Mellanvägg går bra med leca eller trä
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Mellanvägg går bra med leca eller trä
Jag menade mellanLägg, inte mellanvägg =)
 
holmberg87 skrev:
Det tycker jag låter bra, men du kanske måste pumpa upp hela sidan samtidigt på huset. Så se till att ha några domkrafter till hands utifall.
Borrhammare fungerar bra att bila bort gamla plinten med om inte slägga fixar det.

Ett alternativ vore att gjuta en klack för att sedan mura upp med ex leca. Då behöver du inte gjuta så högt
Hmmm, det kanske vore nåt. Men då kommer jag blanda plintar och leca, det estetiska struntar jag i och för sig i för jag bygger nog altan runt hela huset snart. Finns nåt negativt med det?
Svårt att gjuta en klack?
 
En klack är ju det enklaste, gör en ram ca 40x40 och motfyll runt den. Dubba rejält och fyll den med betong och se till att ramen är i lod.

Att det är blandat är nog inget problem alls huvudsaken är att kontakten med berget är stabilt och förankrat
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Även om plintgjutning är relativt lätt så kan du ju göra det ännu lättare.

Köp några ordentliga beslag eller hålband som tillåter att du förankrar bärlina i plinten och hindrar att den åker av mer åt det håll den är påväg, gör nogranna markeringar och dokumentera med bilder hur de ligger i år.
Sedan "besiktigar" du nästa år och ser till att de inte rört sig mer!
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Patrik Lidstedt skrev:
Även om plintgjutning är relativt lätt så kan du ju göra det ännu lättare.

Köp några ordentliga beslag eller hålband som tillåter att du förankrar bärlina i plinten och hindrar att den åker av mer åt det håll den är påväg, gör nogranna markeringar och dokumentera med bilder hur de ligger i år.
Sedan "besiktigar" du nästa år och ser till att de inte rört sig mer!
Tack för svaret och förslaget!

Menar du att jag exempelvis ska fästa en regel i den eventuellt glidande plinten med t ex vagnsbult (?) och sen fästa samma regel på motsvarande sätt i den förmodat stabila plintraden i mitten och på så sätt låsa fast plinten?
 
minisp4m skrev:
Tack för svaret och förslaget!

Menar du att jag exempelvis ska fästa en regel i den eventuellt glidande plinten med t ex vagnsbult (?) och sen fästa samma regel på motsvarande sätt i den förmodat stabila plintraden i mitten och på så sätt låsa fast plinten?
Allt som hindrar att bärlina faller av helt o hållet känns ju som en lösning.

Personligen hade jag använt någon form av kraftig byggvinkel och grov/lämplig infästning och enbart fäst plinten i balken ovan, vilket man brukar göra men tyvärr inte här altså!
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Det är ingen vidare lösning snarare en tillfällig åtgärd för att förhindra att bärlinan faller av plinten.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Självklart, men vill man slippa en hel massa jobb så är den ju smidigare!

Sen har ju stugan stått i en väldig massa år så antagligen står den kvar även utan åtgärd!:)
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Håller med Patrik, har kåken stått ett antal år lär den väl stå kvar några år till. Låter lite väl avancerat att lyfta huset.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Alternativ åtgärd (förslag från en amatör):

Om det går att lyfta stugan t.ex. en decimeter.
Skaffa I-balkar motsvarande stugans bredd.
Lyft den med domkrafter, en sektion i taget, och lägg balken över plint-raden, och sätt ner stugan igen.
Eventuellt förankras balken i plintarna också för säkerhets skull.

Men jag kan tänka mig att man satt syllarna långt ut på kanten av utseendeskäl.
Dvs för att de "fula" plintarna skulle sticka utanför fasaden.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Kan hålla med om att den förmodligen kommer stå kvar som den redan är.
Men frågan var ju hur man åtgärdar det och där finns inga genvägar annat än nya plintar som är rätt förankrade. Om man nu inte byggt sådär från början vilket låter otroligt.

Men att pumpa upp en liten stuga är inga problem. Min granne har höjt sitt hus 1 meter då marken sluttade mot huset. Enkla domkrafter och murat grund eftersom.

I det här fallet räcker det att lyfta så lite att plinten frigörs eller helt enkelt göra en ny bredvid den gamla och inte lyfta alls
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Ja det är klart den ända riktiga lösningen, att fästa upp befintliga är mer att sopa problemen under mattan.
Men det lät en aning som att huset ev skulle bytas ut och så kan man ju chansa lite och ta den "enkla" vägen så länge det går!..om man vågar!
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nu hörde jag av en bekant som känner dem vi köpte av att han hade ett svagt minne av att han och förra ägaren, enbart en ägare innan oss, gått omkring och tyckt att plintgrunden var dåligt gjord från början, dvs. att det har sett UNGEFÄR så här sen 1980 då huset sattes upp. Misstänker dock att vissda rörelser skett för jag antar att där regeln halkat utanför plinten inte skedde direkt.

Jo, drömmen är som sagt att bygga ett helt nytt hus men det känns väldigt lyxigt för tillfället. Har andra saker att lägga pengar på =) som är prioriterade.

För tillfället är jag mest inne på att låta befintliga plintar stå kvar ett tag, stödja upp huset om några veckor på väl valda ställen med lite lastpallar och trädgårdplattor. Sen under våren göra som holmberg87 föreslog tidigare, dvs. gjuta en klack på lite olika ställen och sen köra lecablock. Den lösningen kändes gedigen och enkel =)

KnockOnWood:s lösning är också tilltalande om det nu stämmer att plintarna faktiskt HÅLLER men är lite felplacerade.
 
KnockOnWood skrev:
Alternativ åtgärd (förslag från en amatör):

Om det går att lyfta stugan t.ex. en decimeter.
Skaffa I-balkar motsvarande stugans bredd.
Lyft den med domkrafter, en sektion i taget, och lägg balken över plint-raden, och sätt ner stugan igen.
Eventuellt förankras balken i plintarna också för säkerhets skull.

Men jag kan tänka mig att man satt syllarna långt ut på kanten av utseendeskäl.
Dvs för att de "fula" plintarna skulle sticka utanför fasaden.
Tack! Kollade snabbt på Byggmax men hittade inga I-balkar, var kan jag köpa det?

Det låter också som en lite dyrare lösning, skulle behöva kanske 8-9 st 5-meters-balkar då? Kostar inte dem några tusen styck?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.