GammErik skrev:
Jadu Dibbs, det är den totalt matta och kritvita färgen. Känslan man får när man drar fingret över färgen och blir alldeles vit på fingret. Det gillar jag. Det är kultur helt enkelt (y)
Ok. (y)
Det låg ingen kritik i min fråga; jag ville ärligt veta för jag vill lära mig hur olika traditionella färger fungerar. Man ska alltså inte luta sig med söndagskostymen mot limfärg. Bra! ;)
 
  • Gilla
GammErik
  • Laddar…
Dibbs skrev:
Ok. (y)
Det låg ingen kritik i min fråga; jag ville ärligt veta för jag vill lära mig hur olika traditionella färger fungerar. Man ska alltså inte luta sig med söndagskostymen mot limfärg. Bra! ;)
Blandar man med benlim så ska den inte krita på samma sätt som om man blandar med cellulosalim, säger dem som vet 😊. I tak passar det väldigt bra med limfärg. Limfärgen är den finaste färgen i taket hos mig i alla fall och då har jag säkert 4 olika färgtyper på lika många tak. Den har en lyster som inget annat tak har.
 
SBH skrev:
skulla jag kunna få se exempel på färger med torkmedel?
Jag har aldrig målat med torkmedel, känns helt onödigt, så jag har inga exempel mer än att jag vet att man kan tillsätta torkmedel om man vill. Nu ser jag dock att Ottossons rekommenderar 1% torkmedel, men det är inget som behövs för slutresultatet.
 
ozean skrev:
Jag har aldrig målat med torkmedel, känns helt onödigt, så jag har inga exempel mer än att jag vet att man kan tillsätta torkmedel om man vill. Nu ser jag dock att Ottossons rekommenderar 1% torkmedel, men det är inget som behövs för slutresultatet.
Ottossons har torkmedel i färgen från fabrik, sist jag läste innehållsförteckningen i alla fall. Här om veckan målade jag fyra panelbitar med provfärger för att vi skulle jämföra olika varianter av grönt. Två var Gysinge (Oxidgrön och Jugendgrön), två var Ottossons (Degebergagrön och Ribbangrön), Ottossons torkar lätt på ett dygn, Gysinge tar i vart fall två dygn. Inomhus, rumstemperatur. Kolla innehållet för säkerhets skull.
Egentligen föredrar jag Ottossons (rent tekniskt), men jag tycker de namnger färgerna lite dumt. Jag gillar Gysinges sätt att namnge efter pigment - då vet man exakt vilken kulör det är.
Så jag tillsätter torkmedel endast med Gysinge, och då bara 0,5%.
 
Dibbs skrev:
Ottossons har torkmedel i färgen från fabrik, sist jag läste innehållsförteckningen i alla fall. Här om veckan målade jag fyra panelbitar med provfärger för att vi skulle jämföra olika varianter av grönt. Två var Gysinge (Oxidgrön och Jugendgrön), två var Ottossons (Degebergagrön och Ribbangrön), Ottossons torkar lätt på ett dygn, Gysinge tar i vart fall två dygn. Inomhus, rumstemperatur. Kolla innehållet för säkerhets skull.
Egentligen föredrar jag Ottossons (rent tekniskt), men jag tycker de namnger färgerna lite dumt. Jag gillar Gysinges sätt att namnge efter pigment - då vet man exakt vilken kulör det är.
Så jag tillsätter torkmedel endast med Gysinge, och då bara 0,5%.
Ok, tror att dem börjat med det på senare tid i sådana fall, vet inte varför. Kanske har blivit påverkade av vårt stressade samhälle :) Jag målade med Gysinges färger för 8-9 år sedan, och dem var helt hopplösa att måla med. Hörde och läste att fler hade problem med dem. Spelade ingen roll hur tunt man målade så rann det på vertikala ytor samt tak. Efter det gick jag över till Ottossons och dem färgerna är betydligt trevligare att måla med. Har läst att Gysinge bytt leverantör för ett antal år sedan så det kanske hade med det att göra, men skulle i alla fall råda trådskaparen att köra med Ottossons då dem är väldigt bra och enkla att måla med.
 
Ok, det va som f_n. Gysinge är isf klart bättre idag. Men jag håller med; Ottossons är toppen. (y)
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Vad menar du med exempel på färger med torkmedel SBH? Ottossons har på sin hemsida, eller så köper man en liten flaska torkmedel och tillsätter av själv om man vill det.

Utseendet skiljer sig inte överhuvudtaget från linoljefärg utan torkmedel.

http://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-antikvit/

Ottossons har även färger utan torkmedel, det är bara att välja de för utomhusbruk istället, då är det samma färg men utan torkmedel. Jag har bara tillsatt torkmedel en gång och då i en hall där vi passerar väldigt mycket och sista strykningen. Det blev yttorrt fortare (över natten) men annars ser det nu likadant ut som allt annat vi målat.

Gysinge har nog ändrat sina färger en del. Jag började med dem när jag målade med linoljefärg först för 13-14 år sedan men gick över till Ottosssons då jag tyckte Gysinges blev sämre och mer svårstrukna men nu har jag testat Gysinges igen och de är bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.