad uteplats.
Inglasad uteplats ska alltid ha skyddsjordade uttag mm.

En skiss är oftast lättare att förstå än text.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.