Korvgubbe
PeterStrandberg skrev:
Har justerat lite vajrar och kapat till fler tänder för att kunna vrida utkastaren bakåt
Ska du ha snöbollskrig med dig själv eller varför gör man så?

Inte så mycket kallt väder, men den har stått ett halvår och det enda jag gjorde i våras var att dra på överdraget.

Jag vill kasta snön snett bakåt ibland, om man inte vill köra från ett håll höger till vänster enbart, utan fram och tillbaka och kasta mot samma punkt.

Tex mellan huset och grannen, gående ut mot vägen vill jag kasta mot baksidan även när jag går mot vägen

Kört med min ST 6502 i tre säsonger nu och den går väldigt bra. Startar alltid, stark motor, bra utkast. Det är skönt med lyse på kvällen oxå!

Det är bara att konstatera att i stort sett alla tillverkare utom Honda har snarlika maskiner. Finns ingen anledning att betala 14000 lax när man kan få i stort sett samma maskin för 5 lök på biltema. Sök på den här sidan http://www.alibaba.com/product-deta...759115.html?spm=a2700.7724857.5.11.KJsPwU&s=p så kommer du att märka att det är dessa modeller de flesta säljer.

Loincin LC170 används oxå av Cub Cadet, Stiga, Toro, Husqvarna mfl.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Frankesson skrev:
Kört med min ST 6502 i tre säsonger nu och den går väldigt bra. Startar alltid, stark motor, bra utkast. Det är skönt med lyse på kvällen oxå!

Det är bara att konstatera att i stort sett alla tillverkare utom Honda har snarlika maskiner. Finns ingen anledning att betala 14000 lax när man kan få i stort sett samma maskin för 5 lök på biltema. Sök på den här sidan [länk] så kommer du att märka att det är dessa modeller de flesta säljer.

Loincin LC170 används oxå av Cub Cadet, Stiga, Toro, Husqvarna mfl.
Tillverkas inte Stiga i Frankrike?

oobum skrev:
Tillverkas inte Stiga i Frankrike?
Min är USA tillverkad. Tumgängat .....

Trodde att årets vinter skulle bli snöfri. Men det sket sig. Toro 826:an stod på bakgården med servicebehov. Och det kom snö. I februari. Fcuk...

Gjorde en snabb inventering, Toro... Jättefin. 20 kkr. Med ett kapell. Jo. Den vill jag ha.
Jonsered..? MaCullogh på Coop. Nja.
Stiga... Al-ko.

Det slutade med Biltemas 11002. Utan kedjor.
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och jag spinner hellre med hjulen än på friktionshjulet.

Helt ok. Känns som en kopia av den gamla 826:an. Friktionshjul och (så klart) med en nyare motor med elstart.
Hittills väldigt nöjd.
Får återkomma med en utvärdering efter säsongen.

L llehs skrev:
Trodde att årets vinter skulle bli snöfri. Men det sket sig. Toro 826:an stod på bakgården med servicebehov. Och det kom snö. I februari. Fcuk...

Gjorde en snabb inventering, Toro... Jättefin. 20 kkr. Med ett kapell. Jo. Den vill jag ha.
Jonsered..? MaCullogh på Coop. Nja.
Stiga... Al-ko.

Det slutade med Biltemas 11002. Utan kedjor.
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och jag spinner hellre med hjulen än på friktionshjulet.

Helt ok. Känns som en kopia av den gamla 826:an. Friktionshjul och (så klart) med en nyare motor med elstart.
Hittills väldigt nöjd.
Får återkomma med en utvärdering efter säsongen.

Lite "offseason" men ändock en nalkande vinter, hur fungerar biltema slungan för dig för den del andra härinne som kör den?

mvh /3

Kan väl passa på att uppdatera om modell 1101 slungan jag har. Har nu haft den i cirka 5 år.
Självklart finns det minus på en billig slunga av detta slag. Men det är till övervägande del en positiv bekantskap.

MINUS:
Reglaget för rotation av utkastaren funkar lite rackligt, ibland kärvar det en del, jag har den första modellen 1101, numer ersatt av 1102 och kan ej uttala mig om funktionen på denna.

Om det är väldigt blöt snö fastnar snön ofta i utkastarhålet och man måste rensa.

PLUS:
Extremt lättstartad, trots att jag slarvat en del med service. Bytt olja en gång, går fortfarande på originalstift osv. Jag har helt frångått att använda elstarten. Det tar längre tid o mer krångel att ta fram en skarvsladd än att rycka 1 gång i snöret. Mer än så brukar aldrig behövas, inte ens för första gången på säsongen.

Stark som en björn.

Kastar snön långt.

De reparationer jag har utfört är:
Brytpinne till fläkten, gick av efter att en stor sten hamnade där. Pinnarna till skoveln höll dock.
Vajer till växelväljaren gick sönder i höljets mothåll.
Vajer till kastlängdsregleringen gick av på grund av att den var fastfrusen. Använde lite våld och den gick av.

Alla reservdelar har varit mycket överkomliga i pris och haft en helt ok leveranstid från Biltema. De har dock ibland haft lite problem att hitta artikelnumret, men det kanske mer beror på personalens oförmåga att läsa av sprängskisser.

Hej

Snöslungetankar, har kollat på biltemas största och generellt verkar folk rätt nöjd med den
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Snoslunga/Snoslunga-ST11002-2000035486/

Ett alternativ som ser riktigt intressant är al-ko 620
https://www.granngarden.se/AL-KO/Snöslunga-AL-KO-Snowline-620E-II/p/1167197_BASE
Som kom först i ett snöslungetest http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/snoslunga

Lutar åt al-ko för min del även om den är lite "mindre" än biltemas

Kollar lite på begagnat men lite tveksam till det (om inte nån i Umeå området har en till salu;)

vad säger expertisen?

Bor också i närheten av Umeå. gav idag upp skottning för hand. Funderade på biltema vs alko 620. Slutade med en alko då jag fick information från en före detta anställd på biltema att det inte är så bra kvalitet på biltema modellerna. Visst är det samma motor men han menade på de övriga delarna, att de är underdimmensionerade och för klena. Har nu kört ca 2 timmar, både lite packad snö och lös snö. Cirka 60 cm tuggade den sig igenom utan större svårigheter när jag väl satte på snökedjorna. Mycket nöjd, lite klent lyse men det borde ju gå att fixa :)

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Lyfter tråden igen flera verkar nöjda med era biltema snöslungor , är det fortfarande så när några år till har gått ?? Funderar på biltemas 7000. Kr slungan .... ?? Eller ska man lägga 12600 på en husqvarna ?

Min slunga startar alltid och fungerar bra. Lampan har rostat lite, och färgen har bleknat något, men det kan jag leva med. I övrigt inga problem. Troligen är det samma motor på båda, jag har loncin, och av bilderna på husken så ser den i princip ut som min, lite mer finesser kanske. Jag skulle spara 5 lock och köpa biltema maskinen.

F Frankesson skrev:
Min slunga startar alltid och fungerar bra. Lampan har rostat lite, och färgen har bleknat något, men det kan jag leva med. I övrigt inga problem. Troligen är det samma motor på båda, jag har loncin, och av bilderna på husken så ser den i princip ut som min, lite mer finesser kanske. Jag skulle spara 5 lock och köpa biltema maskinen.
Har du den för 7000 kr eller den mindre för 5000 kr ?? hur många år är din ?? kom den i delar eller var den färdigmonterad lätt att sätta ihop ??
kan en lokal meck ffixa serva en sån maskin tro jag meckar inte själv??

Har den mindre för 5 papp. Haft min i 4 år nu, tror att monteringen var att sätta på hjulen och styret samt fylla olja. Sen var det klart. Om du vill ha en riktigt kraftfull kan du ju kolla in den nya maskinen med band från biltema. Verkar stabil.

F Frankesson skrev:
Har den mindre för 5 papp. Haft min i 4 år nu, tror att monteringen var att sätta på hjulen och styret samt fylla olja. Sen var det klart. Om du vill ha en riktigt kraftfull kan du ju kolla in den nya maskinen med band från biltema. Verkar stabil.
ok har du behövt lämna in den eller så för service ?? tar nog den näst största 11 hk har ganska stor tomt med gårdsplan parkeringar gångar osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.