19 912 läst · 107 svar
20k läst
107 svar
Binda elpris oktober 2024?
Elavtal med rörligt pris följer elbörsen och kan därför både sjunka och stiga häftigt. Men det blir också viss utjämning, då priset baseras på elbörsens medelspotpris för månaden i ditt elområde samt en profilkostnad som baseras på leverantörens alla månadsmätta kunder i det elområdet.P pmd skrev:
Det är inte ett individuellt pris för dig. Det är det genomsnittliga priset som elhandelsbolagets kunder har. Alltså kan du få betala mer om alla kunder som har en dyr förbrukningsprofil skulle använda samma elhandlare som du själv.P pmd skrev:
Om du vet med dig att du har en riktigt dålig konsumtion med laddning av elbil precis vid dyraste timmen varje dag, etc... Så är månadspris bra för dig då övriga kunder får betala notan. Men de av oss som förbrukar lite vid de timmarna har bytt till timpris då vi slipper betala den extra kostnaden.
Som villaägare där elpatronen skjuter in främst december till februari så skulle bundet elpris kunna vara lönsammare då elbolagens uträkningar baseras på genomsnittskunden där även lägenheters förbrukning och de med fjärrvärme räknas med.S sjoelund skrev:Det är inte ett individuellt pris för dig. Det är det genomsnittliga priset som elhandelsbolagets kunder har. Alltså kan du få betala mer om alla kunder som har en dyr förbrukningsprofil skulle använda samma elhandlare som du själv.
Om du vet med dig att du har en riktigt dålig konsumtion med laddning av elbil precis vid dyraste timmen varje dag, etc... Så är månadspris bra för dig då övriga kunder får betala notan. Men de av oss som förbrukar lite vid de timmarna har bytt till timpris då vi slipper betala den extra kostnaden.
Vad menas med "de aktuella timmarna" i det sammanhanget? Är det något annat än alla timmar under en månad?S sjoelund skrev:
Det är alla timmar i månaden.P pmd skrev:
De tar förbrukningen för alla som har det abonnemanget gånger spotpris, timme för timme, under alla timmar och sedan delas det med antalet timmar för att få ett månadsmedelpris per kWh. Så man vet inte priset förrän hela månaden gått.
Det är ganska enkelt att ta reda på sin profil
https://timpriskollen.se/kalkylator
Sen för en jämförelse med t.ex. månadsrörligt pris, så får man lägga på diverse kostnader på timpriset (leverantörens påslag), så man jämför timpris inkl påslag med rörligt pris inkl påslag.
Jag gissar att de som har bra förbrukningsprofil/styrmöjlighet sakta men säkert kommer gå över till timpris.
https://timpriskollen.se/kalkylator
Sen för en jämförelse med t.ex. månadsrörligt pris, så får man lägga på diverse kostnader på timpriset (leverantörens påslag), så man jämför timpris inkl påslag med rörligt pris inkl påslag.
Jag gissar att de som har bra förbrukningsprofil/styrmöjlighet sakta men säkert kommer gå över till timpris.
Under mina 12 månader (sept 2023 till aug 2024) med Cheap Energy (avtal via elskling.se) var priset jag betalade 0.5 öre över månadsmedelpris (såsom det redovisas på elbruk.se) efter alla påslag och rabatter.
Nu med Skellefte kraft förväntar jag mig typ 18 procent över månadsmedelpris.
Nu med Skellefte kraft förväntar jag mig typ 18 procent över månadsmedelpris.
De som väljer timpris är högst sannolikt de som faktiskt kan styra sin förbrukning till lågpristimmar. Det innebär därmed att de som medverkar till att hålla ner priset försvinner från medelprisgruppen, och det innebär ju att det blir dyrare för de som är kvar.B BSOD skrev:Det är ganska enkelt att ta reda på sin profil
[länk]
Nej, månadsmedelpris.P pmd skrev:
Jag har ingen elbil eller annat som drar massor av effekt (utom värmepumpen) och jag vill inte att mitt liv ska styras av elpriset per timme.
Skillnaden i kronor mellan timpris och dagspris är för liten för att det ska styra mitt liv.
Men jag väljer ändå att tvätta eller diska de dagar priset är lägre...men inte på timnivå...
Eller jo jag undviker extra högpristimmar.
Redigerat: