8 857 läst · 139 svar
9k läst
139 svar
Blandat med ojordat och jordat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Man har åtminstone rätt information för att göra det.S Skopan skrev:
Att det i praktiken finns väldigt få personer som förstår problematiken är en annan sak.
Jag antar att orsaken till regeln är att om någon byter uttaget senare så måste jorden finnas, eftersom en lekman får byta uttag och då kan tänkas byta till något annat än Europauttag.Fotografen skrev:
Men jag kan hålla med om att det är lite kantigt, och skulle inte bli särskilt upprörd om man fuskade lite med jordledaren i de här fallen, om ingen byter uttaget så har jag svårt att se någon risk. Det är bara det där med att värdera risken för "om".
En lekman får bara byta uttaget mot ett likadant, byts ojordat mot jordat är det elinstallation och får bara utföras av elinstallatör.D dan_norstedt skrev:Jag antar att orsaken till regeln är att om någon byter uttaget senare så måste jorden finnas, eftersom en lekman får byta uttag och då kan tänkas byta till något annat än Europauttag.
Men jag kan hålla med om att det är lite kantigt, och skulle inte bli särskilt upprörd om man fuskade lite med jordledaren i de här fallen, om ingen byter uttaget så har jag svårt att se någon risk. Det är bara det där med att värdera risken för "om".
Oavsett om det ligger en oanvänd jordkabel i dosan får amatören inte koppla in den om den inte redan var inkopplad i uttaget som byts ut.
Men..sånt händer hela tiden så om man ändå skiter i reglerna så rent krasst, vem bryr sig om jordkabels varande eller inte?
Nej jag menar att det inte borde vara helt orimligt att ett stort fel i en dator skulle kunna spänningssätta nätverksuttaget med nätspänning. Sannolikt väldigt ovanligt men jag förstår inte hur det kan uteslutas.D Dilato skrev:
Datorer är ofta skyddsjordade och jag antar att orsaken till det bland annat är att skydda om chassit skulle spänningssättas. Ser man en risk att det kan ske borde man kunna se en risk att det sker med nätverksuttaget.
Visst, men vi vet ju hur det funkar i praktiken.D Dilato skrev:
Europauttagen jag har sett har alla haft jordanslutning trots att de är klass II.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Det finns ett moment 22 här.D dan_norstedt skrev:
Dels finns det en regel som säger att en skyddsledaren ska finnas framdragen till alla kopplingspunkter, och den regeln finns i kapitlet om dubbelisolering. Så regeln gäller även eurouttag. Jag skulle säga att regeln framför allt riktar sig mot typ eurouttag.
Samtidigt skulle man kunna rädda en situation med ett ojordat uttag alltför nära ett jordat genom att byta det ojordade till ett eurouttag, eller i ett fall där man behöver skyddsjord men inte har det och inte kan fiska fram skyddsjord utan stora kostnader.
Så jag skulle se genom fingrarna här. Problemet är bara att det inte krävs behörighet för att byta ett uttag, och det inkluderar byte från eurouttag till ett skyddsjordat schuko. Finns då ingen skyddsjord framdragen så kan det gå illa. Darwins naturliga lag kan möjligen hantera det bara urvalet hamnar rätt
Datores jordande är inte beroende på eventuella elfel, det är störningar som ska hanteras.Alfredo skrev:Nej jag menar att det inte borde vara helt orimligt att ett stort fel i en dator skulle kunna spänningssätta nätverksuttaget med nätspänning. Sannolikt väldigt ovanligt men jag förstår inte hur det kan uteslutas.
Datorer är ofta skyddsjordade och jag antar att orsaken till det bland annat är att skydda om chassit skulle spänningssättas. Ser man en risk att det kan ske borde man kunna se en risk att det sker med nätverksuttaget.
Jag vet inte om vi läser samma regelverk här, men Elsäkerhetsverket säger:Bo.Siltberg skrev:
Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv.
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-vagguttag/
En dators nätdel är en egen låda i lådan och använder inte nätspänningen direkt.Alfredo skrev:
Din brödrost och din tvättmaskin använder 230 volt nätspänning direkt och när brödrostens värmeslinga brinner av kan den ramla ner på höljet och strömsätta det.
Samma med tvättmaskinens värmeslinga, den kan strömsätta maskinens trumma och hölje om isoleringen krackelerar.
Spänningssätta.
(Pjoltigt, jo jag vet...😊)
(Pjoltigt, jo jag vet...😊)