Martin_Blomberg skrev:
Om nu Järnia och Rusta börjar klampa in på ert revir så får ni väl klampa in på deras revis och börja vidga sortimentet. Tänk Cross-sell och Up-sell alternativt specialicering. Finns det varor som era kunder i alla fall skall köpa och lika gärna kan köpa när de ändå är i eran butik? Kan ni skaffa flera kanaler för era produkter (typ Iinternet/katalog-postorder)? Kolla på amazon.com de började med att endast sälja böcker, sedan insåg de att deras kunder faktiskt behöver annat än böcker också. Nu säljer amazon allt mellan himmel och jord. Vilka varor finns det höga marginaler på? Har några av era kunder behov av dessa högmarginalvaror?

Kanske expandera utanför Sverige? I öst skall ju alla lägenheter och hus rustas upp efter kommunistförfalltiden, finns det inte ett stort behov av verktyg där? Kan ni rent av köpa upp stora lager avsedda för östmarknaden och sälja här med större marginal?
Vi har inga problem med att någon klampar in på vårt rivir utan välkomnar konkurrens. Vår konsumentdel är en Järniabutik och vad det gäller jobb har jag så der räcker och blir över! ;)
Det jag reagerar på är mångas inställning till att dom Svenska handlarnas marginaler på elhandmaskiner är för höga när dom i själva verket är bland dom lägsta i hela försäljningsbranschen...
Problem finns och dom måste motarbetas på alla plan och alla måste försöka förstå var problemet ligger. Nu är inte vi handlare fria från skuld och i alla fall jag jobbar för att sänka priserna till mina kunder.

En sak jag ofta funderar på är vad vi ska leva på här i Sverige när ingen vill handla av Svenska handlare, köpa Svensktillverkade produkter eller tjänster för det går att köpa billigare nån annan stans... Utan arbete kan vi inte handla billigt utomlands!!!

Jag skulle vilja se en attityd där folk vill handla lokalt men då till "rätt" pris.
Med rätt pris menar jag absolut inte ett för högt pris men vi kanske måste omvärdera vad vi vill ha ut av våra varor och tjänster...
Mitt mål som handlare är att ge kunderna ett så bra pris som möjligt och med en servicegrad som gör att kunderna är nöjda med hela köpprocessen.

Vi sitter i samma båt för jag är inte bara säljare utan konsument också men jag har lärt mig att vi behöver ha förståelse för varnadras situationer...

Hej Patrik!

Ni har inga problem med konkurrens --- berätta hur Ni möter den.

Har jobb så att det räcker ---- vad är då problemet (lönsamhet?)

Din marginal på maskiner är låg--- Du har alltför höga inköpspriser

Problem finns och alla måste förstå--- närmast gäller förmågan att förstå Dig.

Svenska produkter hos Järnia--- finns det så många?

Bra produkt till bra pris köps -- ursprung saknar betydelse.

Lokalt till rätt pris ---- kanske Biltema (där Järnia har mycket att lära).

Omvärdera?? ---- grejen som köps skall fungera på sätt som utlovats.

Bra pris och nöjd kund----ja vad annars?

Bensin på brasan kanske. Skriver närmast för att ge Dig en tankeställare, och det sker i välmening.

per

Pernitta: Tycker P_plats har rätt i sitt resonemang.
ett ex.
Ta Pelle som jobbar på elektrolux i ljungby.
Han åker 5 dagar i veckan till jobbet i sin Hundai.
Varje vecka åker han fyra mil för att storhandla, det ända han behöver
köpa hos sin lokala handlare är två liter mjölk.
Tankar gör han på en obemannad lågprisstation i stan för den lokala är 2 öre dyrare per liter.
Per renoverar sitt hus, eftersom Per är av det duktiga virket så gör han hälften själv köper verktyg och byggmatrial från polen, för där är det halva priset.
Nu får Per åka hela vägen in til stan för att tanka gräsklipparen, kan inte kolla luften på macken, för macken fick stänga.
Pelle får också åka hela vägen in til staden en extra gång i veckan, för närbutiken stängde också...
Jobbet blev han också av med för de flyttade till polen, allt var visst bättre där..
Nu har per ingenting, ett halvfärdigt hus i en stad i ett land där ingen kan bo för det finns ingenting...så nu får han väl flytta till polen.

Men ska vi bara köpa svenska produkter och svenska varor? Införa planekonomi? Strafftullar? Hur kommer det sig att svensktillverkade byggvaror håller halva priset i Tyskland? Småhandlares problem att handla livsmedel till rimliga priser är allmänt känt. KTM525, menar du på allvar att vi konsumenter skall betala överpriser för att subventionera olönsamma produkter och generalagenters överpriser?

Jag handlar helst hos min kunniga, servicevänliga järnhandlare, men när det skiljer 2-3000 kronor på en maskin bara för att generalagenten skall kunna köpa en Porsche till sin fru och samma maskin bara är 2 dagar borta hos en internetleverantör i ett europeiskt land med bättre konkurrens så är valet ytterst enkelt.

Att sedan folk köper en ny borrmaskin för 399 kr, byter den vartannat år för att kvaliteten är så kass istället för att köpa en bra maskin för 1500-2000 som håller i 30 år är ett stort miljöproblem anser jag.

ginnfilt skrev:
Tack Robsarve och Sawsaw, era inlägg gör mig lite gladare sett till min Makita-import. Inget är väl längre som det brukade vara eftersom allt handlar om pengar och aktieägare... :)
Handlar inte bara om det.
Jobbar för en viss mobiltillverkare och för några år sen så gjorde vi en modell som var utvecklad 100% för att automatmonteras. Vi utveckade och köpte de absolut mest sofistikerade robotlinor som fanns att tillgå.
Fabriken gick i treskift, och efter inkörning så spottade linan ut 3000 lurar om dygnet. För att köra den linan gick det åt ca 80 pers om man räknar in skiften och driftspersonal.
Samtidigt började vi producera i Malaysia. Där man jobbar tvåskift, 12h per dag. I en helt manuell lina där de gjorde samma produkter så kom det ut 5000 lurar om dygnet. På 90 pers, utan några robotar...

En europeisk industriarbetare är ca 80 gånger så dyr som en kinesisk, men det är inte alls huvudfördelen.

För oss ger produktionen i asien mycket lägre investeringskostnader, snabbare uppstart av nya produkter, möjlighet att använda mer personal till kvalitetskontroll och flexiblare konstruktionsmöjligheter. Allt saker som ger slutkunderna bättre produkter som kan göras till ett lägre pris. (Var vinsten hamnar beror ju på konkurensen)

Men det viktiga är ju som sagt vem som konstruerat och hur bra kvalitétsarbetet är. Det är inte lätt att jobba globalt, men när man gör det rätt så blir det bra i slutet... :)

Angående Biltemas verktyg. Har hylsnyckelsatser från Bacho, Kamasa och deras 10 års grejjer. Biltemas är överlägset bäst. Men jag skulle aldrig köpa ett luftfilter till bilen där...

Jag tror inte att det är den lokala handlaren som inte behövs, tvärtom! Det är den lokala handlaren som jag som konsument vill ha kvar så jag kan få råd och känna på grejjerna live. Det jag frågar mig är vilken nytta jag har av en svensk generalagent. Vad tillför han mig? För mig är det mycket enkelt att beställa på nätet, allt är ett par musklick bort. Borde det inte vara minst lika enkelt för en handlare att beställa varor från tillverkaren direkt? I min skalle är hela iden med generalagenturer idag inte en fråga om att fylla ett behov av en tjänst utan ett sätt att försöka tjäna pengar på att begränsa handeln för ett visst område och leva på ett monopol.

Tyvärr är det bara handlarna som kan tvinga fram ett distributionssystem som är effektivt och optimerat för konsumenten, och inte för någon annan. Det jag menar är att handlarna kommer att komma i kläm rejält tills dess att tillräckligt många farit så illa att generalagenterna till slut måste ge upp.

Får säga att "ktm525" har förstått vad jag menar och jag tror vi behöver ta oss en funderare för en hållbar framtid...

...och för att svara på "pernitta:s" frågor:

"Ni har inga problem med konkurrens --- berätta hur Ni möter den."

- Det är ett ständigt jobb och jag vill öka servicen och sänka priserna kort och gott...
...framförallt ser jag dom snarare som kolegor som jag har att lära av.

"Har jobb så att det räcker ---- vad är då problemet (lönsamhet?)"

- Vi har inga större problem förutom med okunskap och fördomar från folks som inte handlar av oss...

"Din marginal på maskiner är låg--- Du har alltför höga inköpspriser"

- Har aldrig sagt att vi har för dåliga marginaler men tycker det är konstigt att folk klagar på sk. höga marginaler på maskiner när det finns så mycket annat man köper gladeligen med mycket högre marginaler men aldrig klagar på...
Vad det gäller inköpspriserna har du helt rätt. Du har tydligen nu förstått att det inte är den lokala handlaren som är problemet utan grossister mfl.

"Problem finns och alla måste förstå--- närmast gäller förmågan att förstå Dig."

- Jag försöker förstå mig på dig men din ovilja att förstå dig på mig gör det omöjligt att svara på detta!

"Svenska produkter hos Järnia--- finns det så många?"

- Det finns ett flertal. Klart vi ska köpa annat än det vi producerar i Sverige för om alla skulle tänka så istället skulle vi inte ha någon export... Allt är inte svart eller vitt och man måste tänka längre än näsan räcker.

"Bra produkt till bra pris köps -- ursprung saknar betydelse."

- Rätt men varan ska vara tillverkat under rätt förhållande också!!!

"Lokalt till rätt pris ---- kanske Biltema (där Järnia har mycket att lära)."

- Helt klart Biltema... eller Jula, Coop och Järnia mfl.
Jag handlar hos alla dom och många fler. Vi har alla att lära av varandra!

"Omvärdera?? ---- grejen som köps skall fungera på sätt som utlovats."

- Har jag sagt något annat???
...men att köpa billigast är inte alltid bäst!

"Bra pris och nöjd kund----ja vad annars?"

- Då är vi överrens för en gång skull! ;)

Hej Patrik och tack för Ditt svar!

Med ett undantag är vår skriftväxling positiv.

Du skrev "problem finns och alla måste förstå"---- och jag skrev "närmast gäller förmågan att förstå Dig.

Borde ha skrivit "det är väl närmast Du själv som måste förstå"

Som tidigare företagare kände jag att jag ville svara Dig, jag hade många gånger samma problem som de Du berättar om, men det löste sig genom lämpliga åtgärder. Och som sagt, mitt inlägg var helt välmenande.

per

För det första är det inte % marginalen som är det viktigaste, det är kronmarginalen! Vilket, jag som sporthandlare, kan erfara då jag kan stå i kassan en heldag, och ha 20`i kassan med en bra marginal, medan du säljer 3 sågar och har sama ksaa, på 1 timme...

Men det viktigaste är ju att det är svårt för oss som handlare att diktera villkor, är ju inga juniorer man har att göra med. Om jag morrar till på Adida eller Nike att vi har för dåliga marginaler, det biter ju knappast, dom värderar ju tom att lägga ner att sälja till sverige, så små är vi... Och hur kul vore de? Ingen stans att prova era skor för att sedan beställa på nätet...

Nääää, vad är priset på service och närhet? Man saknar inte kon förrän båset är tomt...

Kämpa på alla järnhandlare, jag jobbar för er!

Mikael_L
Jag börjar med att vara lika offtopic som alla andra under de senare inläggen: :(

Jag tror på iden med den lokale handlaren, jag orkar inte ta upp alla skälen här.
Jag har varit egenföretagare själv, så jag vet också hur svårt det är att få ihop sitt täckningsbidrag innan kvällen är kommen. Om jag gav mina kunder 10% rabatt så behövde jag sälja 50% mer för att kunna ha mat nästa månad med, om jag skulle höjt mina priser 10% så skulle jag blivit lika "rik":) med 33% mindre försäljning! Så funkar det om man inte lever på ett arv och bara har butiken som hobby. (%-siffrorna skiljer sig givetvis mellan olika brancher, min var bilstereo)

Men den lokale håller snart på att försvinna, pga av konkurrens från storvaruhusen och internetköp, så vad göra i så fall.

Jag tror på det som någon nämnde här, att generalagenterna känns ju idag som ett onödigt och pengaätande mellanled, om vi konsumenter kan klicka fram vår beställning på internet borde väl också den lokale handlaren kunna köpa direkt från fabrik med samma enkelhet.

OK, så långt, nu till topic ... nästan iaf...

Jag har inte klämt och känt på biltemas gula serie ännu, men jag kan tycka att det är en vettig sak som dom försöker sig på.
Jag menar, i åratal har vi kunnat köpa billiga "skit"-verktyg från Biltema, powercraft, bruksbo och allt vad det heter (många ggr samma maskin med olika dekaler) eller så köper man svindyra och förhoppningsvis bra maskiner från bosch, makita, hitachi osv.
Men det har varit ett hål i mellansegmentet, jag kan tycka att gröna bosch i viss mån lyckats fylla det segmentet (men jag räknar inte dit skil, b&d osv)

Detta är ett problem för mig, då jag tycker att de allra billigaste maskinerna mest gör mig irriterad medan proffsmaskinerna är overkill då jag jobbar endast några timmar per år med den.

Så om nu Biltema med sina inköpskanaler och stora volymer säger åt sin asientillverkare att nu vill vi ha en sån där maskin, men nu med lite bättre lager, lite tystare och bättre balanserad motor, lite mer precision i klingan osv så borde det ju kunna resultera i prisvärda maskiner i detta mellansegment.

JPW skrev:
Det jag frågar mig är vilken nytta jag har av en svensk generalagent. Vad tillför han mig? För mig är det mycket enkelt att beställa på nätet, allt är ett par musklick bort. Borde det inte vara minst lika enkelt för en handlare att beställa varor från tillverkaren direkt?
Många kloka tankar och synpunkter, och det är lätt att förstå de flesta perspektiv och utifrån vissa givna situationer ställa upp på dem.

En liten tanke bara: i en annan tråd var det en forummedlem som frågade efter en heltäckande/komplett verktygskatalog i tryckt format och rekommenderades bl a Lunas på ca 1200 sidor. (Har den själv, kalasbra! Tengtools är också rätt kul även om det är för mycket "mekanisk verkstad" prägel på den men så är jag också kass på mekanik och bilar – bland annat. Har dessutom CO, Jula,Biltema, Sandvik m fl, bläddrar ofta i dem.) Ett uttryck som dyker upp i bland på forumet är "verktygsporr" eller liknande med samma innebörd. Många gillar helt enkelt att läsa om verktyg och maskiner och fundera över och planera vad man vill ha i sin verktygslåda eller verkstad. Och det är inte alla förunnat att ha en smidig liten laptop att ta med in på muggen... Kort sagt, av olika anledningar både vill vi ha och behöver tryckt information. Och där kommer generalagenten in. De har ett åtagande gentemot producenten att marknadsföra produkterna genom olika kanaler och media, t ex med olika kataloger och broschyrer. Som vi konsumenter faktiskt efterfrågar!

Om generalagenter helt skulle ersättas av enskilda handlare genom egen import skulle de också tvingas ta över ansvaret för produkternas marknadsföring (och service), om man bortser från producenternas hemsidor. Detta skulle förmodligen orsaka sådana kostnader hos handlarna att priserna skulle öka snarare än sjunka i detaljistledet.

Jag håller absolut med om att svensk prisnivå jämfört med Amerikansk eller Brittisk känns helt sjuk (aktuellt för min del; titta bara på priserna på lamellfräsar i Sverige kontra "Utlandet" vilket som helst...)
Jag har inte en aning om vilka marginaler generalagenterna rör sig med och kanske är de för höga men jag tror inte att lösningen är att avskaffa dem. Däremot kanske de behöver motivera sin existens bättre.

Till sist, vill man ha kvar mjölkbutiken på hörnet bör man nog handla där då och då...
MVH
Ronnie

pernitta: Utan diskutioner kommer vi inte vidare och skulle alla ha samma åsikter skulle man ju bara stå och stampa på samma ställe...
Ska vi släppa det för denna gång när vi börjat närma oss varandra igen och hålla oss till ämnet!? ;)

Patrik!

VILL Du komma vidare så är jag helt öppen för vidare diskussioner, och jag har säkert avvikande åsikter.

Vill Du å andra sidan släppa så gör vi så.

per

Lär inte vara sista gången vi har delade åsikter känner jag på mig... ;)

Jag har arbetat mkt med biltemas handverktyg med 10 års garanti och enligt min erfarenhet så står dom sig mkt bra i konkurens med dyrare fabrikat som tex bacho. Förr så tillverkades biltemas handverktyg i Norge. Det har kanske ändrat.
Jag brukar själv inte beställa från internet för jag vill kunna gå till butiken och se och känna på det jag skall köpa. Gärna även få råd från någon kunnig försäljare. Jag betalar gärna ett litet högre pris för att det skall finnas kvar butiker men jag tycker även att inom många branscher så har försäljarna alldeles för höga påslag på sina produkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.