S Skopan skrev:
Men om det är uttag som både är och ser ojordade ut, då använder man skyddsjordade apparater med reservation och/eller utom räckhåll från varandra?
Man har åtminstone rätt information för att göra det.
Att det i praktiken finns väldigt få personer som förstår problematiken är en annan sak.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag tror inte något av de nätverk jag haft genom åren haft liknande problem heller.
Jag har aldrig råkat ut för att mitt hus brunnit ner heller. Men en del gör det...

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Vi behöver inte spekulera i scenarion med sannolikhet liknande jordens undergång.
Det är inte det vi normalt planerar för.

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig råkat ut för att mitt hus brunnit ner heller. Men en del gör det...
Får man en stöt från det ojordade uttaget när kåken brinner ner menar du 😄

Fotografen Fotografen skrev:
Lägger man nytt hoppar man inte över jorden, men varför sätta ett lock i en äldre installation bara för att vara kantig, vad är skillnaden med en parkerad jord i dosan, eller inte?
Jag antar att orsaken till regeln är att om någon byter uttaget senare så måste jorden finnas, eftersom en lekman får byta uttag och då kan tänkas byta till något annat än Europauttag.

Men jag kan hålla med om att det är lite kantigt, och skulle inte bli särskilt upprörd om man fuskade lite med jordledaren i de här fallen, om ingen byter uttaget så har jag svårt att se någon risk. Det är bara det där med att värdera risken för "om".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Jag antar att orsaken till regeln är att om någon byter uttaget senare så måste jorden finnas, eftersom en lekman får byta uttag och då kan tänkas byta till något annat än Europauttag.

Men jag kan hålla med om att det är lite kantigt, och skulle inte bli särskilt upprörd om man fuskade lite med jordledaren i de här fallen, om ingen byter uttaget så har jag svårt att se någon risk. Det är bara det där med att värdera risken för "om".
En lekman får bara byta uttaget mot ett likadant, byts ojordat mot jordat är det elinstallation och får bara utföras av elinstallatör.
Oavsett om det ligger en oanvänd jordkabel i dosan får amatören inte koppla in den om den inte redan var inkopplad i uttaget som byts ut.

Men..sånt händer hela tiden så om man ändå skiter i reglerna så rent krasst, vem bryr sig om jordkabels varande eller inte?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Får man en stöt från det ojordade uttaget när kåken brinner ner menar du 😄
Nej jag menar att det inte borde vara helt orimligt att ett stort fel i en dator skulle kunna spänningssätta nätverksuttaget med nätspänning. Sannolikt väldigt ovanligt men jag förstår inte hur det kan uteslutas.

Datorer är ofta skyddsjordade och jag antar att orsaken till det bland annat är att skydda om chassit skulle spänningssättas. Ser man en risk att det kan ske borde man kunna se en risk att det sker med nätverksuttaget.

D Dilato skrev:
En lekman får bara byta uttaget mot ett likadant, byts ojordat mot jordat är det elinstallation och får bara utföras av elinstallatör.
Oavsett om det ligger en oanvänd jordkabel i dosan får amatören inte koppla in den om den inte redan var inkopplad i uttaget som byts ut.
Visst, men vi vet ju hur det funkar i praktiken.

Europauttagen jag har sett har alla haft jordanslutning trots att de är klass II.

D dan_norstedt skrev:
Ja, så länge det är jord framdraget till dosan.
Så det är inte tillåtet att fixa problemet med blandning av jordade uttag och ej framdragen jord till vissa dosor i samma rum genom att byta de ojordade till Europauttag.
Det finns ett moment 22 här.

Dels finns det en regel som säger att en skyddsledaren ska finnas framdragen till alla kopplingspunkter, och den regeln finns i kapitlet om dubbelisolering. Så regeln gäller även eurouttag. Jag skulle säga att regeln framför allt riktar sig mot typ eurouttag.

Samtidigt skulle man kunna rädda en situation med ett ojordat uttag alltför nära ett jordat genom att byta det ojordade till ett eurouttag, eller i ett fall där man behöver skyddsjord men inte har det och inte kan fiska fram skyddsjord utan stora kostnader.

Så jag skulle se genom fingrarna här. Problemet är bara att det inte krävs behörighet för att byta ett uttag, och det inkluderar byte från eurouttag till ett skyddsjordat schuko. Finns då ingen skyddsjord framdragen så kan det gå illa. Darwins naturliga lag kan möjligen hantera det bara urvalet hamnar rätt ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag menar att det inte borde vara helt orimligt att ett stort fel i en dator skulle kunna spänningssätta nätverksuttaget med nätspänning. Sannolikt väldigt ovanligt men jag förstår inte hur det kan uteslutas.

Datorer är ofta skyddsjordade och jag antar att orsaken till det bland annat är att skydda om chassit skulle spänningssättas. Ser man en risk att det kan ske borde man kunna se en risk att det sker med nätverksuttaget.
Datores jordande är inte beroende på eventuella elfel, det är störningar som ska hanteras.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problemet är bara att det inte krävs behörighet för att byta ett uttag, och det inkluderar byte från eurouttag till ett skyddsjordat schuko.
Jag vet inte om vi läser samma regelverk här, men Elsäkerhetsverket säger:

Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv.
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/byta-vagguttag/

D Dilato skrev:
Datores jordande är inte beroende på eventuella elfel, det är störningar som ska hanteras.
Så en plåtlåda som är en tvättmaskin eller en brödrost kan bli strömförande och orsaka personskada men det kan inte en plåtlåda som är en dator?

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så en plåtlåda som är en tvättmaskin eller en brödrost kan bli strömförande och orsaka personskada men det kan inte en plåtlåda som är en dator?
En dators nätdel är en egen låda i lådan och använder inte nätspänningen direkt.

Din brödrost och din tvättmaskin använder 230 volt nätspänning direkt och när brödrostens värmeslinga brinner av kan den ramla ner på höljet och strömsätta det.

Samma med tvättmaskinens värmeslinga, den kan strömsätta maskinens trumma och hölje om isoleringen krackelerar.

Spänningssätta.

(Pjoltigt, jo jag vet...😊)

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Spänningssätta.

(Pjoltigt, jo jag vet...😊)
Spänning är inte farlig, strömmen dödar 😇🤓😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.