Z ZebMarkhayan skrev:
Hej,

Frågan kring säker vatten handlade om att man inte får ha dolda skarvar på vattenrör i väggar och golv. Alltså inte en fråga om CC avstånd på reglarna. Kolla därför bilden igen. Det är 60cc mellan masonitebjälkarna och sedan förstärkt med 45x195 så det nu ligger 30cc mellan reglar och masonitebjälkar. Allt är sedan skruvlimmat med golvspån. Jag hade inte behövt förstärka golvet för att det skulle klara kraven för säker vatten då det redan är ett godkänt underlag ifrån husleverantören.

Förstärkning gjorde jag enbart för att tryggt kunna ha ett större bubbelbadkar på övervåningen.

Mvh,

SM
Ah, ser nu att du inte har nedsänkt bjälklag. Trodde alla som byggde nytt idag gjorde det så man slipper den höga tröskeln.

Säker vatten innefattar även konstruktionen, inte bara rören.
 
B beqen skrev:
I bjälkaget på hjältevadshus är det Masonite beams I balk.
Ni som dragit om avlopp och vatten på övervåningen. Hur har ni förstärkt bjälklaget efter att ni borrat hål i balken? Blir inte riktigt klok på vad som är bransch standard?
Väntar med spänning på något svar och hoppas speciellt på att Justusandersson har ett bra svar.
Halloj!

Vi har byggt en spira 175 nu i somras och jag håller på med övervåningen. I vårt badrum valde valde till att få ett cc avstånd på 30cm i bjälklaget i badrummet. Det jag gjorde efter att borrat i bjälklaget var att såga till osb skivor som motsvarade bjälklaget dimension och limmade och skruvade dit dom på båda sidor av bjälklaget på alla ställen jag gjort någon som hellst åverkan. Kottlade även mellan bjälkarna. Rätt eller fel vet jag inte det återstår att se när det är flytspacklat och kakel och klinker är på plats
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
Såhär gjorde jag. CC30 45x220 med ca 4m spännvidd, skruvlimmat spån, flytspackel och klinkerplattor. Håltagningarna är strategiskt placerade där det endast är ca 50 cm spännvidd men gjorde ändå förstärkning runt hålen med 15mm plyfa.
 
  • Nybyggd bjälklagskonstruktion med integrerad VVS-installation och förstärkning runt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvkonstruktion med träbalkar, isolering, avloppsrör och förstärkningar runt håltagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med CC30 45x220 balkar, flytspackel, klinkerplattor, väggförstärkningar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern badrum med beige klinker, fristående badkar och väghängd toalett, synliga installationer för tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern badrumsmöbel med rund spegel, inbyggd handfat och belysning, färdigställd i neutral färgskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev finfint de där!

Lyfter tråden lite igen då vi har funderingar inför framtiden. Vi köpte en tomt där vi skall bygga en sommarstuga inom några år. Hjältevadshus ser lockande ut sett till vad man får för ytskikt för pengarna. Men samtidigt klurar jag lite på bjälklaget och taket. Min uppfattning är att bjälklaget på ovanvåningen går att förstärka på egen hand så som ni gjort ovan om man bygger ovanvåningen själv. Det känns bra! Hur är det med bottenvåningen? Är man helt låst till att de monterar plastmatta eller går det betala extra för att få förstärkt bjälklag och kakel/klinker där? Tänker på samma sak med entré och groventré.
Och hur är det med taket? Råspont eller någon form av skiva undertill?
Något annat som är värt att tänka på?
 
Jag förstärkningen riktigt konstruktionen hoppas jag. För det jag ser på bilden så har ni klippt bärningen helt och hållet på 10st balkar och ersatt med två bjälkar med ca 6 Byggkonstruktion med träbalkar och bjälkar, röd markering över område där bärningen klippts och ersatts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m spännvidd. Eller fattar jag fel?
 
Hittade denna tråd och passar på att länka till Masonite Beam's dokument som reglerar hur man får hålta i deras balkar.

På sidan 12 hittar man en i min mening ganska kryptiskt formulerad tabell, och för att förenkla tolkningen kan jag delge att "hole depth" tydligen avser diameter, och "Product depth" (h) = balkens profilhöjd.

Man får alltså göra ett ensamt hål som är hela vägen från fläns till fläns, d.v.s. upptar hela skiv-ytan i balken, så länge det ligger minst balkens höjd i avstånd från ett upplag. Det är i min mening svårt att ta in.

https://masonite-beams.com/media/2745/180814-eta-12-0018.pdf

Jag står själv inför att göra avloppsinstallation i ett badrum nu, men där har vi satt 250mm balkar i ett bjälklag som i övrigt är byggt av 300-balk. Men de har ritat CC600 där vilket förvånar mig lite, och jag undersöker nu om jag skall stärka upp med en 195'a extra på CC300 istället. Min spännvidd är 2,5m

EDIT: Här är tabellen urklippt från dokumentet, jag har svårt att tro att Masonite skulle misstycka.

Teknisk illustration av hålregler för balkar, med tabell för standarddjup och avståndskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hey Man och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.