Hej!

Köpte ett fritidshus i Stockholms skärgård för ett tag sedan. Upptäckte nu att en av bjälklagsreglarna på en av husets långsidor, alltså den yttersta regeln huset vilar på, där husets golvåsar är fästa, ligger väldigt nära plintens kant på nästintill alla plintar på den plintraden. På en plint har regeln halkat ned utanför plinten. Hur ska jag åtgärda detta på enklast sätt? Se bilder.

Det är tre plintrader under huset. Den i mitten är lägre med en bärlina. På de andra två plintraderna, alltså mitten och husets andra långsida, ligger ramverket OK placerat på plintarna.

Mycket tacksam för hjälp!

Underkonstruktion av fritidshus med bjälklagsregel nära kanten av en betongplint, risk för regeln att halka av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagsregel glider av plinten under ett fritidshus, behöver åtgärdas för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagsregel nära kanten av en betongplint under ett fritidshus, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagsregel halkad av betongplint i fritidshusets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklagsregel nära kanten på en betongplint under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida av träkonstruktion med betongpelare, kablar och skog i bakgrunden. Reflektion i vatten under byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är de andra plintarna som huset vilar på, på rätt plats? Eller har hela husets rört sig? Eller är det marken som tryckt iväg plintarna?

Har du en skiss över hur huset ser ut och plintarna står?

Edit: Såg nu att du skrivit att de andra var ok.
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Du kanske kan pumpa upp huset samt gräva ut vid plint raden och justera dom. Antagligen har marken flyttat den plint raden.
Hur är markförhållandena?
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Är de andra plintarna som huset vilar på, på rätt plats? Eller har hela husets rört sig? Eller är det marken som tryckt iväg plintarna?

Har du en skiss över hur huset ser ut och plintarna står?
Tyvärr ingen skiss.

Tror att de andra plintarna står rätt. Plintarna kan ju ha rört på sig men konstigt om alla rört sig ungefär likadant? Det är ändå typ 8 plintar tror jag. Nu kollade jag på en bild från andra långsidan och regeln ligger ganska långt ut på den plinten också vilket betyder att plintarna förmodligen har gjutits för nära varandra? Se bild på andra långsidan:

Bild av plintar som bär upp en träkonstruktion med synliga reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
holmberg87 skrev:
Du kanske kan pumpa upp huset samt gräva ut vid plint raden och justera dom. Antagligen har marken flyttat den plint raden.
Hur är markförhållandena?
Det är jord just där men jag skulle gissa att det är berg under, berg överallt på tomten, berg i dagen precis intill huset på alla sidor.
 
Märkligt om man byggt huset så långt ut på plintarna. Men det ser onekligen så ut..
Tycker dock det ser ut som att tjärpappen glidit av på en plint. Såvida inte plintarna glidit inåt huset på bägge sidor.
Vill du vara säker på att huset inte rör sig eller halkar av plintarna skulle jag gjuta nya men det är nog inte helt lätt.
Har du märkt om det blivit någon förändring sedan du köpte det?
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Märkligt om man byggt huset så långt ut på plintarna. Men det ser onekligen så ut..
Tycker dock det ser ut som att tjärpappen glidit av på en plint. Såvida inte plintarna glidit inåt huset på bägge sidor.
Vill du vara säker på att huset inte rör sig eller halkar av plintarna skulle jag gjuta nya men det är nog inte helt lätt.
Har du märkt om det blivit någon förändring sedan du köpte det?
Ja, onekligen! Jag har bara ägt huset i några månader och då har jag inte märkt något =). Plintarna kan ju ha glidit in på bägge sidor, självklart. Men pappen ligger ju ändå ganska bra på många av plintarna, visst en ser den lite misstänksamt glidande ut men som sagt på många ligger den fortfarande bra.

Har aldrig gjutit plintar själv och för tillfället är jag inte sugen på att punga ut en massa pengar för att gjuta nya plintar. Drömmen är egentligen att riva detta hus, ganska klen västkuststuga från 1980, och bygga ett nytt rejält hus som också är en aning större men har inga pengar till det för tillfället + att det känns ju lite lyxigt att riva ett fungerande (nåja..) hus. Men kanske får råd till det om några år och då känns det onödigt att lägga mycket pengar på att hyra en firma som gör det ordentligt OM jag kan rädda det själv även om inte blir lika bra. Det hela blir lite dyrare eftersom detta hus ligger på en bilfri ö.

Mina tankar:

1. Läste i en annan tråd att man kunde gjuta en sarg och ställa murblock på och sen finjustera sista biten med byggplywood eller liknande, kanske kan vara något?

2. Huset står med berg i dagen på vardera långsida, som sagt. Skulle man kunna ta rejäl balk fästa denna i berget i en stolpsko och sen fästa balken i befintlig plint med bultar? Kanske inte tillräckligt med bärkraft i bultarna? Där bjälkregeln halkat av plinten finns dessutom en altan med plintar utanför huset, där skulle man i så fall fästa en regel i en av altanplintarna och sen i befintlig plint.

Andra idéer? Helst enkelt att göra själv... Har aldrig gjutit plintar eller stödmur (dock höjt golvet i en källare med EPS-betong och flytspackel med OK resultat) men är ganska händig och hyfsat lättlärd.

Edit:
3. Kom på en till fundering. Man skulle kunna fästa en regel på utsidan av plintarna som löper längs med huset. Men blir det en ojämn belastning för plinten om, det är ju ungefär så som det är idag, ytterkanten på huset vilar en liten bit utanför pliten eller som idag väldigt långt ut på plinten?

4. Alternativt, då, gjuta nya plintar själv - hur svårt är detta? Bedömer att det är berg kanske 30 cm under jordtäcket.
 
Redigerat:
Det är väldigt lätt att gjuta plintar. Det som är lite stökigare är väl att gräva fram berget och dubba fast om det är trångt. Men om du har så nära till berget tror jag du fixar det rätt lätt!
Dina plintar kanske glider på berget i dagsläget?

Pumpa upp huset och gräva för nya plintar som du dubbar fast i berget. Sen gjuter du.
Det fixar du på en helg om det inte är allt för trångt och tunggrävt
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Det är väldigt lätt att gjuta plintar. Det som är lite stökigare är väl att gräva fram berget och dubba fast om det är trångt. Men om du har så nära till berget tror jag du fixar det rätt lätt!
Dina plintar kanske glider på berget i dagsläget?

Pumpa upp huset och gräva för nya plintar som du dubbar fast i berget. Sen gjuter du.
Det fixar du på en helg om det inte är allt för trångt och tunggrävt
Tack för svaret! Låter ju hoppfullt!

"Dubba fast" = ta hål i berg för armeringsjärn?

"Pumpa upp huset" = Palla upp huset på typ trädgårsplattor, balkar, stockar, medan jag gjuter plintarna?

Höjden är väl lägst en meter skulle jag tro. Jag kan gå hukad (dock ganska mycket hukad på vissa ställen) under större delen av huset.

Hur gör jag för att hälla i betongen när gjutröret nästan kommer ligga precis under huset, för jag kan ju inte palla upp huset så mycket högre än befintliga plintar (såvida jag inte pallar upp HELA huset högre, men det verkar ju jobbigt men jag kanske måste lyfta hela huset inkl. altanen som går runt nästan hela huset för att kunna komma åt ?)?
 
Redigerat:
"Pumpa upp" gör du med domkraft.

Du kan gjuta plintarna någon dm under bjälklagets nivå och sedan ha mellanlägg när du sänker ner huset igen.
 
  • Gilla
minisorkis och 1 till
  • Laddar…
Precis, gör du som Kanel skriver blir det smidigt.

Dubba menar jag att borra i berget för att förankra plinten med grovt armeringsjärn lr stång som ankras i berget.
 
Kane skrev:
"Pumpa upp" gör du med domkraft.

Du kan gjuta plintarna någon dm under bjälklagets nivå och sedan ha mellanlägg när du sänker ner huset igen.
Tack för svaret! Räcker en dm för att hälla i betongen?
 
Det gör det nog. Du kan alltid sleva i betongen istället för att hälla. Tar längre tid men blir lika bra
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Det gör det nog. Du kan alltid sleva i betongen istället för att hälla. Tar längre tid men blir lika bra
Fint! Så då pallar/pumpar jag upp huset, säg i ena hörnet, tar bort den gamla plinten. Dubbar och gjuter en ny plint som då hamnar ca 1 dm under rätt nivå för att jag ska kunna hälla i betong. Lägger mellanlägg på plinten när den brunnit klart. Tar bort pallningen/domkraften. Pallar /pumpar sen upp huset nära nästa plint som ska bytas och gör samma sak. ?

Tips på bra mellanlägg?
Hur tar jag bort den gamla plinten på ett bra sätt? Slägga?
 
Det tycker jag låter bra, men du kanske måste pumpa upp hela sidan samtidigt på huset. Så se till att ha några domkrafter till hands utifall.
Borrhammare fungerar bra att bila bort gamla plinten med om inte slägga fixar det.

Ett alternativ vore att gjuta en klack för att sedan mura upp med ex leca. Då behöver du inte gjuta så högt
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.