Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle rekommendera denna tråd i ämnet. Det är svårt att veta ifall skicket på just din elanläggning och era "elvanor" väcker behov av en uppgradering.
[länk]

Som sagt, då behöver vi veta mer om din elanläggning. Det enda jag ser är att den är äldre än 1960 och då kanske det är utanpåliggande kabel? Då behöver alla ledningar bytas. Är et infällt kan det gå lättare.

Generellt nej. Behov av att byta finns om
- centralen är gammal och bucklig och överfull,
- svårt att få in 2 JFBer
Huset är byggt -61, källaren har utanpåliggande kablar, men det är nog pga att källaren är en betong kub som huset står på. Våning 1 och 2 har infällda kablar.

Men det känns som jag fått alla svaren jag behöver!

-Montera jordade uttag utan jord = Olagligt, ge fan i, aja baja! Byt dåliga ojordade uttag mot nya bättre ojordade uttag.

-Byta elcentral = Nej. Den funkar som den ska, då låter vi det va.

-Kan jag köra jordade stickproppar i icke jordade uttag utan att det förr eller senare går åt helvete = ja, är prylarna hela och rena så finns det inget att oroa sig över.

Tack för en givande tråd! 😃

• Gilla
  • Haha
Danne824 och 6 till
  • Laddar…
Det där med "isolerad miljö", tillåtet med ojordade uttag, har sällan funnits i verkligheten, man har sett mellan fingrarna när det gäller radiatorerna.
Typ alla vattenburna radiatorer har kontakt med "sann jord" och då faller egentligen "isolerad miljö", å då är det jordade uttag som gäller.

När det kommer till elradiatorer så var vissa dubbelisolerade och då är "isolerad miljö" upprätthållen.
Men när det kommer till elradiatorer som har möjlighet att skyddsjordas, där ska de egentligen vara ojordade i "isolerad miljö" MEN ganska ofta så kopplades skyddsjorden in och då faller egentligen "isolerad miljö".

En befintlig elanläggning som var "godkänd" tidigare är godkänd än idag.
Men gör man ändringar i "isolerad miljö" tex genom att byta plastmatta till klinkers så ändras förutsättningarna som gör att man bör/ska skyddsjorda eluttag mm. Sen är det inte fel att kolla över så att "isolerad miljö" verkligen gäller, å om den inte gäller, ta sig en funderare på att jorda uttag mm.

• Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
-Montera jordade uttag utan jord = Olagligt, ge fan i, aja baja!
Det är vettigt att följa lagen, enig!
Men den främsta anledningen till att jorden skall vara inkopplad i jordade uttag är att det är potentiellt livsfarligt att inte koppla in den.

Jag tycker man skall fokusera på att detta är livsfarligt snarare än att det är olagligt. Ungefär som att man bör använda säkerhetsbälte i bilen för att rädda liv. Inte för att följa lagen.

Lagarna är till för de som inte förstår riskerna eller ens att de finns. Med tanke på nivån på denna diskussion begriper vi bättre. Kanske till och med begriper så mycket att man fattar att man inte kan allt och varför det är smart:
O O skrev:
Att ta dit en elektriker som kan bedöma sakerna du funderar över på plats är klokt. Därefter kan du fundera på vad som du behöver göra. Och vad du vill göra extra.
Den som inte är expert ser inte riskerna och vet inte vad man skall leta efter. Experten ser det ofta direkt utan att tänka mer än 1 sekund. Folk på ett forum må vara hur kunniga som helst. Men utan att själv ha sett en elanläggning går det inte att ge några seriösa råd. Det blir bara generaliseringar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Men den främsta anledningen till att jorden skall vara inkopplad i jordade uttag är att det är potentiellt livsfarligt att inte koppla in den.

Jag tycker man skall fokusera på att detta är livsfarligt snarare än att det är olagligt.
Vad är det som är livsfarligt med ett ojordat jordat uttag i ett rumm som har skyddsmetoden "isolerad milj"?

Är det lika livsfarlig med jordat grenuttag i ojordade uttag i samma rum?

Vet att det finns artiklar om att ett rum har fått jordade uttag och jorden i uttagen har kopplats ihop med varandra men sen har inte jorden kopplats vidare till gruppcentralen. Å det har visat sig vara okay.
Hittar tyvärr någon av artiklarna.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som är livsfarligt med ett ojordat jordat uttag i ett rumm som har skyddsmetoden "isolerad milj"?
Frågan handlade om ett skyddsjordat uttag utan ansluten skyddsjord.

Man får en falsk bild av att uttagena är skyddsjordade och reservationslöst använder skyddsjordade apparater inom räckhåll från varandra.

Vid ett isolationsfel i vardera apparat får man potentiellt 230 V mellan deras höljen. Mellan dessa apparater blir det då normal belastningsström som en JFB inte ser. Än värre blir det med en elradiator som potentiellt är ansluten till en annan fas. Då får man 400 V mellan dem.

De gamla föreskrifterna på den tiden rekommenderade skyddsjordning av uttagena i detta fall.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det lika livsfarlig med jordat grenuttag i ojordade uttag i samma rum?
Du kan ju kolla här :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/jordad-vaegguttag-monterad-utan-jordkabel.325827/

Demmpa Demmpa skrev:
Vet att det finns artiklar om att ett rum har fått jordade uttag och jorden i uttagen har kopplats ihop med varandra men sen har inte jorden kopplats vidare till gruppcentralen. Å det har visat sig vara okay.
Hittar tyvärr någon av artiklarna.
Det är inte tillåtet för normalt bruk. Det du beskriver kallas Skydd genom jordfri lokal skyddsutjämning och finns beskriver i reglerna men som kan tillämpas enbart när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer.

Normalt handlar det dessutom om galvaniskt isolerade system, isolertransformator, mindre elverk, inverter, UPS etc. Att nyttja denna metod i ett TN-system tror jag vi ska glömma helt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
D dombacksmarkssmåbruk skrev:
Men det känns som jag fått alla svaren jag behöver!

-Montera jordade uttag utan jord = Olagligt, ge fan i, aja baja! Byt dåliga ojordade uttag mot nya bättre ojordade uttag.

-Byta elcentral = Nej. Den funkar som den ska, då låter vi det va.

-Kan jag köra jordade stickproppar i icke jordade uttag utan att det förr eller senare går åt helvete = ja, är prylarna hela och rena så finns det inget att oroa sig över.

Tack för en givande tråd! 😃
En fråga, hur är det med dina datorer, är de anslutna med skärmade Lan kablar till en switch eller router? Jag gissar att dina datorer sitter anslutna i olika uttag i huset. Då finns risk och då bör de jordas. Men du har kanske bara wifi, då försvinner den risken.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
hjelmen1 hjelmen1 skrev:
En fråga, hur är det med dina datorer, är de anslutna med skärmade Lan kablar till en switch eller router? Jag gissar att dina datorer sitter anslutna i olika uttag i huset. Då finns risk och då bör de jordas. Men du har kanske bara wifi, då försvinner den risken.
Ett tips är annars att alltid köra oskärmade kablar. Mycket mindre problem

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ett tips är annars att alltid köra oskärmade kablar. Mycket mindre problem
Stämmer. Men om man ska rita fan på väggen så har du ändå koppar kablar mellan olika apparater som kan vara anslutna till olika fasledare. Så med två fel finns möjligheten till 400V mellan apparaterna.

hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Stämmer. Men om man ska rita fan på väggen så har du ändå koppar kablar mellan olika apparater som kan vara anslutna till olika fasledare. Så med två fel finns möjligheten till 400V mellan apparaterna.
Om det skulle bli något fel och det kom in 230V i signalkablarna? Normalt går det ju väldigt låg spänning i kablarna. Och är det PoE inblandat är det likström

O O skrev:
Som du beskriver det är det inget konstigt att det bara är jordat i källare och kök. Det är normalt.

Att ta dit en elektriker som kan bedöma sakerna du funderar över på plats är klokt. Därefter kan du fundera på vad som du behöver göra. Och vad du vill göra extra.

Jordfelsbrytare är en mycket vettig grej.
JFB …Finns det lag på …när man gör om osv Gå in på Elsäkersverket

T Thommy Pålsson skrev:
JFB …Finns det lag på …när man gör om osv Gå in på Elsäkersverket
Vad menar du att en JFB tillför i frågan om ojordade uttag?

O O skrev:

Jag tycker man skall fokusera på att detta är livsfarligt snarare än att det är olagligt. Ungefär som att man bör använda säkerhetsbälte i bilen för att rädda liv. Inte för att följa lagen.

Lagarna är till för de som inte förstår riskerna eller ens att de finns. Med tanke på nivån på denna diskussion begriper vi bättre. Kanske till och med begriper så mycket att man fattar att man inte kan allt och varför det är smart:

Den som inte är expert ser inte riskerna och vet inte vad man skall leta efter. Experten ser det ofta direkt utan att tänka mer än 1 sekund. Folk på ett forum må vara hur kunniga som helst. Men utan att själv ha sett en elanläggning går det inte att ge några seriösa råd. Det blir bara generaliseringar.
Bra input! 😊

B
Alfredo Alfredo skrev:
Var ser du det? Jag utgick, antagligen felaktigt, för att de inte var skyddsjordade. 😳

Ja absolut!

Här finns det två heliga grundregler.
  1. Antingen är uttagen i ett rum, inklusive eventuella takuttag till lampor, alla utan skyddsjord eller alla med skyddsjord.
  2. Är uttagen försedda med skyddsjord ska denna anslutas på ett korrekt sätt. Ett skyddsjordat uttag får aldrig installeras utan att skyddsjord ansluts.
Det stämmer inte, man får ha ej jordade Europa-uttag i samma rum som jordade uttag: https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/

B bygges skrev:
Det stämmer inte, man får ha ej jordade Europa-uttag i samma rum som jordade uttag: [länk]
Det finns inga jordade europlug och man kan inte stoppa in jordade stickproppar i dem, så de är inte något problem.

Visst; de är inte jordade men om någon säger ojordat uttag tror jag ingen tänker på europlug...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.