O O skrev:
Jag har skrivit detta i en annan liknande tråd, men jag tycker ändå att det är en poäng att upprepa det här.

Egen bindning / Eget fast pris
Man kan ju faktiskt ha både bundet och rörligt pris om man själv skapar det bundna priset.

En variant är att ha rörligt och när räkningen skall betalas räkna ut skillnaden mot fast pris.
Ligger man under det fasta priset sätter man in pengarna på ett sparkonto.
Ligger man över hämtar man ut det överskjutande beloppet från sparkontot
Man betalar alltså det bundna priset varje månad men behåller förtjänsten själv!

Alternativt betalar man det uträknade bundna priset till ett för ändamålet separat lönekonto. Sedan betalar man räkningen med autogiro från det kontot. Av praktiska skäl kan man ju alltid ha lite extra på kontot som en buffert eller så har man en kontokredit.

Oavsett kommer man med tiden alltid se hur mycket man har sparat, för med tiden kommer man ha gjort det. Och ju mer man sparar ju större prissmällar klarar man själv med detta extra sparande.

Detta är en generell metod som fungerar alldeles utmärkt även för t.ex. huslån.
När den 31/12 kommer så har ändå elen kostat det den kostat oavsett hur du dribblar med dina konton..
Så någon vinst är det inte att tala om!
Jag har råd med elen oavsett och kan rent av strunta i vilket avtal jag väljer det är inte det som är grejen. Det är mer att jag avskyr att tvingas välja mellan flera dåliga alternativ där en del av dem vill styra mitt beteende.

Att "de som bestämmer" trycker in folk i hörnen med dessa stolleprov som timtaxa som gör att en del går upp mitt i natten för att tvätta eller skruvar ner värmen så att man får andra problem. är ju helt vansinnigt och att det accepteras är fasiken än värre.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
P Pulkix skrev:
Inte alls. De är snittet för mig den månaden. 😀
Spot inkl påslag ex moms?
Det var i så fall dyrt för att vara SE3, jag har lägre pris i SE4 den månaden.
 
Redigerat:
TorpAnders TorpAnders skrev:
När den 31/12 kommer så har ändå elen kostat det den kostat oavsett hur du dribblar med dina konton..
Så någon vinst är det inte att tala om!
Jag har råd med elen oavsett och kan rent av strunta i vilket avtal jag väljer det är inte det som är grejen. Det är mer att jag avskyr att tvingas välja mellan flera dåliga alternativ där en del av dem vill styra mitt beteende.

Att "de som bestämmer" trycker in folk i hörnen med dessa stolleprov som timtaxa som gör att en del går upp mitt i natten för att tvätta eller skruvar ner värmen så att man får andra problem. är ju helt vansinnigt och att det accepteras är fasiken än värre.
Det är det man har hemautomation till för :)
Inte någon som går upp upp på natten här, men både DM och TM startar när det är lägst spot, kan tyvärr inte styra tummlaren som HSB gillar, det får komma när/om den lägger av. VV-beredaren stängs av vid högpris, och VP sänker till försvarsvärme. Små ändringar här och där som sänker både konsumption och kostnad, ledordet har varit att vi inte skall behöva justera oss nämvärt, det sköter tekniken om :)
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är det man har hemautomation till för :)
Inte någon som går upp upp på natten här, men både DM och TM startar när det är lägst spot, kan tyvärr inte styra tummlaren som HSB gillar, det får komma när/om den lägger av. VV-beredaren stängs av vid högpris, och VP sänker till försvarsvärme. Små ändringar här och där som sänker både konsumption och kostnad, ledordet har varit att vi inte skall behöva justera oss nämvärt, det sköter tekniken om :)
Möjligt att man kan styra saker med tekniken, vore hål i huvudet för mig att slänga fungerande grejer och köpa nytt vp/dm/tm/tt för 250tkr för att spara 3000 om året dock 😇
Maten lär man äta vid middag oavsett teknik.
 
D Dilato skrev:
Spot inkl påslag ex moms?
Det var i så fall dyrt för att vara SE3, jag har lägre pris i SE4 den månaden.
Ink moms men ja, det är dyrt för att jag måste köpa när det är som dyrast till exempel vid middag
 
P Pulkix skrev:
Möjligt att man kan styra saker med tekniken, vore hål i huvudet för mig att slänga fungerande grejer och köpa nytt vp/dm/tm/tt för 250tkr för att spara 3000 om året dock 😇
Maten lär man äta vid middag oavsett teknik.
Håller med dig, därför har vi inte heller bytt några hushållsmaskiner med mindre än att de har gett upp - med ett undantag och det är styrningen av golvvärmeslingorna, där bytte jag ut den fungerande trådade termostatstyrningen mot ett som styrs av två Sonoff-reläer. Det gick säkert på en tusenlapp, men en del av det kan väl läggas på nöjes/hobbykontot :)

Jag har samma "problem" med diskussionen om att föryngra vitvaror bara för att nyaste generationen drar lite mindre, det tar lång tid att få tillbaka kapitalkostnaden för så mycket mindre drar de inte.

Hur mycket som sedan sparas i rena kroner beror mer på elavtal och spotpris, men en sänkning på ca 20% av årssförbrukningen kWh efter införande av hemautomation mha några strömmätande elpluggar är helt ok för oss.
 
  • Gilla
Pulkix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.