F fribygg skrev:
Om detaljplanen tillåter verksamheten kan du nog inget göra annat än att flytta..
Det är möjligt att det är tillåtet, men biltvätt och motortvätt som rinner ut i dagvattenbrunnen är allt annat än tillåtet. Det är väl det främsta du får ta upp med kommunen och då speciellt miljöavdelningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L
Att kommunen struntar i miljöbrott är ju öppet mål för lokaltidningen och lokala P4 att skjuta på...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Skriv eller snarare ring till kommunen, miljöavdelningen igen och fråga hur det går. Stämmer allt som skrivs så är det ett stort nej på den verksamheten. Buller, utsläpp till dagvatten. För jag utgår från att det inte finns en oljeavskiljare? En av fokusområdena i den nationella tillsynstrategin enligt miljöbalken är just fordonsverkstäder.

Va-bolaget har inte någon skyldighet att ta emot vatten från en verkstad men gör det om man uppfyller vissa utsläpps krav.
Bygglov kan behövas, ffa om det är ändrad användning. En verkstad i ett bostadsområde är tveksamt det blir bygglov på pga störningsrisken. Och oavsett om man får bygglov eller inte så ska alla krav enligt miljöbalken följas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Jajamen! Jag noterar regnummer, typ av arbete och något foto/film emellanåt.
Frågan är bara vad jag gör med materialet sedan?
Du gör en anmälan till kommunen, med detaljerad beskrivning inklusive bilder.
Ring dem och fråga vart du ska skicka en anmälan om verksamhet utan rätt bygglov inklusive miljöbrott.
En sak bara: anmälan blir allmän handling. Den skumma bilverkstaden får ta del av och bemöta. Det kan därför vara en fördel att vara anonym och göra en anonym anmälan. Speciellt om grannen är skum eller långsint. Det intressanta för kommunen är fakta, dokumentation, bilder. Man följer upp med egna undersökningar och besök på plats så resultatet insak påverkas inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Nej det faller alltid på verksamhetsutövaren/förorenaren, Polluter Pays Principle. Först om den konkat kan fastighetsägaren bli ansvarig.
M mojjen skrev:
Och vad som verkar vara en oregistrerad verksamhet privat/hobby eller svart så kommer det med största säkerhet landa på fastighetsägaren. Ganska troligt att han även får stå för eventuellt åtal för miljöbrott om ett sådant skulle bli aktuellt.
C Clossa skrev:
Har du pratat med grannen ?
Det är väl det första man bör göra.
Jodå, jag och två andra grannar har pratat med både fastighetsägaren och bilmeken.
Han som mekar anser sig ha all rätt att hålla på. ”han är ju arbetslös och måste hålla på med något” som han säger. Fastighetsägaren tar inte så hårt på våra synpunkter men verkar tycka det är olyckligt att det blev så här.
Tyvärr händer inte så mycket genom direkta samtal, verksamheten fortsätter nästan mer nu efter vi klagat.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
C
P pethul skrev:
Jodå, jag och två andra grannar har pratat med både fastighetsägaren och bilmeken.
Han som mekar anser sig ha all rätt att hålla på. ”han är ju arbetslös och måste hålla på med något” som han säger. Fastighetsägaren tar inte så hårt på våra synpunkter men verkar tycka det är olyckligt att det blev så här.
Tyvärr händer inte så mycket genom direkta samtal, verksamheten fortsätter nästan mer nu efter vi klagat.
Tråkigt med individer som inte respekterar andra människors hälsa och trivsel. För det är precis vad denna olovliga verkstad utsätter er för: hälsorisker.

Jag tycker ni har en sund inställning och som tidigare föreslagits är kommunens tillsynsenhet rätt väg att gå potentiellt kombinerat med miljö- och hälsoenheten. Skulle kommunen dra fötterna efter sig finns det andra instanser att vända sig till.

Lycka till och hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har du råd att bedriva angiveriverksamhet? Du anmäler, han åtgärdar bristerna och sen? Beroende på vad det är för person finns där en risk att du får en trygg tillvaro. Varför? Tänk på att det kan vara brödet på bordet du rycker undan för att du skall kunna plaska runt i lilla dammen med söta familjen och då kan det bli kosekvenser. Jag har svårt att tro att en större förändring kan ske utan ett bra samarbete och god grannsämja.

Har själv haft en liknande incident och det slutade med att "grannen" fick ett gäng år i fängelse och livstids utvisning. Men avgörandet var extrem tålamod och mental styrka.

Lycka Till!
 
  • Wow
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Hur hanterar man en granne som hyr ut del av sin tomt till en bilverkstad som utför allt arbete utomhus? Ca 10 meter från min uteplats med pool osv har en bekant till fastighetsägaren börjat att reparera bilar. Han pysslar främst rostlagning med allt vad det innebär i form av oljud från slipmaskiner, hammare osv. Det förekommer även biltvätt och motortvätt på ytan som är asfalterad och har brunn för dagvatten. Tydligen behöver allt utföras med högljudda maskiner som vinkelslip, slipstiftmaskin, mutterdragare, högtryckstvätt mm.
Så gott som alla fina dagar, vardag som helg, när man vill nyttja uteplatsen hålls det på med någon form av bilreparation, ofta till sena kvällen. Ca 25 olika bilar har reparerats där sedan april.
Någon form av oregistrerad verksamhet pågår. Jag har svårt att förstå varför en sån här ny verksamhet ska få störa mig och min familj i denna omfattning.
Oljud från ombyggnader eller annat som behövs för att sköta sin fastighet har jag inga bekymmer med. Men det här…
Fastighetsägaren säger sig inte kunna (eller vilja?) göra något åt det.
Kommunen agerade inte i höstas inte men jag får göra nya försök nu när eländet dragit igång igen.
Vad gör man för att få stopp på eländet?
Vatten oljor och annat nedsmutsad material, räknas som miljöfarligt avfall.
Får ej tillföras dagvatten system utan nödvändig rening.

Företags verksamhet som är störande skall bedrivas inom område som i den kommunala planeringen avsatts för detta,
ej i bostadsområde.
Kan också vara så att verksamheten skall miljöprövas,eller är redan på förhand förbjuden.
Ex vis hantering av asbest, isocyanater mm.

Förutom att denna typ av ekonomisk verksamhet skall bedrivas i därtill avsatta och utfärda områden.
Samt att den verksamma liksom fastighetsägare ansvarar för detta, så föreligger inte bara ett egenansvar för ovanstående att följa miljö lagstiftning och förordningar liksom kommunala plan och miljö beslut,
i samvaro med andra finns ju alltid kravet på ett anständigt bemötande i sitt nyttjande.
Men tyvärr så kan vi ju konstatera, att alla har inte vanligt folkvett .

Prova att lugnt be dem att sluta bedriva företags verksamhet vid er bostad då detta stör.

Om detta inte hjälper, diskutera inte, utan anmäl saken till kommunens miljlskydds,resp plan och byggansvariga.
Be dem också om att de återkopplar till er efter utförd besiktning.

Vänligen,
Per
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S sovringen skrev:
Vatten oljor och annat nedsmutsad material, räknas som miljöfarligt avfall.
Får ej tillföras dagvatten system utan nödvändig rening.

Företags verksamhet som är störande skall bedrivas inom område som i den kommunala planeringen avsatts för detta,
ej i bostadsområde.
Kan också vara så att verksamheten skall miljöprövas,eller är redan på förhand förbjuden.
Ex vis hantering av asbest, isocyanater mm.

Förutom att denna typ av ekonomisk verksamhet skall bedrivas i därtill avsatta och utfärda områden.
Samt att den verksamma liksom fastighetsägare ansvarar för detta, så föreligger inte bara ett egenansvar för ovanstående att följa miljö lagstiftning och förordningar liksom kommunala plan och miljö beslut,
i samvaro med andra finns ju alltid kravet på ett anständigt bemötande i sitt nyttjande.
Men tyvärr så kan vi ju konstatera, att alla har inte vanligt folkvett .

Prova att lugnt be dem att sluta bedriva företags verksamhet vid er bostad då detta stör.

Om detta inte hjälper, diskutera inte, utan anmäl saken till kommunens miljlskydds,resp plan och byggansvariga.
Be dem också om att de återkopplar till er efter utförd besiktning.

Vänligen,
Per
Tack!
Bra råd och i linje med den väg vi tillsammans med närmaste grannar har valt att gå.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Han som mekar anser sig ha all rätt att hålla på. ”han är ju arbetslös och måste hålla på med något” som han säger.
Då är nog A-kassan intresserade också. Men steg 1 känns som att fråga kommunen om fastigheten har oljeavskiljare.
 
  • Gilla
pethul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.