10 523 läst · 29 svar
11k läst
29 svar
Blåmesarna hackar runt holkhålen
Ahaa, de knackar, för att kolla om någon är hemma. Kommer ingen ut, är det fritt fram och flytta in.K Kajsa Stina skrev:
På engelska "knock on wood" eller peppar, peppar, ta i trä, det är en ledig holk.
För övrigt låt som både Bowie och men även Ami Stewart (disco på min tid och har den på LP i en av backarna med blått omslag och Ami med någon stor guld/gul klädsel)
För övrigt låt som både Bowie och men även Ami Stewart (disco på min tid och har den på LP i en av backarna med blått omslag och Ami med någon stor guld/gul klädsel)
Redigerat:
När flyttar fågelrackarna in för året förresten? Vi har två gamla och satte nu upp en till att glo på från barnens rum och från badrummet. Har haft olika fåglar, bla flugsnappare där men nu INGET än i alla fall.
Aha, holkarna är relativt nära varandra men vi hade båda upptagna förra året. Jäkligt kul att kika på när man borstar tänderna. #jagblivitgubbe?!A AndersS skrev:
Isåfall är jag tant, för jag kan också sitta och begrunda blåmesarna flyga in och ut ur holken. Det är nåt rogivande med att deras små hjärnor bara är inställda på mat, bo, ungar, mat, bo, ungar, medan hela världen bara faller i bitar runtom dem. Och mina blåmesar håller också på att hacka runt dörröppningen, jag har nog trott att de tycker det är för trångt.nikasp skrev:
Flugsnappare är flyttfåglar och kommer inte förren nu i maj, medan talgoxar, blåmesar, pilfinkar mm redan har flyttat in. Det kan bli kamp om holkarna när flugsnapparna kommer.nikasp skrev:
Då borde det bli lite fart på baksidan snart hoppas jag! Värsta fina skogsläget och jag har tänkt på att de inte ska ha alltför mycket sol på sig heller.K Kajsa Stina skrev:
Fågellivet är inte lätt, finns studier om att söderläge ska undvikas men också kan vara positivt beroende var och hur holken är bygd.nikasp skrev:
Jag hänger våra holkar var de passar utan bry mig om väderstreck. Det viktiga är att holkarna hängs upp.
Vi hade bålgetingar i en holk i torpet. Riktiga jäkla helikoptrar de där. De hade byggt igen det ganska stora hålet ordentligt men sen gick det en vecka och bomaterialet och getingar borta. Undrar vilken fågel som vågat ge sig på dem?
En av våra holkar förvandlades till bikupa för ett par år sen, men det var ju inget som störde.nikasp skrev:
När nötveckan flyttar in putsar de med lera runt öppningen och boar med jord och bark på insidan.
Nu måste jag lyssna lite mer: https://sverigesradio.se/default.aspx?programid=5099
Har/hade mest koll på ripa som jag skjuter på ibland uppe i Jämtland.
Har/hade mest koll på ripa som jag skjuter på ibland uppe i Jämtland.