19 989 läst · 26 svar
20k läst
26 svar
Bimetall vs elektronisk termostat
Nu börjar vi närma oss....norrbottenstorpet skrev:Men det har ju redan i tråden och min länk visat att det ÄR skillnad i termostaternas funktion och jag tror att det är det TS frågar om. Jag ser två skillnader, vanligtvis i hysteres och i felfrekvens/ålders tendenser.
Så perspektivet på frågeställningen kanske ska vridas till skillnader mellan populationer av elektroniska- och bi-metall-termostater. ÄR inte hysteresen vanligen större bland alla de vanligtvis äldre bi-metallarna som finns.
Men två termostater med lika hysteres kommer självklart ge samma resultat oavsett om det är elektromekanik eller elektronik i "burken". Skillnaderna är dock inte stora, men garanterat mätbara.
Jo, det har jag ju också tagit upp. Men TS har ju då poängterat att han/hon inte vill ha med parametrar som variationer i temperatur, pålitlighet, komfort, kvalitet o.s.v. utan vill se tester som visar på skillnaden i energiförbrukning bortsett från allt detta.norrbottenstorpet skrev:Men det har ju redan i tråden och min länk visat att det ÄR skillnad i termostaternas funktion och jag tror att det är det TS frågar om. Jag ser två skillnader, vanligtvis i hysteres och i felfrekvens/ålders tendenser.
Så perspektivet på frågeställningen kanske ska vridas till skillnader mellan populationer av elektroniska- och bi-metall-termostater. ÄR inte hysteresen vanligen större bland alla de vanligtvis äldre bi-metallarna som finns.
Alltså ett oberoende test som visar på skillnaden i förbrukning om man bortser från alla egenskaper som kan orsaka skillnad i förbrukning....:x
Okej...vi kan väl börja med en oberoende test där komfort och förbrukning är med.....Ingper skrev:Jo, det har jag ju också tagit upp. Men TS har ju då poängterat att han/hon inte vill ha med parametrar som variationer i temperatur, pålitlighet, komfort, kvalitet o.s.v. utan vill se tester som visar på skillnaden i energiförbrukning bortsett från allt detta.
Alltså ett oberoende test som visar på skillnaden i förbrukning om man bortser från alla egenskaper som kan orsaka skillnad i förbrukning....:x
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ok, har googlat lite:
"Average premise demand (energy use) fell slightly with ELVTs. Demand fell for occupants accustomed tolittle setback. Occupants used to larger setbacks showed increased average demand with ELVTs. Most
occupants used setback; shallower setback with ELVTs precluded significant energy savings. Absent setback,
ELVTs would have saved about 222 kWh/unit-year."
http://eec.ucdavis.edu/ACEEE/1994-96/1996/VOL01/157.PDF
"Average premise demand (energy use) fell slightly with ELVTs. Demand fell for occupants accustomed tolittle setback. Occupants used to larger setbacks showed increased average demand with ELVTs. Most
occupants used setback; shallower setback with ELVTs precluded significant energy savings. Absent setback,
ELVTs would have saved about 222 kWh/unit-year."
http://eec.ucdavis.edu/ACEEE/1994-96/1996/VOL01/157.PDF
Jag klipper ur lite i länken som finns i #2
ELVT manufacturers' literature suggests that typical bimetals had hysteresis of about 6°F, as shown in Figure 1. But hysteresis actually averaged only 2.5°F, reducing savings expectations by 65%. One of the three apartment complexes--19 of 27 units--had reasonably good bimetal thermostats, averaging 1.4°F hysteresis. Our test protocol dictated that they should be retrofitted; otherwise we wouldn't have bothered.
ELVT tillverkarnas litteratur antyder att typiska bimetaller hade hysteres av ca 6 ° C, såsom visas i figur 1. Men hysteres genomsnitt faktiskt bara 2,5 ° C, vilket minskar besparingar förväntningar med 65%. En av de tre lägenhetskomplex - 19 av 27 enheter - hade ganska bra bimetall termostater, i genomsnitt 1,4 ° C hysteres. Vår testprotokoll dikterade att de bör eftermonteras, annars skulle vi inte ha brytt.
ELVT manufacturers' literature suggests that typical bimetals had hysteresis of about 6°F, as shown in Figure 1. But hysteresis actually averaged only 2.5°F, reducing savings expectations by 65%. One of the three apartment complexes--19 of 27 units--had reasonably good bimetal thermostats, averaging 1.4°F hysteresis. Our test protocol dictated that they should be retrofitted; otherwise we wouldn't have bothered.
ELVT tillverkarnas litteratur antyder att typiska bimetaller hade hysteres av ca 6 ° C, såsom visas i figur 1. Men hysteres genomsnitt faktiskt bara 2,5 ° C, vilket minskar besparingar förväntningar med 65%. En av de tre lägenhetskomplex - 19 av 27 enheter - hade ganska bra bimetall termostater, i genomsnitt 1,4 ° C hysteres. Vår testprotokoll dikterade att de bör eftermonteras, annars skulle vi inte ha brytt.
Yes. De är dock kapslade så att brandrisken skall vara minimal.Noseone skrev:
Men när de blir slitna/oxiderade kommer denna gnista att inte vara distinkt utan mer utdragen, vilket kan höras som ett fräsande både ur elementet och i en radio.
Visst !Enk Projektet skrev:Jag klipper ur lite i länken som finns i #2
Och nu är du där vi/jag var i första svaret - det handlar om pålitligheten som i sin tur kan ge en energibesparing. Kurvan visar precis det jag beskrivit ord ovan.
Det förstår jag men det jag söker är fortfarande en test på vad skillnaden blir....Ingper skrev:
....fram med det som finns i testväg.....
°F blev till °C utan omvandling.Enk Projektet skrev:ELVT tillverkarnas litteratur antyder att typiska bimetaller hade hysteres av ca 6 ° C, såsom visas i figur 1. Men hysteres genomsnitt faktiskt bara 2,5 ° C, vilket minskar besparingar förväntningar med 65%. En av de tre lägenhetskomplex - 19 av 27 enheter - hade ganska bra bimetall termostater, i genomsnitt 1,4 ° C hysteres. Vår testprotokoll dikterade att de bör eftermonteras, annars skulle vi inte ha brytt.
ELVT tillverkarnas litteratur antyder att typiska bimetaller hade hysteres av ca 3,3 ° C, såsom visas i figur 1. Men hysteres genomsnitt faktiskt bara 1,4 ° C, vilket minskar besparingar förväntningar med 65%. En av de tre lägenhetskomplex - 19 av 27 enheter - hade ganska bra bimetall termostater, i genomsnitt 0,8 ° C hysteres. Vår testprotokoll dikterade att de bör eftermonteras, annars skulle vi inte ha brytt.
Liknande trådar
-
Krav på elektronisk avstängningsventil - kyl/frys med vattenanslutning
Försäkringar -
Elektronisk diskmaskinavstängare
Vatten & Avlopp -
Oras elektroniska diskmaskinsavstängning vs.?
Kök -
söker ett elektroniskt veckour med en knapp för ge ström oavsett uret.
El -
Problem med Damixa Elektronisk diskmaskinsavstängare
Kök