S
Fyfan vad less jag blir på internet ibland.

Hade TS istället varit den klagande grannen, förklarat läget så hade merparten av inläggen varit på hans sida istället...

Är det så jävla svårt att tro att blänket kan vara en allvarlig olägenhet för den drabbade grannen? Reflekterat solljus kan vara innihelvete starkt, läs denna: http://www.aftonbladet.se/resa/temaweekend/article17395076.ab

Säger inte att det är lika allvarligt, men det kan absolut vara en olägenhet för grannen, jag tycker du ska respektera grannen och sköta det utan att bli mer osams.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Reflekterat solljus kan vara innihelvete starkt, läs denna: [länk]
Nu skall du inte blanda ihop ett konkavt spegelglasklätt höghus, med ett plåttak!
"Ljuset i strålen är mycket starkare och varmare än vanligt solljus."
En helt annan sak när solstrålarna koncentreras likt ett förstoringsglas, än att grannen tittar mot norr och ser blänket från ett nylagt plåttak och missar lite av upplevelsen att se vatten från sin altan.
 
S
thomas33 skrev:
Nu skall du inte blanda ihop ett konkavt spegelglasklätt höghus, med ett plåttak!
"Ljuset i strålen är mycket starkare och varmare än vanligt solljus."
En helt annan sak när solstrålarna koncentreras likt ett förstoringsglas, än att grannen tittar mot norr och ser blänket från ett nylagt plåttak och missar lite av upplevelsen att se vatten från sin altan.
Jag vet att det inte är jämförbart, jag ville bara påpeka hur starkt solljus kan vara. Men alla som svarat har tagit för givet att problemet för grannen är "liten olägenhet", ni har ingen aning. Hade det däremot varit den klagande grannen som skrivit hade folk fattat tycke för honom istället och sagt att han måste se till att grannen åtgärdar sitt tak.
 
harry73
SueCia skrev:
Hade TS istället varit den klagande grannen, förklarat läget så hade merparten av inläggen varit på hans sida istället...
Visst har du rätt där, men då är det också meningen med forumet att hjälpa den som ställer sin fråga här :)
TS problem är att han inte i förhand kan få besked om en åtgärd är godkänt, eller vilka gränsvärden han ska förhålla sig till.
Och är alternativet att riva plåttaket och lägga papptak, då är det inte konstig att det kommer flera kreativa förslag som kanske inte är det bästa eller snyggaste på ett plåttak, men som i alla fall gör att TS kan vänta med takbytet tills det passar honom ekonomisk.
Och även förslaget att avvakta och se om det blir bättre pga normal slitage eller smuts är ett bra alternativ.

Sen har TS aldrig hävdat att han inte respekterar grannen, och att han inte vill åtgärda problemet
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
S
harry73 skrev:
Sen har TS aldrig hävdat att han inte respekterar grannen, och att han inte vill åtgärda problemet
Det har jag aldrig påstått :) Jag tyckte faktiskt TS inställning när han skapa tråden var sund, men sen kom väldigt mycket dåliga kommentarer som mer eller mindre tog för givet att grannen är en tjurig idiot som borde stå ut med lite blänk ivägen för sin sjöutsikt, vi vet som sagt inte vidden av problemet :)
 
Problemet är enl grannen själv 2h per dag, ca17-19, när solen står som högst kring maj/juni. Sen blir det alltså mindre och mindre. Men oavsett problemets omfattning så vill vi inte göra processen lång utan hoppas på att hitta en bra lösning. Det är vad jag söker nu, någon med likn erfarenhet som kan hjälpa mig med en lösning!
 
harry73
Hur mycket blänker havet och anser grannen också att det är ett problem?
 
  • Gilla
namor och 5 till
  • Laddar…
Då grannen har anmält detta är det helt klart ett problem. Sen om det beror på att grannen är tjurig och vill jävlas så har vi inte med att göra. Problemet kvarstår med ett tak som reflekterar och TS vill åtgärda detta så låt oss fokusera på själva grundfrågan och lämna tjafset om griniga grannar!

Konstaterat är att blänket kommer att försvinna med tiden då smuts, alger och föroreningar kommer att lägga sig på taket och matta av det. Skulle man inte kunna påskynda den processen, dvs smutsa ner taket medvetet? Man brukar kalka utsidan på växthus för att minska solinstrålningen, det borde ju gå att göra detsamma här. Ett lager kalk över taket kommer på samma sätt att minska reflektionerna och förhoppningsvis är det tillräckligt för att göra grannen nöjd. Det är iaf värt ett försök då det är bra mycket billigare än alla andra föreslagna lösningar... :)
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
S
harry73 skrev:
Hur mycket blänker havet och anser grannen också att det är ett problem?
Troligtvis inte eftersom havet fanns där när han byggde/köpte....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
SueCia skrev:
Troligtvis inte eftersom havet fanns där när han byggde/köpte....
Det har aldrig hindrat folk från att klaga. Stup i kvarten ska ju folk gnälla över att en flygplats som fanns där 40 år innan deras hus byggdes, väsnas. Eller att en järnväg från 1895 bullrar, trots att den bullrade redan när man byggde sitt hus på 1960-talet.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Släng upp en stor presenning maj-juli ett par år framöver, och låt väder och vind göra sitt övrig tid? Efter ett par (ett?) år borde det inte blänka så mycket.

Det låter som ett problem som löser sig själv med tiden. Om du på något sätt kan lindra blänket i väntan, kanske det räcker.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
BigR
Om du målar taket själv med någon hyfsat lämplig och billig färg försvinner det akuta problemet. Sedan flagnar väl taket gradvis men då kan man ju hoppas problemet är borta. Om nu problemet är taket eller grannen.
 
Måste ju finnas nåt smart att hänga över taksidan temporärt, kommer inte på vad som är enkelt att hänga över, kanske solceller annars?
 
  • Gilla
emmlar och 2 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 skrev:
Måste ju finnas nåt smart att hänga över taksidan temporärt, kommer inte på vad som är enkelt att hänga över, kanske solceller annars?
Bra förslag!
 
  • Gilla
emmlar
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Måste ju finnas nåt smart att hänga över taksidan temporärt, kommer inte på vad som är enkelt att hänga över, kanske solceller annars?
Blänker inte solceller väl så mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.