20 510 läst · 20 svar
21k läst
20 svar
Biltema överhandsfräs.
Japp, exakt den sk*ten är det som pajat. Men jag beställde en bosch idag. Får hoppas den funkar bättre.CarlMagnus skrev:
Hej kan komma med lite input här,J Janne79 skrev:Hej på er. Gjorde misstaget för att tag sen att köpa en fräs hos biltema. Nu har jag fått gängpaj på spännmuttern. Har pratat med biltema och dom har inga reservdelar. Är det nån som möjligen vet nåt annan märke som kan passa? Har ingen gängtolk så ja kan inte säga vad det är för gänga, förutom att den är fin som fan. 17mm nyckelknippa iaf.
gäng paj mutter eller axel, mm
Har använt kopior av denna (kinafräs som är riktigt bra) under många år utan problem fanns som
kellen(coop) power(?) det är samma bottenplatta mm bara lite
olika hölje, fick obalans i fräsen vid
lite tung fräsning började undersöka saken skruvade isär maskinen, konstaterade gängpaj,
Varpå ytan på spännhylsan som
Muttern vilar på drar hylsan på sidan = obalans går inte att jobba
med maskinen. Detta orsakade jag
själv genom att dra muttern för hårt, på grund av att fräsen inte
satt fast vid fräsning.
Detta i sin tur beror på att jag inte
rengjort grejorna ordentligt, rengör
ALLTID spännhylsan o mutterns gäng o planyta mot spännhylsan
Använd även smörjmedel allt kliniskt rent vid montering av fräs
Dra lagom hårt, se till att tillräckligt av skaftet på fräsen går upp i spännhylsan (DETTA GÄLLER ALLA FRÄSAR O VERKTYG lagom är bäst) , tips vid tyngre fräsning ta bort matrial med nån
Pinnfräs eller liknande före slut fräsning, spånet är alltid ett av dom största problemen(bra spånsug) jag skrotar min kellen 20 år pga gängpaj åker o köper en på
biltema för att fräsa klart,
Övriga erfarenheter under 20 år
med denna fräs är, låsningen av höjden på botten plattan brukar
kunna gå gå runt i Plast handtaget
sitter en mässing skruv inuti som går att använda utan plast eller montera på nåt bättre när det händer, för det priset är det en
kanonfräs speciellt vid lättare
o normal fräsning, men som
Tidigare sagt även dyra fräsar
brinner, går av kabel, kan man dra sönder gäng på vårda grejorna så
har ni dubbel livslängd, o inga slöa
verktyg tack för mig
Produkter som diskuteras i tråden